Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ThailandsboendeKille

Växla pengar i Sverige eller i Thailand?

Rekommendera Poster

Kolla lite på forumet och du ska hitta hundratals trådar i ämnet. Samt argument varför. Och instruktioner hur du gör.

Ville fråga o få lite snabbba svar, min dotter packar just nu och åker om några timmar o hon undrade så istället för att sitta o leta på forumet så ställde jag frågan  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växla i Thailand i en ATM

och helst med ett bra kort från en bank som inte tar växlingsavgift eller %-avgift. Men det är väl för sent, annars finns det också åtskilliga sidor om detta också.

Och glöm inte att spärra kortet för uttag och internetköp när du inte använder det. (Tror inte det finns ett enda kort som inte har den möjligheten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt växlingskontor så är det syvende och sist kontanter som ger bäst kurs - kan skilja ganska mycket mellan olika växlingskontor och dag till dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt växlingskontor så är det syvende och sist kontanter som ger bäst kurs - kan skilja ganska mycket mellan olika växlingskontor och dag till dag.

Va jobbigt! Att ha med sig kontanter och springa runt och kolla kursen på olika växlingskontor. Det klarar jag inte av...

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma i Sverige så tar alla ut pengarna i en bankomat. Det funkar klockrent i Thailand också.

Ta dom blåa, märkta TMB. De ger ut 30.000 baht om man behöver. Det har jag inte fått ur någon annan ATM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är upp till var och en vilket denne finner bäst. Har du kontanter behöver du i alla fall inte oroa dig för något bankomatstrul eller skimning.

Kort fungerar säkert mycket bra i 95% av alla uttag men om inte kortet fungerar kan det vara bra med ett reservkapital.

Fördelen med kort är ju att myndigheterna får full koll på vad du håller på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är upp till var och en vilket denne finner bäst. Har du kontanter behöver du i alla fall inte oroa dig för något bankomatstrul eller skimning.

Kort fungerar säkert mycket bra i 95% av alla uttag men om inte kortet fungerar kan det vara bra med ett reservkapital.

Fördelen med kort är ju att myndigheterna får full koll på vad du håller på med.

Man kan ju inte springa runt och noja för sådana saker som bankomatstrul och skimmning hela tiden, det förekommer ju hemma i Svedala också.

Själv har jag tagit ut pengar i ATM "några gånger" ;) och jag har aldrig haft något problem.

Vad det gäller myndigheterna så får de gärna ha full koll på mig, kunde inte bry mig mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar alltid med några tusenlappar bath, sedan allt på ATM (bra där med de blåa och 30.000bth/tack, för infon) eller bank. Haft problem en gång, på ett stort köpcentrum, så då gick vi till närliggande bank och tog ut. Men vet dock inte hur det är att växla från kr till bath inne på banken. någon?

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en säkerhetsrisk att gå omkring med en massa kontanter också. Mycket säkrare att bara ha sitt bankkort. Har man dessutom låst det för internethandel och uttag utomlands så är man ju på den säkra sidan. Mycket värre att bli av med hela reskassan som man har i kontanter.

Ha gärna med 2 oberoende bankkort så är man på den säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en säkerhetsrisk att gå omkring med en massa kontanter också. Mycket säkrare att bara ha sitt bankkort. Har man dessutom låst det för internethandel och uttag utomlands så är man ju på den säkra sidan. Mycket värre att bli av med hela reskassan som man har i kontanter.

Ha gärna med 2 oberoende bankkort så är man på den säkra sidan.

Känns ju ganska värdelöst att ha med sig ett kort som är låst för uttag utomlands, men visst säkert är det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en säkerhetsrisk att gå omkring med en massa kontanter också. Mycket säkrare att bara ha sitt bankkort. Har man dessutom låst det för internethandel och uttag utomlands så är man ju på den säkra sidan. Mycket värre att bli av med hela reskassan som man har i kontanter.

Ha gärna med 2 oberoende bankkort så är man på den säkra sidan.

Känns ju ganska värdelöst att ha med sig ett kort som är låst för uttag utomlands, men visst säkert är det :)

+1 på det hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar alltid med några tusenlappar bath, sedan allt på ATM (bra där med de blåa och 30.000bth/tack, för infon) eller bank. Haft problem en gång, på ett stort köpcentrum, så då gick vi till närliggande bank och tog ut. Men vet dock inte hur det är att växla från kr till bath inne på banken. någon?

:)

Begränsningen kan även ligga hos sin egen bank och kort. T.ex. är maxuttaget 5000 kr för ICAs kort, d.v.s. inte ens 20000 THB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×