Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
SuperMita

Pengarfrågor!

Rekommendera Poster

Ska resa första ggr till Thailand och bo i Kata. Hotell, resa och frukost är betalt. Har läste en hel del inlägg om vad saker kostar men frågar ändå.

Vi tänkt äta mest thaimat till lunch och middag med dricka (vatten, öl och ev. vin). Har förstått att vin är dyrt så vi kommer att ta med varsin box i resväskan som kan smaka gott på balkongen på kvällen!

Sen kommer vi antagligen att göra några utflykter, åka någon typ av taxi/buss/tuk-tuk och kanske även köpa något kopieklädesplagg.

Vad kan man räkna med att detta kostar?

Hur rekommenderas det att man gör med pengar. Att ta ut ett par tusen svenska kr i bath här hemma och sen använda sitt kort eller ta ut i automat?

SuperMita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växla INTE i Sverige - inte ett öre ens. Finns ATM maskiner vart du än vänder dig.

Är precis upp till dig vart det kommer att kosta.

Thaimat inklusive dryck max 200 baht (vatten) eller farangmat + öl = 500 baht/potion.

Piratkäder = svenska priser MEN I BAHT = 1/4 av i priserna i Sverige.

Gäller att pruta, pruta, pruta så att du skäms + lite till.

Pruta i princip på ALLT utom i 7/11 eller andra butiker där de har fasta priser.

Utflykter t.ex = betala ALDRIG mer än barnpriset för fullvuxna - ja de har den prutmånen - gott och väl.

Finns hyfsat vin att köpa även i Thailand.

2 personer kan lätt klara sig på 1000 baht/dag eller lika väl göra av med 2000 kr/dag - när man har hotell och frukost redan betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betala aldrig med kort, undantagsvis absolut endast där de har en modern betalapparat där du själv slår in din pinkod.

Ta ut kontanter i bankomater och då helst i en som sitter i anslutning till en bank och kolla att den ser hel ut och inte verkar vara manipulerad med nån extra kortläsare.

Och som jag brukar tjata om; ha med ett extra kort för det kan hända att det blir avmagnetiserat eller i värsta fall stulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut 20 000 baht åt gången och använd Mastercard (Ica bankkort) mest ekonomiskt, glöm INTE att ta bort utlandsspärren.

Kontanter ger oftast minst lika bra kurs UTOM PÅ FLYGPLATSERNA - där är det helkass med kontanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett glas husets vin på restaurang ca 100 Bath dvs lika mycket som maträtten till middag, ca 25 kr med andra ord...... Dyrt? nä inte värt att släpa 2 bag in box för iaf;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska resa första ggr till Thailand och bo i Kata. Hotell, resa och frukost är betalt. Har läste en hel del inlägg om vad saker kostar men frågar ändå.

Vi tänkt äta mest thaimat till lunch och middag med dricka (vatten, öl och ev. vin). Har förstått att vin är dyrt så vi kommer att ta med varsin box i resväskan som kan smaka gott på balkongen på kvällen!

Sen kommer vi antagligen att göra några utflykter, åka någon typ av taxi/buss/tuk-tuk och kanske även köpa något kopieklädesplagg.

Vad kan man räkna med att detta kostar?

Hur rekommenderas det att man gör med pengar. Att ta ut ett par tusen svenska kr i bath här hemma och sen använda sitt kort eller ta ut i automat?

SuperMita

Det blir lettere komisk når det første man gjør i Thailand er å bryte regelverket.

Exemptions of Customs duties for passengers’ belongings

-  Personal effects must be in an appropriate amount for personal use with the total aggregate value not exceeding 10,000 Baht (not prohibited/controlled items or supplies)

- Items for personal or professional use which  are bought from Duty Free shops at an airport with the total amount of taxes not exceeding 20,000 Baht

- Household effects which are brought into the country by a traveler due to residential movement from another country must be purchased from Duty Free shops at an airport and the total amount of taxes must not exceed 50,000 Baht

- No more than 200 cigarettes or tobacco not exceeding 250 grams, or the total weight of both types not exceeding 250 grams. If the amount exceeds the allowance, please contact the Customs officers at the Red Channel

-  No more than 1 liter of wine or spirits

http://www.suvarnabhumiairport.com/en/1002-customs-services

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[quote author=SuperMita link=topic=28536.msg399544#msg399544 date=1431261539

Vi tänkt äta mest thaimat till lunch och middag med dricka (vatten, öl och ev. vin). Har förstått att vin är dyrt så vi kommer att ta med varsin box i resväskan som kan smaka gott på balkongen på kvällen

Som i Sverige, vin är dyrare på restaurang. Billigare på Systemet om man vill ha till ett glas, eller tre, på balkongen. Finns ingen anledning att packa ner en låda. Finns i affären. Ca 1000 bath för 5 litersbox. Både rött och vitt. Drickes väl kylt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska resa första ggr till Thailand och bo i Kata. Hotell, resa och frukost är betalt. Har läste en hel del inlägg om vad saker kostar men frågar ändå.

Vi tänkt äta mest thaimat till lunch och middag med dricka (vatten, öl och ev. vin). Har förstått att vin är dyrt så vi kommer att ta med varsin box i resväskan som kan smaka gott på balkongen på kvällen!

Sen kommer vi antagligen att göra några utflykter, åka någon typ av taxi/buss/tuk-tuk och kanske även köpa något kopieklädesplagg.

Vad kan man räkna med att detta kostar?

Hur rekommenderas det att man gör med pengar. Att ta ut ett par tusen svenska kr i bath här hemma och sen använda sitt kort eller ta ut i automat?

SuperMita

Det blir lettere komisk når det første man gjør i Thailand er å bryte regelverket.

Exemptions of Customs duties for passengers’ belongings

-  Personal effects must be in an appropriate amount for personal use with the total aggregate value not exceeding 10,000 Baht (not prohibited/controlled items or supplies)

- Items for personal or professional use which  are bought from Duty Free shops at an airport with the total amount of taxes not exceeding 20,000 Baht

- Household effects which are brought into the country by a traveler due to residential movement from another country must be purchased from Duty Free shops at an airport and the total amount of taxes must not exceed 50,000 Baht

- No more than 200 cigarettes or tobacco not exceeding 250 grams, or the total weight of both types not exceeding 250 grams. If the amount exceeds the allowance, please contact the Customs officers at the Red Channel

-  No more than 1 liter of wine or spirits

http://www.suvarnabhumiairport.com/en/1002-customs-services

Jättekomiskt, och sicket grovt brott sen.  :police:

En hel baginbox, har lite svårt att smälta detta.......................  :tatice_03:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade med mig 8 liter vin och 2 liter sprit, tullarna höll upp sprit och baginbox vinet och frågade på thai nått jag naturligtvis ej förstod, jag svammlade tillbaka nått på engels/svenska, de skakade bara på huvudet och jag fick gå vidare.  :) Jag antar att det lika gärna hade kunnat bli böter... Tilläggas är att jag hade ingen aning om att man ej fick ta med sig mer än en liter.Idag skulle jag nog inte orka köpa med mig in till Thailand, utan handla på plats.Möjligtvis köper jag vinet med mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjejen och hennes väninnor är nöjda med Mont Clair, finns både rött och vitt.

Sydafrikanskt för en bra peng, finns i alla möjliga flaskor samt baginbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjejen och hennes väninnor är nöjda med Mont Clair, finns både rött och vitt.

Sydafrikanskt för en bra peng, finns i alla möjliga flaskor samt baginbox.

Vet du ungefär vad priset är på detta vin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×