Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Lielalle

Praktiska råd😊

Recommended Posts

Någon som vet om det går att hitta svensk sötsur sås i Thailand då?.

Får bli att bunkra upp annars

Svensk sötsur sås? Finns det? :P

Vad syftar du på då? Uncle Ben? Utöver Uncle Ben så tillverkas säkert 75% av alla sötsura såser som säljs i Sverige i Thailand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALLT som finns i Sverige finns i princip också i Thailand, dock lite annorlunda förpackningar och varunamn/märke.

Kanske dock inte surströmming, kroppkakor eller Kalles kaviar.

Nu kommer säkert en viss besserwisser att protestera och börja räkna upp varor som inte finns men låt då gå för det :D

Sedan vill jag se den frodvuxna svenska som lyckas leta upp en bikini i passande storlek:kla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det enda bekymmer man har är egentligen snus, finns lokala varianter men dom är ungefär som nikotintabletter att bekymret försvinner, men känslan som finns inpräntad av en riktig snus efter morgon kaffet .........

Dagen börjar inte som man är van om inte detta funkar, för mej i alla fall.

Så det bör man lösa, och även gottegrisar som har en speciell smak när det gäller godis vid speciella tillfällen, finns mkt sött o gott, men inte allt man är van hemifrån, (specialbutiker i turist täta områden har nog allt, men det är ofta löjligt dyrt)

Annars så finns här nästan allt, o mer där till, det som en norrlänning alltid saknar hittar man ju givetvis inte, och det är palt med extrasaltat smör o mjölk till, men det blir så mkt godare sen när man kommer hem................

Vill man alltid ha god ost och wasabröd till morgonfikat så är det också bra köpa det hemma o ta med, både billigare och godare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Evert säger, allt finns i Thailand så man behöver inte oroa sig.

Ett tips är att prova på det som finns på plats så slipper man fundera på hur man skall få med sig allt det där "oumbärliga".

Klarar man sig inte ett par veckor utan surströmming, snus, billigt lådvin, etc. kanske man skulle fundera på att stanna hemma och ha det så som man alltid brukar ha det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Evert säger, allt finns i Thailand så man behöver inte oroa sig.

Ett tips är att prova på det som finns på plats så slipper man fundera på hur man skall få med sig allt det där "oumbärliga".

Klarar man sig inte ett par veckor utan surströmming, snus, billigt lådvin, etc. kanske man skulle fundera på att stanna hemma och ha det så som man alltid brukar ha det.

Ett par veckor utan snus? :nau

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Evert säger, allt finns i Thailand så man behöver inte oroa sig.

Ett tips är att prova på det som finns på plats så slipper man fundera på hur man skall få med sig allt det där "oumbärliga".

Klarar man sig inte ett par veckor utan surströmming, snus, billigt lådvin, etc. kanske man skulle fundera på att stanna hemma och ha det så som man alltid brukar ha det.

Ett par veckor utan snus? :nau

+1 på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Evert säger, allt finns i Thailand så man behöver inte oroa sig.

Ett tips är att prova på det som finns på plats så slipper man fundera på hur man skall få med sig allt det där "oumbärliga".

Klarar man sig inte ett par veckor utan surströmming, snus, billigt lådvin, etc. kanske man skulle fundera på att stanna hemma och ha det så som man alltid brukar ha det.

Ett par veckor utan snus? :nau

Hur svårt kan det vara?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Evert säger, allt finns i Thailand så man behöver inte oroa sig.

Ett tips är att prova på det som finns på plats så slipper man fundera på hur man skall få med sig allt det där "oumbärliga".

Klarar man sig inte ett par veckor utan surströmming, snus, billigt lådvin, etc. kanske man skulle fundera på att stanna hemma och ha det så som man alltid brukar ha det.

Ett par veckor utan snus? :nau

Hur svårt kan det vara?

Jävligt svårt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det skulle vara lätt att klara sig utan snuns i tre veckor så har jag hemskt svårt att tro att folk skulle fortsätta att snusa och lägga pengar på det😜 Men vad vet jag? Jag ju snusar ju inte😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det skulle vara lätt att klara sig utan snuns i tre veckor så har jag hemskt svårt att tro att folk skulle fortsätta att snusa och lägga pengar på det😜 Men vad vet jag? Jag ju snusar ju inte😊

Det handlar bara om vilja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det skulle vara lätt att klara sig utan snuns i tre veckor så har jag hemskt svårt att tro att folk skulle fortsätta att snusa och lägga pengar på det😜 Men vad vet jag? Jag ju snusar ju inte😊

Det handlar bara om vilja.

Ja och vill man inte så tar man helt enkelt med sig snus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det skulle vara lätt att klara sig utan snuns i tre veckor så har jag hemskt svårt att tro att folk skulle fortsätta att snusa och lägga pengar på det😜 Men vad vet jag? Jag ju snusar ju inte😊

Det handlar bara om vilja.

Ja och vill man inte så tar man helt enkelt med sig snus.

+1 på det. Är det enda jag smugglar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det skulle vara lätt att klara sig utan snuns i tre veckor så har jag hemskt svårt att tro att folk skulle fortsätta att snusa och lägga pengar på det😜 Men vad vet jag? Jag ju snusar ju inte😊

Det handlar bara om vilja.

Ja och vill man inte så tar man helt enkelt med sig snus.

Absolut, det är ett "icke-problem".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det skulle vara lätt att klara sig utan snuns i tre veckor så har jag hemskt svårt att tro att folk skulle fortsätta att snusa och lägga pengar på det😜 Men vad vet jag? Jag ju snusar ju inte😊

Det handlar bara om vilja.

Ja och vill man inte så tar man helt enkelt med sig snus.

Absolut, det är ett "icke-problem".

Tror dock inte dem flesta fruar och dylik vill att man just slutar med snuset under sin semester. Då det inte är ovanligt att folk som slutar blir sura, får svårt att sova och är allmänt nedstämda.

Tar alltid med mig snus ner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det skulle vara lätt att klara sig utan snuns i tre veckor så har jag hemskt svårt att tro att folk skulle fortsätta att snusa och lägga pengar på det😜 Men vad vet jag? Jag ju snusar ju inte😊

Det handlar bara om vilja.

Ja och vill man inte så tar man helt enkelt med sig snus.

Absolut, det är ett "icke-problem".

Tror dock inte dem flesta fruar och dylik vill att man just slutar med snuset under sin semester. Då det inte är ovanligt att folk som slutar blir sura, får svårt att sova och är allmänt nedstämda.

Tar alltid med mig snus ner.

jag personligen snusar mer på semester än hemma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känner att jag måste fråga en sak som jag funderat på väldigt länge nu...... De senaste månaderna!!!!! när jag kollat på min fantastiskt dåliga väderapp vad det är för väder i området dit vi ska så har jag aldrig sett en sol. Bara regn och åska oavsett tid på dygnet och det är ju inte så uppmuntrande direkt. Även om det är mysigt med åska😊 Jag har ju sett folk rapportera väder från den här platsen och de verkar ha haft ganska mycket sol under samma period. Så nu skulle jag verkligen behöva förslag på sidor/appar som kan hjälpa till att hålla bitter****** inom mig i schack😜

Ok, inser ju nu att ovanstående inte innehåller en endaste fråga😳 utan bara ett rop på hjälp😒

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känner att jag måste fråga en sak som jag funderat på väldigt länge nu...... De senaste månaderna!!!!! när jag kollat på min fantastiskt dåliga väderapp vad det är för väder i området dit vi ska så har jag aldrig sett en sol. Bara regn och åska oavsett tid på dygnet och det är ju inte så uppmuntrande direkt. Även om det är mysigt med åska😊 Jag har ju sett folk rapportera väder från den här platsen och de verkar ha haft ganska mycket sol under samma period. Så nu skulle jag verkligen behöva förslag på sidor/appar som kan hjälpa till att hålla bitter****** inom mig i schack😜

Ok, inser ju nu att ovanstående inte innehåller en endaste fråga😳 utan bara ett rop på hjälp😒

Försök hitta en webcam som streamar live så kanske du lugnar ner dig lite. På så vis kan du se att vädret är ganska så bra. ;)

Kolla länk nedan för webcam från Koh Samui exempelvis.

http://www.samuiwebcam.com/crystal_bay_koh_samui.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känner att jag måste fråga en sak som jag funderat på väldigt länge nu...... De senaste månaderna!!!!! när jag kollat på min fantastiskt dåliga väderapp vad det är för väder i området dit vi ska så har jag aldrig sett en sol. Bara regn och åska oavsett tid på dygnet och det är ju inte så uppmuntrande direkt. Även om det är mysigt med åska😊 Jag har ju sett folk rapportera väder från den här platsen och de verkar ha haft ganska mycket sol under samma period. Så nu skulle jag verkligen behöva förslag på sidor/appar som kan hjälpa till att hålla bitter****** inom mig i schack😜

Ok, inser ju nu att ovanstående inte innehåller en endaste fråga😳 utan bara ett rop på hjälp😒

Det spelar nog ingen roll vilken vädersajt du kollar så visar de åska och regn året om. Vi har åkt i de flesta av vintermånaderna, november-april, och vädret har alltid visat åska och regn. Med ett fåtal undantag har det varit kanonväder ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känner att jag måste fråga en sak som jag funderat på väldigt länge nu...... De senaste månaderna!!!!! när jag kollat på min fantastiskt dåliga väderapp vad det är för väder i området dit vi ska så har jag aldrig sett en sol. Bara regn och åska oavsett tid på dygnet och det är ju inte så uppmuntrande direkt. Även om det är mysigt med åska😊 Jag har ju sett folk rapportera väder från den här platsen och de verkar ha haft ganska mycket sol under samma period. Så nu skulle jag verkligen behöva förslag på sidor/appar som kan hjälpa till att hålla bitter****** inom mig i schack😜

Ok, inser ju nu att ovanstående inte innehåller en endaste fråga😳 utan bara ett rop på hjälp😒

Det spelar nog ingen roll vilken vädersajt du kollar så visar de åska och regn året om. Vi har åkt i de flesta av vintermånaderna, november-april, och vädret har alltid visat åska och regn. Med ett fåtal undantag har det varit kanonväder ändå.

Det stämmer oftast att det är åska eller regn, men många gånger sitter vi och ser blixtar på håll men över oss finns ingen åska utan strålande solsken eller stjärnhimmel. Regn kan det också vara, men oftast överstökat på en kvart och sen kommer solen åter. Håller med att det överlag är sol fastän väderrapporten säger nåt annat.

Skulle det vara en molnig lite regnig dag så är det fortfarande varmt och regnet är varmt. Mycket värre att vara på t ex någon av Kanarieöarna och det är mulet och regnigt för där blir det också kyligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur bör jag göra med transporten mellan hotellet i Bangkok och villan i Mae Ramphung? Ska man förboka detta, eller vad blir mest prisvärt? Vi är sex personer😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur bör jag göra med transporten mellan hotellet i Bangkok och villan i Mae Ramphung? Ska man förboka detta, eller vad blir mest prisvärt? Vi är sex personer😊

Här kan du i vart fall få en uppskattning av vad det kan kosta.

http://thaitaxis.com/index-3.html

Vi ska åka med detta bolag från Suvan till Pattaya nästa fredag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör du så och var nöjd, själva åker vi "något" billigare och förhoppningsvis INTE sämre.

Alla bör dock veta att transporter som upphandlas direkt "oftast" ger ett betydligt bättre pris.

Bekvämlighet kostar, ibland kan det var värt att vara bekväm - upp till var och en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör du så och var nöjd, själva åker vi "något" billigare och förhoppningsvis INTE sämre.

Alla bör dock veta att transporter som upphandlas direkt "oftast" ger ett betydligt bättre pris.

Bekvämlighet kostar, ibland kan det var värt att vara bekväm - upp till var och en.

Eftersom vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn så är priset för en SUV högst överkomligt. En vanlig taxi kostar ett par hundra bath mindre men komforten är sämre och rymmer knappt mer än en väska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny dag, nya frågor..... Stämmer det att jag inte får handla något på Arlanda om jag ska mellanlanda i doha? Måste man gå igenom någon typ av säkerhetskontroll vid mellanlandningen? Och till sist: hur mycket tid går åt till förflyttning på den flygplatsen ( från plan till terminal osv)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×