Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Lielalle

Praktiska råd😊

Recommended Posts

Kan väl börja med att jag själv helt saknar praktiska råd att tillföra, men behöver däremot lite info från er vana resenärer😊

Vi har bokat våra flygbiljetter via Travelstart och det är tydligen elektroniska biljetter. Är det någonting som vi måste skriva ut innan avfärd, eller ska vi bara använda oss av biljetterna via telefonen?

Sen så hade jag ett gäng andra frågor när jag började skriva den här tråden, men de har tydligen min guldfiskhjärna sorterat bort för tillfället. Kommer säkert tillbaka om jag vandrar några varv i huset😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligen tycker jag att det är bra att skriva ut dem och checka in på flygplatsen och få ut riktiga boardingcard. Anser att det bara är krångligt att bara ha dem i mobilen :cool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker också att det är bra att printa, det kan ju hända att mobilen laddar ur, blir stulen eller något annat. Jag brukar alltid maila biljetterna till min Hotmail-adress, som jag kan logga in på från vilken dator som helst. Jag mailar även passnummer, kortnummer mm så att jag alltid kommer åt dessa uppgifter om jag så skulle bli av med både telefon, pass och allt. Känns lite tryggare, en dator kan man ju alltid få låna någonstans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta med egna kondomer. Thaipåsarna är för små och av sämre kvalitet.

Där ser man......😛 Får väl försöka att komma ihåg det då!!

Kan säkert vara bra till något😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker också att det är bra att printa, det kan ju hända att mobilen laddar ur, blir stulen eller något annat. Jag brukar alltid maila biljetterna till min Hotmail-adress, som jag kan logga in på från vilken dator som helst. Jag mailar även passnummer, kortnummer mm så att jag alltid kommer åt dessa uppgifter om jag så skulle bli av med både telefon, pass och allt. Känns lite tryggare, en dator kan man ju alltid få låna någonstans.

Det går alltså att skriva ut dem fast de är elektroniska? Fan, jag är ju helt nollad på sånt här. Charternörd som man är.....😳

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta med egna kondomer. Thaipåsarna är för små och av sämre kvalitet.

Ha ha..... Du är bra rolig. Det finns väl inga gamla gubbar, som åker till Thailand för att ha sex? Jag tror nog inte att man hittar dessa gubbar i Pattis, utan de är nog mer intresserade av det genuina Thailand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta med egna kondomer. Thaipåsarna är för små och av sämre kvalitet.

Ha ha..... Du är bra rolig. Det finns väl inga gamla gubbar, som åker till Thailand för att ha sex? Jag tror nog inte att man hittar dessa gubbar i Pattis, utan de är nog mer intresserade av det genuina Thailand!

Nu är det ju så att de allra flesta friska människor är sexuellt aktiva. Vilket då även innefattar par i alla åldrar som semestrar i Thailand. Så mitt råd vänder sig till en mycket stor grupp människor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker också att det är bra att printa, det kan ju hända att mobilen laddar ur, blir stulen eller något annat. Jag brukar alltid maila biljetterna till min Hotmail-adress, som jag kan logga in på från vilken dator som helst. Jag mailar även passnummer, kortnummer mm så att jag alltid kommer åt dessa uppgifter om jag så skulle bli av med både telefon, pass och allt. Känns lite tryggare, en dator kan man ju alltid få låna någonstans.

Det går alltså att skriva ut dem fast de är elektroniska? Fan, jag är ju helt nollad på sånt här. Charternörd som man är.....😳

Nej det går inte att skriva ut dom...

Det du däremot du kan skriva ut är ett papper med flygtiderna där oxå bokningsnumret står och det är ju aldrig fel att ha det men det är ju fortfarande ingen biljett...

Det är bara att visa passet så får man sitt boardingkort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta med egna kondomer. Thaipåsarna är för små och av sämre kvalitet.

Hur menar du då?

Dom flesta kondomerna som säljs i Sverige är ju tillverkade i Thailand.

Storleksmässigt lär de vara underdimensionerade jämfört med de svenska kondomerna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta med egna kondomer. Thaipåsarna är för små och av sämre kvalitet.

Ha ha..... Du är bra rolig. Det finns väl inga gamla gubbar, som åker till Thailand för att ha sex? Jag tror nog inte att man hittar dessa gubbar i Pattis, utan de är nog mer intresserade av det genuina Thailand!

Nu är det ju så att de allra flesta friska människor är sexuellt aktiva. Vilket då även innefattar par i alla åldrar som semestrar i Thailand. Så mitt råd vänder sig till en mycket stor grupp människor.

Sorry. Tänkte mest på de gamla gubbarna, med bäst före datum, som hållet till i Pattis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fryspåsar till att frysa istärningar, kapsylöppnare,sax, första förband (plåster desinfektionsmedel) 1 cm tjock bunt femhundralappar - ifall kortet försvinner.

En fungerande kamera/mobil, thaikort (telefon) köper du på 7/11.

För övrigt finns allt och mer därtill att inhandla billigare i Thailand.

Några gamla tidningar och böcker som du kan slänga när du läst dem.

När du reser till Thailand bör resväskan var i det närmaste tom eller väga max 5 kg, annars är risken överhängande att du får övervikt när du reser hem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad gäller biljett så behövs den inte, de vill inte ens se den utan det räcker med passet! Fast jag har alltid en utskriven kopia med ifall att. Nån form av papper där bokningsnummer framgår.

Gör även som mippson säger och har allt tillgängligt via dator/mobil.

Använder dropbox till det, har alla papper där inkl scannade pass etc.

Kort så ni får ut pengar inkl. reservkort sen går allt annat att lösa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fäst en lapp på din incheckade väska med ditt namn, mobilnummer och skriv gärna eventuella hotell som du ska bo på (om du bokat i förväg). Kan vara bra att ha en bild i din mobil på hur din väska ser ut. Inte ofta som väskor försvinner med bättre "safe than sorry".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad det gäller just kondomerna så tänker jag att det är det minsta problemet. Varför börja med påsar nu efter fyra barn liksom!?!?!

Och nej, jag vill inte ha fler barn, men löst på påstfritt sätt😊

Kommer det att vara någon som vill se mina elektroniska biljetter eller är de bara intresserade av bokningsnumret?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha ett papper i plånboken som visar att du har en giltig reseförsäkring samt en kopia på passets IDsida samt sidan med inresetämpeln. Om du hamnar på sjukhus så går det snabbare att få vård om dom direkt kan se att du har försäkring. Har hört talas om svårt skadade och sjuka personer som fått ligga i 4 timmar och vänta på behandling pga att det ska kontrolleras om dom har giltig försäkring. Kopian på passets stämpel visar att du har giltigt uppehållstillstånd. Lägg ett foto som bild på låsskärmen i mobilen där det står vem som äger den samt ICE nummer. Då kan vem som helst se det även om mobilen är låst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad det gäller just kondomerna så tänker jag att det är det minsta problemet. Varför börja med påsar nu efter fyra barn liksom!?!?!

Och nej, jag vill inte ha fler barn, men löst på påstfritt sätt😊

Kommer det att vara någon som vill se mina elektroniska biljetter eller är de bara intresserade av bokningsnumret?

Bokningsnumret får dom fram om du visar ditt pass. En elektronisk biljett blir lite svårt att kolla på om man inte kan tyda ettor och nollar :P

Är ju dock inte helt fel att ha med sej kopia på bokningsbekräftelsen men den har jag aldrig behövt visa upp...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bokningsbekräftelserrna tycker jag är bra för då kan jag se när planen går, vad dom heter, och kanske tillochmed ha hotellets namn/adress utskrivet på thai (bokar gärna nån natt i alla fall).

Ta med en bläckpenna åxå så du kan fylla i arrival (och departure)-card under flygningen.

Flyger du med norwegian så ta med engna hörlurar.

Flera plastkort, okQ8 är ju gratis men lite skum (dom låste det kortet pga ovanlig aktivitet och skickade ett brev hem till mig  :cr), GE har 12 fria uttag, ICA kostar ju men fria uttag gör att den kan vara billigast ändå.

Kolla försäkringar, speciellt om du skall vara borta längre än tex 45 dagar. Ta med servicekortet (finns att skriva ut och fylla i numret, pllaceras i plånboken).

Kort med visa/mastercard. Dvs inte bara visa eller bara mastercaard och definitivt inte bara ett maestro. Den går ibland inte att betala med, ATMerna gillar den inte alltid (speciellt i Kambodja var det lite pysssligt).

Jag laddar ju ner resehandlingar osv till telefonerna och datorn, samt har dom på hotmail och gmail.

Resten har väl varit uppe.

Testade stödstrumpor för första gången nu. Inte så sköna men då var ju benen i samma storlek som innan jag lyft när jag landade ett halvt dygn senare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De där arrival och departurecarden... Trångt och jäkligt, så ska man ha fram penna och passnummer. Och vad heter undersköterska på engelska??

Sist hade jag skrivit ut från nätet och förifyllt de där till alla så det bara var att skriva av på planet. Funkade även för de halvstora barnen. Underlättade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meddela gärna dina banker att du kanske kommer att använda dina kort fram till din hemkomstdatum.

För några år sedan så beställde vi och betalade en hotellnatt i bath ca 2 månader i förväg med Icakortet. När vi senare var i Thailand så spärrades kortet. De såg väl att vi använt kortet i Sverige efter hotellbetalningen och trodde vi kommit hem.

När vi skrev till dem varför kortet var låst mailades en kopia på ett brev de skickat till hemadressen: "vi ser att du varit i Thailand och av säkerhetsskäl så har vi skickat ett nytt kort hem till dig"!!!!!!!! Käckt att få det spärrat medansvar vi var där. Tur vi hade ett extra kort i annan bank,dock med valutapåslag och uttagsavgifter, fast det ersattes av Ica-banken.

Sen dess meddelar vi alltid banken redan vid eventuella förköp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De där arrival och departurecarden... Trångt och jäkligt, så ska man ha fram penna och passnummer. Och vad heter undersköterska på engelska??

Sist hade jag skrivit ut från nätet och förifyllt de där till alla så det bara var att skriva av på planet. Funkade även för de halvstora barnen. Underlättade.

Spelar ingen som helst roll vad man skriver där tror inte ens dom läser den...

Hörde nån som hade skrivit "King of Norway" och den stämplade dom och han kunde gå vidare ;)

Jag brukar bara skriva "Working"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta med egna kondomer. Thaipåsarna är för små och av sämre kvalitet.

Det finns flera olika storlekar, läs på förpackningarna.

Vad det gäller kvalitet så är det ju engångs, släng dem efter första gången ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×