Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lillan259

vill uppfölja min dröm..men hur?

Rekommendera Poster

Vi är en familj som består av två vuxna jag 45år Gubben 40 och en tös på 15 år.

Jag har alltid haft en dröm det är att jobba utomlands ett tag och ev bosätta mig.

har varit på olika ställen i världen och har fastnat otroligt mycket för just Thailand.

Men vet inte var jag ska börja kolla.

Går det överhuvudtaget?

vi har inte gott om pengar. Jag har fast jobb som löne administratör,gubben jobbar på kommun.

Ska man sluta fundera eller finns det möjligheter där nere?

Jag kanske svamlar,

men har haft denna tanke under många år

Sverige är ett jättebra land på många sätt, men känner att jag vill backa lite och inte bara vara den som andra förutsätter sig att man ska vara.

stressa flänga runt med den ena aktiviteten efter den andra. nä fy..Jag vill ha hjälp och råd.SNÄLLA !! vart vänder jag mig?

frustrerad svenk... :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det går bara ni bestämmer er för det. Det kommer säkerligen att krävas en del uppoffringar innan ni är där.

Sök info här och på andra forum samt på Thai Immigrations hemsida så får ni en bild av vad som krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är en familj som består av två vuxna jag 45år Gubben 40 och en tös på 15 år.

Jag har alltid haft en dröm det är att jobba utomlands ett tag och ev bosätta mig.

har varit på olika ställen i världen och har fastnat otroligt mycket för just Thailand.

Men vet inte var jag ska börja kolla.

Går det överhuvudtaget?

vi har inte gott om pengar. Jag har fast jobb som löne administratör,gubben jobbar på kommun.

Ska man sluta fundera eller finns det möjligheter där nere?

Jag kanske svamlar,

men har haft denna tanke under många år

Sverige är ett jättebra land på många sätt, men känner att jag vill backa lite och inte bara vara den som andra förutsätter sig att man ska vara.

stressa flänga runt med den ena aktiviteten efter den andra. nä fy..Jag vill ha hjälp och råd.SNÄLLA !! vart vänder jag mig?

frustrerad svenk... :cr

Är Thailand verkligen drömlandet att bosätta sig i? Hoppas att du förstår, att det är väldigt stor skillnad, på att semestra i landet och bosätta sig där en längre tid. Har du bara semestrat i landet tidigare, tycker jag du ska läsa på om Thailand, och ta en riktig funderare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är INTE guld som glimmar.

Thailand kan vara ett litet paradis för en turist men är ett litet helvete för en arbetare.

Rasism är något du måste acceptera och vara beredd på att ni kommer att drabbas av.

Om ni/du verkligen kommer så långt att ni ska prova med ett nytt liv i Thailand, bränn inga broar bakom er. Se till att ni "bara" blir tjänstlediga från era ordinare arbeten.

Ni bör båda ha en adekvat utbildning för en kvalificerad befattning annars lär det inte direkt bli någon dans på rosor.

Desto mer man är i Thailand desto mer ruttet märker man att landet egentligen är.

Nu får jag väl Chryzaliz på mig :D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är INTE guld som glimmar.

Thailand kan vara ett litet paradis för en turist men är ett litet helvete för en arbetare.

Rasism är något du måste acceptera och vara beredd på att ni kommer att drabbas av.

Om ni/du verkligen kommer så långt att ni ska prova med ett nytt liv i Thailand, bränn inga broar bakom er. Se till att ni "bara" blir tjänstlediga från era ordinare arbeten.

Ni bör båda ha en adekvat utbildning för en kvalificerad befattning annars lär det inte direkt bli någon dans på rosor.

Desto mer man är i Thailand desto mer ruttet märker man att landet egentligen är.

Nu får jag väl Chryzaliz på mig :D.

Det du säger stämmer tyvärr rätt så väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är INTE guld som glimmar.

Thailand kan vara ett litet paradis för en turist men är ett litet helvete för en arbetare.

Rasism är något du måste acceptera och vara beredd på att ni kommer att drabbas av.

Om ni/du verkligen kommer så långt att ni ska prova med ett nytt liv i Thailand, bränn inga broar bakom er. Se till att ni "bara" blir tjänstlediga från era ordinare arbeten.

Ni bör båda ha en adekvat utbildning för en kvalificerad befattning annars lär det inte direkt bli någon dans på rosor.

Desto mer man är i Thailand desto mer ruttet märker man att landet egentligen är.

Nu får jag väl Chryzaliz på mig :D.

555, alltid på.

Har man inte gott om pengar så måste man nog välja var man vill bo. Att upprätthålla ett boende i Sverige med alla "måsten" kostar på.

Själv valde jag bort alla dessa "måsten" när jag började fundera på att flytta.

Att jobba här är inte helt enkelt om man inte har en speciell utbildning. De flesta jobb är inte tillåtna för utlänningar.

Jobba på distans eller starta eget är också alternativ.

Men är man inte van att driva eget företag så finns det inte mycket som talar för att man blir entreprenör bara för att man flyttar till Thailand.

Vill man leva efter den västerländska standard man är van vid så kostar det på även i Thailand. Har man inte kulorna så får man börja från noll och bygga upp ett nytt liv.

När man accepterar att Thailand är annorlunda och skillnaderna stora gentemot Sverige så är det inga problem.

Att landet är ruttet håller inte jag med om, det fungerar bara annorlunda här.

Sverige är också ruttet i mångt och mycket men där har vi fått lära oss att allt är bra och accepterat det.

Ett tips är att jobba stenhårt i ett år och dra ner på alla kostnader till ett minimum. Ta sedan ledigt i ett halvår och fördela det halvåret över hög-och lågsäsong för att känna på hur det är under en längre tid.

Knyt kontakter som kan vara bra att ha och åk hem och utvärdera tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ock tänk på din dotter hon ska väl fortsätta i skolan ?

om ni åker säg inte upp jobb och boende

ta ett sabbatsår eller 6 mån och se till att ni har pengar så ni klarar er under den tiden ( har ni svårt att spara pengar i Sverige tror jag ni får problem att klara er i Thailand )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt det i stället få fortsätta att bara vara en dröm, i alla fall tills er dotter blivit vuxen.

Under tiden kan ni försöka lägga undan lite pengar och senare kanske göra ett försök - om ni inte kommit på bättre tankar :D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt det i stället få fortsätta att bara vara en dröm, i alla fall tills er dotter blivit vuxen.

Under tiden kan ni försöka lägga undan lite pengar och senare kanske göra ett försök - om ni inte kommit på bättre tankar :D.

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt det i stället få fortsätta att bara vara en dröm, i alla fall tills er dotter blivit vuxen.

Under tiden kan ni försöka lägga undan lite pengar och senare kanske göra ett försök - om ni inte kommit på bättre tankar :D.

Evert. Skulle inte kunna säga det bättre själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt det i stället få fortsätta att bara vara en dröm, i alla fall tills er dotter blivit vuxen.

Under tiden kan ni försöka lägga undan lite pengar och senare kanske göra ett försök - om ni inte kommit på bättre tankar :D.

Evert. Skulle inte kunna säga det bättre själv

Vad är livet utan drömmar om man inte försöker förverkliga dem. Annars skulle vi alla stå och trampa på samma ställe hela tiden.

För min del började det också med en dröm som föddes i solnedgången på Klong Dao Beach med en fantastisk Mai Thai i handen.

Det tog nästan tre år innan det blev verklighet. Man bör dock vara lite mera realistisk än vad jag var även om jag lyckats lösa de hinder som dykt upp på vägen.

Sedan så hjälper det inte att lägga undan lite pengar, man måste lägga undan mycket pengar. Viktigast av allt är nog att ändra levnadsstil. Skippa alla statusprylar och inte köpa de allra nyaste grejerna hela tiden eller dyra märkeskläder som är ute om ett år. Skippa dyra bilar, se över telefon, TV och internetkostnader mm. Kanske läge på att byta boende om man inte har en låg boendekostnad.

Gör 2 budgetar, en med vad ni klarar er med och en med allt ni vill ha. Det brukar bli en aha-upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är en familj som består av två vuxna jag 45år Gubben 40 och en tös på 15 år.

Jag har alltid haft en dröm det är att jobba utomlands ett tag och ev bosätta mig.

har varit på olika ställen i världen och har fastnat otroligt mycket för just Thailand.

Men vet inte var jag ska börja kolla.

Går det överhuvudtaget?

vi har inte gott om pengar. Jag har fast jobb som löne administratör,gubben jobbar på kommun.

Ska man sluta fundera eller finns det möjligheter där nere?

Jag kanske svamlar,

men har haft denna tanke under många år

Sverige är ett jättebra land på många sätt, men känner att jag vill backa lite och inte bara vara den som andra förutsätter sig att man ska vara.

stressa flänga runt med den ena aktiviteten efter den andra. nä fy..Jag vill ha hjälp och råd.SNÄLLA !! vart vänder jag mig?

frustrerad svenk... :cr

Härliga drömmar,och varför inte,ge inte upp trots alla negativa svar du får,vill man så kan man.Man kan alltid återvända om det inte funkar men då har du blivit en erfarenhet rikare och det är alltid värt en del.Jag har själv bott här i Thailand i fyra år nu och trivs alldeles utmärkt,men jag är ju pensionär och då är det lättare förstås.Lycka Till!! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att uppfylla sina drömmar som förälder bör väl innefatta att ta hänsyn till och  önska sina barn det bästa. En 15 årig flicka har ju några år kvar i skolan. Tänker ni lämna henne? Eller ta med henne och ta ifrån henne möjligheten till en bra utbildning? Och lämna sina kompisar som brukar vara 95% av tillvaron hos en 15-åring.

Thailändska skolväsendet är inte mycket att hurra för. (Ja det finns erfarenhet i släkten. Bl.a var det helt omöjligt att förstå engelsklärarens "engelska")

Det finns några svenska skolor med upp till årskurs 9 men det är inte gratis. Vet att en del som har välutbildade föräldrar också kan läsa på distans. Men sen, efter 9:an?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beakta att det också krävs att man är folkbokförd i Sverige.

Det ställs också stora krav på disciplin hos eleven, att i 6-7 tim/dag i sin ensamhet utan sociala kontakter med klasskamrater, sköta sina studier på distans.  Tror hon/han själv måste känna sig mycket studiemotiverad. Jag skulle också vilja säga att det ställs en del krav på föräldrarna att kunna ge visst studiestöd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte meningen med att bo i Thailand om man inte har bra med stålar, företag eller liknande. Hur kul kan det vara att ha inkomst som gemene thai och leva därefter?

Många faranger bygger även hus till sin kärlek som oftast kommer från Issan, i norra Thailand. Väldigt billigt så klart, 2 000 000 bath för ett okey hus! De flesta blir tyvärr uttråkade efter att de suttit och tittat på risfälten i några år. Sverige är nog rätt så bra, speciellt om vi skulle kunna byta ut nuvarande regering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens stressade samhälle är det ju inte så konstigt man vill hoppa av ekorrhjulet hemma i det så himla bra och trygga Svedala där man ju har det såååå bra alltid.... Den stora frågan är ju såklart vad vill jag offra?? Materiella saker, att man gör "som alla andra", lever det liv man förväntas göra, inte sticker ut och följer sitt hjärta, bara lunkar på och sparar till "det ska jag göra när jag blir pensionär"....... Och om jag inte lever tills dess? Eller blir sjuk på vägen? Om jag blir arbetslös o inte kan göra något alls av det jag drömmer om??? Försvinner Sverige? Eller kan man återvända hem om det inte funkar eller man inte trivs? Och dottern... vilken erfarenhet tar inte hon med sig i livet???!! Vad är sagt att 9 år i grundskola och gymnasie på det är det optimala för alla???? Man kan väl för jösse namn få lov att ha lite äventyr och glädje i det liv vi har här på jorden! Det kan ta slut så förbaskat fort.... Jag tycker att ni ska köra på, det har jag och min man gjort och sitter just nu på ett hotell i Patong och (vi är definitivt INGA miljonärer) han ska börja med att studera thai i 16 veckor på Patong language school imorg och vi ska försöka jobba på att kunna fortsätta vårt liv här! Det viktiga är att man faktiskt tar seden dit man kommer och inte räknar med att vara utlänning här är som att vara utlänning i vissa andra länder.....Alla ni som är så negativa, en liten undran bara.... bor ni i Thailand eller i Sverige? Om ni bor i Thailand, varför kom ni hit en gång? Om det inte fungerar kan man faktiskt åka tillbaka till det "så himla bra landet Sverige" igen..... Lycka till önskar jag er, Lillan259! KÖR PÅ, VI LEVER EN GÅNG!!!!!! :kla

// Sissi & Niklas

http://sissiwallgren.blogspot.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens stressade samhälle är det ju inte så konstigt man vill hoppa av ekorrhjulet hemma i det så himla bra och trygga Svedala där man ju har det såååå bra alltid.... Den stora frågan är ju såklart vad vill jag offra?? Materiella saker, att man gör "som alla andra", lever det liv man förväntas göra, inte sticker ut och följer sitt hjärta, bara lunkar på och sparar till "det ska jag göra när jag blir pensionär"....... Och om jag inte lever tills dess? Eller blir sjuk på vägen? Om jag blir arbetslös o inte kan göra något alls av det jag drömmer om??? Försvinner Sverige? Eller kan man återvända hem om det inte funkar eller man inte trivs? Och dottern... vilken erfarenhet tar inte hon med sig i livet???!! Vad är sagt att 9 år i grundskola och gymnasie på det är det optimala för alla???? Man kan väl för jösse namn få lov att ha lite äventyr och glädje i det liv vi har här på jorden! Det kan ta slut så förbaskat fort.... Jag tycker att ni ska köra på, det har jag och min man gjort och sitter just nu på ett hotell i Patong och (vi är definitivt INGA miljonärer) han ska börja med att studera thai i 16 veckor på Patong language school imorg och vi ska försöka jobba på att kunna fortsätta vårt liv här! Det viktiga är att man faktiskt tar seden dit man kommer och inte räknar med att vara utlänning här är som att vara utlänning i vissa andra länder.....Alla ni som är så negativa, en liten undran bara.... bor ni i Thailand eller i Sverige? Om ni bor i Thailand, varför kom ni hit en gång? Om det inte fungerar kan man faktiskt åka tillbaka till det "så himla bra landet Sverige" igen..... Lycka till önskar jag er, Lillan259! KÖR PÅ, VI LEVER EN GÅNG!!!!!! :kla

// Sissi & Niklas

http://sissiwallgren.blogspot.com/

Jag är inte negativ. Jag vill bara önska er lycka till. Och jag hoppas att ni har erfarenhet av landet, så ni vet hur allt fungerar. Lycka till:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, vi har en del erfarenhet men långt ifrån fullt ut så därför söker vi informaion, tips och goda råd av "de vise" men tyvärr får man mycket negativt många gånger till svar.... Som att "Förstår inte meningen med att bo i Thailand om man inte har bra med stålar, företag eller liknande. Hur kul kan det vara att ha inkomst som gemene thai och leva därefter?"..... Vad är meningen med att bo i Sverige om man inte har bra med stålar osv?? Vi kanske kan ha det så mycket bättre i Thailand än i Sverige beroende på vad man prioriterar här i livet.... Materiellt eller livskvalitet på andra sätt.... Och även om man "tröttnar" efter några år, spelar det någon roll? Livet behöver väl inte bara gå på en och samma - många gånger kanske trista och jobbiga - väg? Och efter en tid i Thailand kanske man kan uppskatta Sverige (eller inte.....). Har under lång tid följt många forum och fb-sidor med anknytning till Thailand (förutom sista tiden) och alla som frågar om det går att flytta till "drömmarnas land, få jobb och liknande" och det är relativt få positiva svar med klok information om att det faktiskt går..... även om man inte är miljonär.... Sen inte sagt att det är lätt och att det blir en vardag även i Thailand,  och att när man väl varit i Thailand en tid upptäcker att det inte är så bra som man önskat, men vaddå.... det är det väl inte alltid om man flyttar från en ort till en annan i Sverige heller..... Förstår att man inte ska försköna det men tycker att det allt som oftast är väldigt negativ klang på många inlägg (därav att jag aldrig brukar kommentera och faktiskt under sista tiden inte heller följt speciellt mycket, men kunde inte låta bli nu :angel:) Och det är inte första gången jag är i Thailand och har heller inte sagt att jag alltid kommer att vilja bo här heller, men provar man inte får man heller inte veta  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×