Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Linda m Fam

Boka sittplatser på Thai air!

Rekommendera Poster

Vi har nu bokat flyg med Thai air. Första gången vi bokat bara flygstolar. Brukar de hålla ihop sittplatserna när man bokar som familj? Eller brukar man få spridda platser? Har bara flugit charter förut och då fått sitta tillsammans med våra barn. /Linda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gå in på Thais hemsida och välja platser kostnadsfritt. Är inte säker på att det funkar på den svenska sidan, men på den engelska Har jag bokat sittplatser flera gånger.

http://www.thaiairways.se/en_SE/Manage_My_Booking/My_Booking.page?

Vet du om detta gäller även när man bokar sin flygresa via Travelstart, Supersavertravel och de andra bolagen? Eller kan man bara boka sittplats om man gör själva bokningen med Thai Airways direkt? Vet att jag något år inte fick boka sittplats innan för jag hade den "billigaste" biljetten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012 kunde vi inte boka plats via thais hemsida men det gick via lufthansa då dom är medlemmar av star-alliance☺

Nä, jag har inte heller kunnat göra det för två och tre år sedan. Då har jag bokat resan via Travelstart tror jag det var. Man skulle betala en massa extra för att kunna göra det har jag för mig. Det var därför jag blev glatt förvånad om de möjligen har ändrat det...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog det via nätbolaget (Resecentrumgruppen i vårt fall) som vi bokade med. Kostade dock någon hundralapp för "sitta tillsammans" och "vid fönster".

Det var likadant med allergimaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012 kunde vi inte boka plats via thais hemsida men det gick via lufthansa då dom är medlemmar av star-alliance☺

Nä, jag har inte heller kunnat göra det för två och tre år sedan. Då har jag bokat resan via Travelstart tror jag det var. Man skulle betala en massa extra för att kunna göra det har jag för mig. Det var därför jag blev glatt förvånad om de möjligen har ändrat det...?

De har inte ändrat nånting. Precis som jag skriver ovan så har man kunnat boka sittplatser via deras engelska variant av hemsidan och det har man kunnat i flera år. Man kan däremot fortfarande INTE ringa dem  eller maila och boka sittplatser gratis. Som sagt. Och detsamma gäller för maten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har också en fråga om Thais sittplatser.

Har gjort två olika bokningar eftersom vi och barnen flyger ner tillsammans, men hem vid olika datum. På första bokningen kunde jag välja lite längre fram och där fanns gott om plats, men när jag går in på nästa bokning och ska seata på samma flyg så är där inga lediga platser i främre delen. Någon som vet varför det är så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du kan SE att det finns lediga platser om du tittar på den första bokningen och jämför med den andra? Isåfall måste det väl bero på att villkoren är olika för biljetterna.

I annat fall har de väl tagit slut. Det brukar sällan finnas biljetter lediga långt fram. Men det har ingen större betydelse för de minuter man förlorar när man ska gå på och av planet är snart glömda  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du kan SE att det finns lediga platser om du tittar på den första bokningen och jämför med den andra? Isåfall måste det väl bero på att villkoren är olika för biljetterna.

I annat fall har de väl tagit slut. Det brukar sällan finnas biljetter lediga långt fram. Men det har ingen större betydelse för de minuter man förlorar när man ska gå på och av planet är snart glömda  ;)

Det är mest att vi ville haft platserna där framme, på rad 38 och 39, tvåorna efter varandra. Och tittar jag på första bokningen så är de lediga, men i andra bokningen så är de inte möjliga att markera. Men det är kanske så att det är olika villkor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du kan SE att det finns lediga platser om du tittar på den första bokningen och jämför med den andra? Isåfall måste det väl bero på att villkoren är olika för biljetterna.

I annat fall har de väl tagit slut. Det brukar sällan finnas biljetter lediga långt fram. Men det har ingen större betydelse för de minuter man förlorar när man ska gå på och av planet är snart glömda ;)

Det är mest att vi ville haft platserna där framme, på rad 38 och 39, tvåorna efter varandra. Och tittar jag på första bokningen så är de lediga, men i andra bokningen så är de inte möjliga att markera. Men det är kanske så att det är olika villkor..

Om man köpt de billigaste biljetterna brukar dom ha sittplatser från rad 50 och bakåt. När jag köpt dyrare biljett har jag kunnat seata mej längre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-platserna brukar gå jädrans snabbt i bokningen. Fick tag i ett av de på vägen tillbaka, vid fönstret (hade föredragit gången). Svårt att boka dessa om man inte bokar i lagom tid innan och får resebolaget att bekräfta sittplatserna. Skall man vänta till incheckning, så kan man glömma dessa platser.

Hade dock tur på vägen ner denna gång. 70-80% av platserna bokade och kunde snabbt byta till egen 3-sist del, så det blev liggandes resa hela vägen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seatguru varnar just för det, att inte kunna fälla sätet. Undvik.

Jag såg det på seatguru men ibland har det inte stämt så jag ville höra med någon som faktiskt suttit där. Kompisar satt i mittraden längst bak och där gick det att fälla.

Ingen som suttit på rad 72.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid innan avresa kan man boka sittplatser? Nån som vet det? Förstår ju att det är bra att boka tidigt för att få de platser man vill ha, men hur tidigt går det att boka?

annamariabahia

Går det att boka biljett så går det att boka sittplatser. Men därmed inte sagt att man får de man vill ha, de kan ju vara omöjliga att boka frö den biljettyp du har valt.

Själv har jag lite svårt att förstå varför det är så viktigt att få välja plats utom möjligen för att slippa stolar som inte går att fälla så mycket och för att undvika att sitta vid toalettkön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid innan avresa kan man boka sittplatser? Nån som vet det? Förstår ju att det är bra att boka tidigt för att få de platser man vill ha, men hur tidigt går det att boka?

annamariabahia

Om du bokar via t ex Jordenresor så seatar dom dej direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid innan avresa kan man boka sittplatser? Nån som vet det? Förstår ju att det är bra att boka tidigt för att få de platser man vill ha, men hur tidigt går det att boka?

annamariabahia

Hej, jag bokade 11/3 och loggade sedan in på thaiair och reserverade våra sittplatser.(vi åker 17/12).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag lite svårt att förstå varför det är så viktigt att få välja plats utom möjligen för att slippa stolar som inte går att fälla så mycket och för att undvika att sitta vid toalettkön.

Just det är en en mkt bra anledning för att kunna välja själv. Samt att man kan välja fönsterplats, att sitta framför eller bakom vingen så att man ser ut, att slippa få sitta i mitten av planet osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×