Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
skruttan

Försäkring för pensionär

Recommended Posts

Ramlade över detta inlägg idag. Om jag inte får länka till ett annat forum så får väl Martin ta bort denna tråd. Tycker dock att det finns många viktiga saker och fler bra vidarelänkar.

http://thailandsforum.se/forum/nyhetsbrevet-den-13-mars-om-att-leva-farligt-t13903.html

Väldigt viktig information! Det gnälls över alla "idioter" som är oförsäkrade, men hur lätt är det att fixa det om man är äldre och dessutom haft en del sjukdomar? Så länge man är boende i Sverige och reser inom viss begränsad tid så funkar det. Men för alla som bor här på heltid? Ingen lätt lösning. Jag har haft kontakt med Sv Kyrkan och dom säger att detta är ett jättestort problem som dom jobbar med hela tiden. Att förhandla med sjukhus om betalningen för vården när inte försäkringen täcker. Ambassaden och kyrkan betalar ingenting men dom kan hjälpa till att förhandla ang kostnaden. Många som bor här far väldigt illa om dom blir sjuka eller skadade. Sjukhusen låter dom ligga och dö om inte kostnaden täcks. Om man har en försäkring så är det enormt viktigt att bära på sig försäkringsbeskedet hela tiden! Gäller alla! Jag har hört talas om fall där personer fått ligga i timmar och vänta på AKUT vård pga att det tagit tid att reda ut om personen haft en försäkring eller ej. Ha alltid försäkringsbeskedet i plånboken!

Har en vän vars far flyttade till Thailand och senare till Filipinerna.

Fadern blev svårt sjuk och hade inte någon försäkring som täckte. Slutade med att min vän och hans farbror fick skicka stora summor så fadern fick vård och medeciner.

Varken min vän eller hans farbror hade väl nån större lust att skicka några pengar. Men blod är ju tjockare än vatten och blir en samvetsfråga för anhöriga.

Tycker dock det är förjäkligt att lägga detta på anhöriga bara för man bestämt sig att emigrera på heltid, MED vetskapen att försäkringsskyddet är dyrt och svårt att få när man är äldre.

Själv hoppas jag kunna deltidsbo i Thailand den dagen jag tar pension, men utan att lägga press på familj och vänner att ta hand kostnader om jag blir sjuk.

Just så är det när snålheten bedrar visheten.

Det är VIKTIGT att teckna en livförsäkring/sjukförsäkring INNAN man fyller 60, den går senare att förlänga mot en "mindre" kostnad.

Desto äldre du är desto svårare är det + betydligt dyrare.

Just så är det när snålheten bedrar visheten.

Det är VIKTIGT att teckna en livförsäkring/sjukförsäkring INNAN man fyller 60, den går senare att förlänga mot en "mindre" kostnad.

Desto äldre du är desto svårare är det + betydligt dyrare.

Ge gärna ex på sådan försäkring. Kan man teckna en sån i Sverige som gäller i framtiden i Thailand om man bosätter sig där? Eller är den bunden till att man bor huvudsakligen i Sverige?

Är själv skriven i Sverige, har m.a.o. tyvärr ingen koll på vilka bolag som bör vara aktuella.

Annars är nog AIA ett bra bolag även Bupa, räkna med en kostnad på 40 till 45000 baht/år, den försäkring kan du få ha tills du blir minst 85 år.

Premiekostnaden beror lite på efterlevandeskydd.

Troligtvis stiger dock premien desto äldre du blir.

Använder mig själv av Länsförsäkringar och betalar en förlängd reseförsäkring kostnad runt 20kr/dag

........

Använder mig själv av Länsförsäkringar och betalar en förlängd reseförsäkring kostnad runt 20kr/dag

Utdrag ur TS länk:

Inlägg av rednuf » 01 mar 2015 05:36

Utökad reseförsäkring kan ju endast tecknas i upp till ett år? Dvs man måste komma hem till Sverige minst en gång per år för att få teckna en ny. Personen Nille beskriver har ju bott i Thailand i flera år redan, så måste ju åka hem för att teckna en reseförsäkring. Man kan inte köpa nya reseförsäkringar år efter år och påstå att man "turistar", det kommer inte försäkringsbolaget att köpa.

Edit: Kollade just ERV/Europeiska reseförsäkringar och enligt deras hemsida har de slutat att sälja årsreseförsäkringar

........

Utdrag ur TS länk:

Inlägg av rednuf » 01 mar 2015 05:36

Utökad reseförsäkring kan ju endast tecknas i upp till ett år? Dvs man måste komma hem till Sverige minst en gång per år för att få teckna en ny. Personen Nille beskriver har ju bott i Thailand i flera år redan, så måste ju åka hem för att teckna en reseförsäkring. Man kan inte köpa nya reseförsäkringar år efter år och påstå att man "turistar", det kommer inte försäkringsbolaget att köpa.

Edit: Kollade just ERV/Europeiska reseförsäkringar och enligt deras hemsida har de slutat att sälja årsreseförsäkringar

Det är svårare än man tror att fixa en försäkring som äldre om man bor i Thailand. Om man lyckas hitta en till överkomligt pris så blir det ju ändå undantag för de sjukdomar man haft. För oss som "turistar" och är boende i Sverige är det inga problem.

JO, det kan vara problem för oss som är boende i Sverige också. Vissa försäkringsbolag (t.ex. Folksam) ersätter inte för sjukdom som man sökt läkare för inom en viss tid före resan (har glömt hur länge och orkar inte kolla). Det tycker ju jag känns rätt osäkert - var går gränsen? Om jag söker läkare för högt blodtryck till exempel och får en hjärtinfarkt eller stroke på resan - gäller inte min försäkring då? Den klausulen gäller dessutom för alla oavsett ålder.

Du kan teckna en sjuk och olycksfallsförsäkring även om du är boende i Thailand och ÖVER 60 år. DOCK MÅSTE du då gå igenom en NOGGRANN hälsokontroll och eventuella brister blir undantag på din nya försäkring (ex. högt blodtryck och eventuella följder detta kan innebära), denna hälsokontroll är ej heller billig, försäkringsbolaget avgör var du får göra den (rekommenderad sjukhusinrättning).

Lite mellan tummen och pekfingret kan en FULLSTÄNDIG försäkring dock kosta upp till 10 000 baht/mån om du nytecknar en sådan efter att du fyllt 65.

Kontrollera gärna med olika bolag och läs NOGA det finstilta.

"Tror" ingen försäkring gäller efter att du fyllt 85 = lär inte gå att förlänga.

JO, det kan vara problem för oss som är boende i Sverige också. Vissa försäkringsbolag (t.ex. Folksam) ersätter inte för sjukdom som man sökt läkare för inom en viss tid före resan (har glömt hur länge och orkar inte kolla). Det tycker ju jag känns rätt osäkert - var går gränsen? Om jag söker läkare för högt blodtryck till exempel och får en hjärtinfarkt eller stroke på resan - gäller inte min försäkring då? Den klausulen gäller dessutom för alla oavsett ålder.

Antar att du tänker på hemförsäkringens reseförsäkring.

Så är det nog hos alla försäkringsbolag. Men kan du få intyg av läkare att det är OK med en resa, så ska väl befintlig försäkring gå på läkarens bedömning. 

Man ska alltså inte ha blivit sjuk och behövt läkarvård innan man reser. Läkarintyg behövs då också om du avråds från att resa för att avbeställningsförsäkring ska gälla.

Men att teckna en ny försäkring lär nog vara svårt med sådana riskfaktorer.

Kan väl tänka att det är många pensionärer som har många riskfaktorer, men chansar och intalar sig att det ändå går bra att leva oförsäkrad, för sjukdom drabbar ju bara andra! Det är inte lätt att insé att man inte är odödlig.

Ang försäkring... Nån som vet om denna - har inte kollat om den funkar för panchisar dock då jag inte är en sån än. https://www.truetraveller.com/

Många har gränser för ålder, efter 40 så blir det dyrare tex osv. iskriminering tycker jag, och sen det finstilta. Gäller inte för.... och en jäkla massa text som man nog skall vara både jurist och läkare för att begripa.

Bara en sån sak som att om jag är påverkad av alkohol när skadan sker (en öl till maten kanhända, och jag blir påkörd) kan vara väldigt tvetydigt ifall olyckan skulle inträffat om jag inte tagit ölen till maten. Och det finns en friskrivning om just detta på varenda försäkring jag sett.