Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst luttilej

vad kostar allt i bangkok?

Rekommendera Poster

Gäst luttilej

Vad kostar flipflops?

Vad kostar en addidasjacka (kopia)

Basketlinnen?

Klänningar

Klänningar?

Osv osv :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar flipflops?

Vad kostar en addidasjacka (kopia)

Basketlinnen?

Klänningar

Klänningar?

Osv osv :-)

En Chang 33 cl kostar 40-100 bath beroende på var. Detta svar på osv osv.

Övrigt beror väl väldigt mycket på vissa parametrar precis som med Changen.

Vad kostar en klänning i Stockholm? Basketlinne? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ända det egentligen går att ge ett seriöst svar på är vad en adidasjaxka möjligen kan kosta...

Jag skulle inte ge mer än 400 baht för en sån men dom flesta säljarna kommer garanterat försöka få bra mycket mer ä så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att Adidas har mer än en sorts jacka. Allt annat kostar 200 thb. För övrigt håller jag med Tom_yam.

Det är i 99.99% av fallen en sorts jacka man pratar om när det gäller adidasjacka.. KOlla bilden nedan

8230165_orig.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad saker och ting kostar beror ofta på hur bra man är på att pruta.

Första dagarna brukar det mesta vara "dyrare", sedan blir man varm i kläderna och betalar mindre för samma saker!

Billigare på marknader än i butik är väl också känt. Sen tror jag att det mesta är billigare i Bangkok än på andra ställen i Thailand, tex Phuket, men det är bara vad jag tror, det var ett tag sedan jag var i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det inget som är direkt normalt i Thailand, men annars, mellan tummen och pekfingret kan man börja med att bjuda ca 30% av begärt pris. Försvinner försäljaren då ur din åsyn var det något för lågt, men om försäljaren i stället kommer med ett motbud är det någonstans runt vad du erbjöd först som bör bli försäljningspris/ditt inköpspris.

Ex: Försäljaren kan begära 2000 baht för ett par jeans som du bör få för ca 5 till 600 baht. Frugan har köpt klänningar för 300 baht där begärt pris var 900 baht o.s.v.

Man kan också tänka lite så här (nu handlar det om pirat) hur många kronor vill du ge för motsvarande plagg i Sverige, lika många (i antal) baht är ofta hyfsat pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fråga vad en klänning kostar tycker jag är en ganska dum fråga, du lär väl berätta mera om vilken sorts klänning du menar, frågan är lika dum som att fråga; vad kostar ett hus att köpa eller vad kostar det att äta mat?

+1 på det. Var väl ungefär det jag försökte säga med mitt lite snällare inlägg ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst luttilej

Tack Evert!

Jag fattar verkligen inte varför jag får de halvdryga svaren eller kommentarer om att jag ställer en dum fråga.

Kanske var jag otydlig men jag fiskar GIVETVIS efter vad ni har fått ge för era saker ni köpt hem från Thailand.

förtydligande med ovanstående. Flipflops, ja ett par vanliga flipflops. Havianas typ.

Adidasjacka. Ja en sån som är på bilden, vilket man menar när man säger adidasjacka. Klänning, alla olika möjliga klänningar. En vanlig enkel strandklänning. Kanske en fin långklänning.

Det finns absolut ingen mening med att trycka ner min fråga och därmed  mig. Det är stor skillnad på klänning och hus. Jävligt dum kommentar.

Kan man inte svara så svara inte.

Alla andra tackar jag hjärtligt!

Alla som har andra kommentarer att ge än det jag frågar efter eller vill hjälpa mig har inget i min tråd att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för ett par havaianas betalt mellan 150-250thb. Men köp ett par äkta, mycket skönare sula i dom! :)

Klänningar är svårt att svara på, på marknad/gatan har tjejen betalat allt mellan 200 och uppåt för klänningar. Helt beroende på typ av klänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt enkel strandklänning bör du få för runt 200 baht, lär inte klara speciellt många tvättar, en klänning som du kan ha på fest - en häftig grej allt från 300 baht till 5-600 baht, en långklänning, siden 800 baht och uppåt, vill du ha en i äkta handvävt siden blir det dyrt 2-3000 baht är inte alls ovanligt, nackdel är att dessa klänningar blir skrynkliga bara du tittar på dem.

Enkla flip flop 100 baht, linnen 150 baht absolut max 250 baht (dyrt).

Handväska skinn halvstor 1200-1500 baht, kolla noga insidan och att det är RIKTIGT skinn + blixtlåset, finns i konstskinn (galon eller vad det nu är) halva priset.

Stort badlakan max 250 baht = hög kvalitet, oftast begärt pris runt 500 baht.

Om du kan, försök köpa så mycket som möjligt av samma försäljare, kan göra väldigt mycket på totalpriset.

Bikini från 150 baht dock bör du nog upp till 200 -250 baht innan det blir hyfsad kvalitet. Kortbyxor från 350 (400) baht och uppåt - max 500 baht.

Badshorts för män 50 till 80 baht, däremot är badbyxor med korta ben för män dyra.

Hoppas du fått lite hum om prisbilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Evert!

Jag fattar verkligen inte varför jag får de halvdryga svaren eller kommentarer om att jag ställer en dum fråga.

Kanske var jag otydlig men jag fiskar GIVETVIS efter vad ni har fått ge för era saker ni köpt hem från Thailand.

förtydligande med ovanstående. Flipflops, ja ett par vanliga flipflops. Havianas typ.

Adidasjacka. Ja en sån som är på bilden, vilket man menar när man säger adidasjacka. Klänning, alla olika möjliga klänningar. En vanlig enkel strandklänning. Kanske en fin långklänning.

Det finns absolut ingen mening med att trycka ner min fråga och därmed  mig. Det är stor skillnad på klänning och hus. Jävligt dum kommentar.

Kan man inte svara så svara inte.

Alla andra tackar jag hjärtligt!

Alla som har andra kommentarer att ge än det jag frågar efter eller vill hjälpa mig har inget i min tråd att göra.

Har du egna trådar som du bestämner över?

Funderat på varför du fått så få svar?

Funderat på varför folk skrivit att det är omöjligt att svara på dina frågor?

Du kanske ska visa liiite ödmjukhet själv innan du tar fram släggan. Det var ändå ingen annan än du som ställde frågorna. Och dom var verkligen inte lätta att svara på.

PS. I mitt första svar till dig försökte jag på ett fint sätt att få dig att förstå att frågorna kanske var lite luddiga och hoppades att du SJÄLV skulle förstå att det var så och därigenom förtydliga lite. När du väl öppnar käften igen så kritiserar du alla andra än dig själv och i ditt andra inlägg här tar du fram släggan  :cr

Lite självinsikt så ska du se att saker blir bra här, det har de flesta av lärt oss. Men det är svårt att gissa sig till saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar jag tycka att om priset på kläder är detsamma i bath i Thailand som om det skulle vara i SEK hemma i Sverige så är det ett bra pris. Om jag skulle betala 100-150:- hemma i Sverige för en T-shirt så ska det oftast inte kosta mer än 100-150 bath i Thailand.

Detta resonemang stämmer ofta på andra varor/tjänster som tex thaimat,frisör, massage, taxi, lokaltransport, glass. Ibland så är dessa ännu lägre prissatta än vad motsvarande skulle vara i Sverige.

Stämmer sämre på exv öl, pizza, chips, solskyddsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukade handla på MBK då jag är lite bekväm av mig.

T-shirts 200

Kortärmsskjorta 250

Jeans 700

Vinterjacka 2000

Lågskor i skinn 800

Shorts 350

Långärmad T-shirt 350

Sweatshirt 450

Bälte i skinn 200

Ryggsäck att bära hem grejerna i 750

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar jag tycka att om priset på kläder är detsamma i bath i Thailand som om det skulle vara i SEK hemma i Sverige så är det ett bra pris. Om jag skulle betala 100-150:- hemma i Sverige för en T-shirt så ska det oftast inte kosta mer än 100-150 bath i Thailand.

Detta resonemang stämmer ofta på andra varor/tjänster som tex thaimat,frisör, massage, taxi, lokaltransport, glass. Ibland så är dessa ännu lägre prissatta än vad motsvarande skulle vara i Sverige.

Stämmer sämre på exv öl, pizza, chips, solskyddsmedel.

Jag skulle nog vilja påstå att det stämmer sämre på det allra mesta.

Lite reflektioner och priser på det du tog upp.

-Thaimat stämmer det ganska bra på

-Frisör 80 thb

-Massage 100-150 thb

-Taxi med taxameter, nej inte i närheten

-Lokaltransport 10 thb

-Glass Magnum 40 thb

-Thaiöl på bar/restaurang stämmer ganska bra, i  butik inte. Importerad öl är inte ens i närheten.

-Pizza 300 thb

-Chips 80g 50 thb

-Solskyddsmedel kostar många battingar fler i förhållande till antal kronor.

De priser jag tog upp ligger ju ganska långt ifrån hur många kronor det skulle kosta i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst luttilej

Tack snälla för alla svar och all hjälp! Nu tycker jag att jag har fått ett hum om priser och vad man ungefär ska ge :-)

Jag har oerhört svårt att pruta ibland.. Men tack! Fortsätt gärna skriv om ni minns andra saker ni köpt. vad som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar jag tycka att om priset på kläder är detsamma i bath i Thailand som om det skulle vara i SEK hemma i Sverige så är det ett bra pris. Om jag skulle betala 100-150:- hemma i Sverige för en T-shirt så ska det oftast inte kosta mer än 100-150 bath i Thailand.

Detta resonemang stämmer ofta på andra varor/tjänster som tex thaimat,frisör, massage, taxi, lokaltransport, glass. Ibland så är dessa ännu lägre prissatta än vad motsvarande skulle vara i Sverige.

Stämmer sämre på exv öl, pizza, chips, solskyddsmedel.

Jag skulle nog vilja påstå att det stämmer sämre på det allra mesta.

Lite reflektioner och priser på det du tog upp.

-Thaimat stämmer det ganska bra på

-Frisör 80 thb

-Massage 100-150 thb

-Taxi med taxameter, nej inte i närheten

-Lokaltransport 10 thb

-Glass Magnum 40 thb

-Thaiöl på bar/restaurang stämmer ganska bra, i  butik inte. Importerad öl är inte ens i närheten.

-Pizza 300 thb

-Chips 80g 50 thb

-Solskyddsmedel kostar många battingar fler i förhållande till antal kronor.

De priser jag tog upp ligger ju ganska långt ifrån hur många kronor det skulle kosta i Sverige.

Beror ju helt på vilka ställen man jämför med, men ofta tycker jag att det stämmer på ett ungefär. Klippte mig evx på första bästa ställe i Pattaya för 200 bath, kostar mig 200:- hemma i Sverige, taxi från BKK flyplats till Pattaya kostar ca 1200 bath, kostar 1200:- från exv Eskilstuna-Arlanda. BTS i BKK från 15-42 bath en tur i Tunnelbanan i Sthlm kostar väl ca 25:-.

Sedan skrev jag ju att de stämde sämre på öl, chips, pizza, solskydd. Samt att priserna i många fall är lägre på vissa varor och tjänster.

Men på ett ungefär så kan man tänka att prislappen ofta ska vara densamma i bath som SEK. Det ger en viss vägledning.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla svar och all hjälp! Nu tycker jag att jag har fått ett hum om priser och vad man ungefär ska ge :-)

Jag har oerhört svårt att pruta ibland.. Men tack! Fortsätt gärna skriv om ni minns andra saker ni köpt. vad som helst!

Om du inte gillar att pruta så är det bättre att handla i vanliga butiker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla svar och all hjälp! Nu tycker jag att jag har fått ett hum om priser och vad man ungefär ska ge :-)

Jag har oerhört svårt att pruta ibland.. Men tack! Fortsätt gärna skriv om ni minns andra saker ni köpt. vad som helst!

Om du inte gillar att pruta så är det bättre att handla i vanliga butiker..

Då är ju MBK ett ganska bra ställe att handla på. Mycket är prismärkt och prutnivån inte särskilt stor.

Är t.ex. en T-shirt märkt med 199 thb så kan man ju betala det och få en bra T-shirt för en billig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt på vilka ställen man jämför med, men ofta tycker jag att det stämmer på ett ungefär. Klippte mig evx på första bästa ställe i Pattaya för 200 bath, kostar mig 200:- hemma i Sverige, taxi från BKK flyplats till Pattaya kostar ca 1200 bath, kostar 1200:- från exv Eskilstuna-Arlanda. BTS i BKK från 15-42 bath en tur i Tunnelbanan i Sthlm kostar väl ca 25:-.

Sedan skrev jag ju att de stämde sämre på öl, chips, pizza, solskydd. Samt att priserna i många fall är lägre på vissa varor och tjänster.

Men på ett ungefär så kan man tänka att prislappen ofta ska vara densamma i bath som SEK. Det ger en viss vägledning.  ;)

Vi tänkte nog olika vad det gäller taxiresor. 12 mil i taxi är inte ett alternativ för mig. Jag tänkte mig en helt vanlig taxiresa i stan. I Thailand kommer man ganska långt på 100thb med taxameter medans man i Sverige får gå in på ena sidan och kliva av på den andra för 100 kr ;)

Sedan så tänker jag kanske inte likadant som många andra då kostnaden i SEK är helt ointressant för mig. Vidare så bor jag i Pattayaområdet där allting är billigare än övriga turistområden.

Ps. Ett bra exempel på när det inte alls stämmer. Jag hade med mig en flaska Champagne ner förra året, "Gula Änkan" som kostar ca. 400 sek på bolaget. Min sambo höll på att få slag när hon såg prislappen på samma flaska inne på BigC, 4300 THB !!!

Ska vi verkligen dricka den? frågade hon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×