Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ellen-kaa

namn på biljett / Pass

Rekommendera Poster

Hua vad jag blev ställd och nervös!  :o

Jag skall flyga med turkarna på lördag Landvetter-Bangkok

Jag brukar kolla upp lite uppgifter med bolaget  jag flyger  med innan och denna gång Hade jag hade också missat seating vid bokning så jag ringde upp dem.

En man som pratade väldigt dålig och otydlig engelska svarade.

Allt var bra tills jag frågade om mina namn på biljett och pass.

Jag heter Kaarina  och har alltid skrivit det som mitt förnamn vid bokning. Kaarina är mitt tilltalsnamn. Men i passet står den Ellen Kaarina. Jag nämnde detta och då svarade snubben :"you are not able to fly". Jag sade att jag flygit hur många gånger som helst och att det aldrig varit ett problem. Det skulle inte gå att ändra heller endast "you are not able to fly" och tack och adjö.

Jag ringde i panik till Landvetter och tänkte fråga om någon visste något där. Den första jag fick prata med sade att sånt aldrig brukar vara ett problem så länge ens förnamn finns med på biljetten. Sedan kopplade hon mig till någon i en biljettkassa som sade likadant men kunde inte lova säkert  eftersom hon inte jobbar på turkish. Hon var snäll och gick och frågade de som checkar in hos turkarna och de sade att det itne skulle vara något problem.

Har någon här råkat ut för något liknande?

Nu känner jag mig nervös men skulle jag inte komma iväg bokar jag helt enkelt en ny biljett någonstans!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om inte turkarna är väldigt noga. Har aldrig flygit med dem innan.

För min man (som stannar hemma, hehe) är det samma sak, han har två förnamn på passet och det andra (som i mitt fall) är hans tilltalsnamn. Aldrig några problem, ingen har höjt ett ögonbryn.

Den här personen på Turkish var inte trevlig alls, "you can not chance one single letter" sa han när jag frågade om jag inte kunde ändra biljetten  >:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bara ett förnamn och ett efternamn måste de acceptera detta - m.a.o. lugnt.

Tack Evert! Jag skall inte oroa mig! Elelr försöka att inte göra det. Jag kommer iväg iaf. bokar en annan biljett i så fall!  :dan

Jag brukar inte reta mig väldigt mycket på folk men den här snubben var inte trevlig alls!  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett på vissa bokningssidor att det står att man ska skriva alla förnamn och efternamn exakt så som det står i passet men det är inget jag brytt mej om utan skriver endast tilltalsnamnet =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tre namn och mitt tilltalsnamn är mittnamnet.

Jag bokar alltid med tilltalsnamn och efternamn.

I passet står alla mina namn.

Jag har aldrig haft problem.

Trevlig resa och hoppas du får det bra.🌞✈ï¸âœˆï¸

/Ingmarie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Jag har tre namn och mitt tilltalsnamn är mittnamnet.

Jag bokar alltid med tilltalsnamn och efternamn.

I passet står alla mina namn.

Jag har aldrig haft problem.

Trevlig resa och hoppas du får det bra.🌞✈ï¸âœˆï¸

/Ingmarie

Samma här.

Kravet på exakt samma namn verkar i praktiken bara gälla för resor till USA, men man uppmanar folk att skriva alla namn varje gång man bokar biljett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också mitt tilltalsnamn som andranamn. Har tidigare alltid skrivit tilltalsnamnet utan problem! Har märkt att de ibland hajjat till.

Numera skriver jag första namnet för att slippa eventuella problem!

Verkar som att vissa hajjar till då också eftersom signaturen säger nåt annat än namnet! ;)

Ska ju som andra säger inte spela någon roll! Det är ju ditt namn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det till exempel på Mrjet hemsida.

https://faq.mrjet.se/app/answers/detail/a_id/24912/~/flyg

Hur ska jag ange namn på resenär när jag bokar flyg

Det är viktigt att hela första förnamnet och hela efternamnet exakt matchar passet/ID-kortet som kommer att användas under resan.

Viktigt! Misslyckande i att skriva in namnen på rätt sätt vid bokningstillfället kan medföra ytterligare kostnader och/eller att flygbolaget inte tillåter dig att resa.

Flygbolagen tillåter inte att passagerare överlåter eller ändrar namn på sina biljetter.

Ange första förnamnet: Ange det första förnamnet som anges under 2. Förnamn/Given name/Prénoms i passet. Detta gäller även om det första förnamnet ej är tilltalsnamnet. Obs! Det är inte tillåtet att endast ange intialer, att förkorta namn eller använda bindestreck.

Ange övriga förnamn: Ange övriga namn som anges under 2. Förnamn/Given name/Prénoms i passet. Dessa namn kommer ej att synas på din e-biljett (Ej obligatoriskt) men finns i bokningen. Obs! Det är inte tillåtet att endast ange intialer, att förkorta namn eller använda bindestreck.

Ange alla efternamn: Ange de namn som anges under 1. Efternamn/Surname/Nome i passet. Obs! Det är inte tillåtet att endast ange intialer, att förkorta namn eller använda bindestreck.

Förnamn och efternamn anges alltid längst ner på samma sida i passet.

Planerar ni giftermål?

Tänk på att boka in rätt efternamn så att namn i pass och på flygbiljetten stämmer överrens vid tiden för avresa.

Reser du med ett barn under två år?

Flygbolagen kräver att du meddelar dem om alla barn under två år som du reser med, även om de sitter i ditt knä. Sök din resa igen om du måste lägga till barn under två år till din resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir jobbigt för den här grabben och för flygbolaget om ALLA förnamn ska anges!

"Varför nöja sig med bara ett?

Så resonerade Kim-Jong Sexy Glorious Beast Divine Dick Father Lovely Iron Man Even Unique Poh Un Winn Charlie Ghora Khaos Mehan Hansa Kimmy Humbero Uno Master Over Dance Shake Bouti Bepop Rocksteady Shredder Kung Ulf Road House Gilgamesh Flap Guy Theo Arse Hole Im Yoda Funky Boy Slam Duck Chuck Jorma Jukka Pekka Ryan Super Air Ooy Rusell Salvador Alfons Molgan Akta Papa Long Nameh Ek som troligtvis har världens längsta namn.

– Jag tycker det är kul att byta namn, har han tidigare sagt till Aftonbladet."

Efternamnet är ju kort och koncist iaf.! ;)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19144336.ab

Edit:

Här är en till som antagligen inte har världens smidigaste boarding!

"Körkortstrubbel var bara förnamnet för Janice Lokalani.

Efternamnet?

Keihanaikukauakahihuliheekahaunaele."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18102598.ab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också dubbelt namn och skriver endast tilltals namnet jag med :)

Men har en gång råkat ut för att flygbolaget varit jobbiga, men så sett i passet att jag bara skrevet under med tilltals namnet och efter namnet. Det hjälpte mig den gången, för sedan Svenska myndigheterna godkänt det kände dom sig tvungna till det också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det jobbigt på nåt vis att skriva exakt det som står i passet?  Då slipper man ju oroa sig om man är den oroliga typen.   ???

Jag håller med, förstår inte problemet.

Själv behöver jag inte tänka på det längre eftersom jag har tagit bort de 2 namnen jag hade före tilltalsnamnet.

Gäller bara att hålla reda på vilket som är för- och efternamn numera ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också namn nr 2 som tilltalsnamn. Jag har tagit det säkra före det osäkra. Ändrat alla bonuskort och skriver alltid bägge namnen exakt som det står i passet. Konsekvensen blir att dom kallar mej och skriver nr 1 på biljetten men det gör inte mej något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer i fortsättningen att skriva båda mina namn, men som sagt, har rest väääldigt många gånger med felaktigt ifylld biljett

I morgon får jag se om det funkar även denna gång! Om inte köper jag en ny biljett med finnair och ger mig en vecka extra semester som kompensation ;):dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också namn nr 2 som tilltalsnamn. Jag har tagit det säkra före det osäkra. Ändrat alla bonuskort och skriver alltid bägge namnen exakt som det står i passet. Konsekvensen blir att dom kallar mej och skriver nr 1 på biljetten men det gör inte mej något.

Det hjälper ofta men många företag/myndigheter updaterar sina register från folkbokföringen och...vips så är man tillbaka på ruta 1. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också namn nr 2 som tilltalsnamn. Jag har tagit det säkra före det osäkra. Ändrat alla bonuskort och skriver alltid bägge namnen exakt som det står i passet. Konsekvensen blir att dom kallar mej och skriver nr 1 på biljetten men det gör inte mej något.

Det hjälper ofta men många företag/myndigheter updaterar sina register från folkbokföringen och...vips så är man tillbaka på ruta 1. :)

Det är ju så det står i folkbokföringen så allt stämmer då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag testade incheckning online skulle man endast skriva sitt förnamn och efternamn. Och vad som gäller som förnamn kan man ju inte vara säkert på.

Jag checkar in i kassan idag.

Funderar att senare byta plats på mina två förnamn så att tilltalsnamnet blir det första.

Snart gäller det! Jag är nervös fast jag är till över 99.9 procent säker på att släppas ombord på planet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×