Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
chrisA

arbetstillstånd

Rekommendera Poster

Vad räknas som arbete???

Om jag köper hus och bor i thai,, fixar med trädgård,,målar o renoverar, lagar moppe,  m,m

åt mig själv och familj,, måste jag ha arb tillstånd???

En kompis var activ i sammfälldighet i hua hin, en grannkärring (thai) anmälde att han inte hade arb tillstånd,, det var (idiellverksamhet),,,4års helvete med rättegångar,,inte klart än,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få ett arbetstillstånd för att fixa hemmet, ett arbetstillstånd är kopplat till ett visst företag som du jobbar på och det är företaget med dig som söker tillståndet. För att få arbetstillstånd som utlänning måste du också tjäna  minst 50.000 bath/månad i det företaget. Slutar du jobba i det företaget så dras arbetstillståndet in, med andra ord ett arbetstillstånd är kopplat till ett företag. Om du jobbar på ett företag och har ett arbetstillstånd så har detta inget med ditt boende att göra och du kan inte hänvisa till ditt arbetstillstånd om du gör/arbetar med saker hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad räknas som arbete???

Om jag köper hus och bor i thai,, fixar med trädgård,,målar o renoverar, lagar moppe,  m,m

åt mig själv och familj,, måste jag ha arb tillstånd???

En kompis var activ i sammfälldighet i hua hin, en grannkärring (thai) anmälde att han inte hade arb tillstånd,, det var (idiellverksamhet),,,4års helvete med rättegångar,,inte klart än,,,

När det gäller vad man kan göra i hemmet så är jag nog rädd att det inte finns något enkelt svar, kollar man på nätet på olika forum så har ingen ett enkelt svar, har själv undrat över detta. Om jag var dig så skulle jag nog inte göra några större ingrepp på huset utvändigt, antar att där måste man anlita thai för jobbet, sedan vad du gör invändigt är ju ingen som ser  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få ett arbetstillstånd för att fixa hemmet, ett arbetstillstånd är kopplat till ett visst företag som du jobbar på och det är företaget med dig som söker tillståndet. För att få arbetstillstånd som utlänning måste du också tjäna  minst 50.000 bath/månad i det företaget. Slutar du jobba i det företaget så dras arbetstillståndet in, med andra ord ett arbetstillstånd är kopplat till ett företag. Om du jobbar på ett företag och har ett arbetstillstånd så har detta inget med ditt boende att göra och du kan inte hänvisa till ditt arbetstillstånd om du gör/arbetar med saker hemma.

Nja, du måste betala skatt för minst 50.000 och det även om du skulle tjäna mindre. TiT :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få ett arbetstillstånd för att fixa hemmet, ett arbetstillstånd är kopplat till ett visst företag som du jobbar på och det är företaget med dig som söker tillståndet. För att få arbetstillstånd som utlänning måste du också tjäna  minst 50.000 bath/månad i det företaget. Slutar du jobba i det företaget så dras arbetstillståndet in, med andra ord ett arbetstillstånd är kopplat till ett företag. Om du jobbar på ett företag och har ett arbetstillstånd så har detta inget med ditt boende att göra och du kan inte hänvisa till ditt arbetstillstånd om du gör/arbetar med saker hemma.

Nja, du måste betala skatt för minst 50.000 och det även om du skulle tjäna mindre. TiT :)

Man ska lämna inkomtuppgift till myndigheterna att du tjänar minst 50.000 och betala skatt på det, klart att man kan skriva att man tjänar 50.000 och betala den skatten men sedan ta ut en mindre belopp i lön, det funkar. Men det jag skrev i svaret är vad LAGEN SÄGER.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få ett arbetstillstånd för att fixa hemmet, ett arbetstillstånd är kopplat till ett visst företag som du jobbar på och det är företaget med dig som söker tillståndet. För att få arbetstillstånd som utlänning måste du också tjäna  minst 50.000 bath/månad i det företaget. Slutar du jobba i det företaget så dras arbetstillståndet in, med andra ord ett arbetstillstånd är kopplat till ett företag. Om du jobbar på ett företag och har ett arbetstillstånd så har detta inget med ditt boende att göra och du kan inte hänvisa till ditt arbetstillstånd om du gör/arbetar med saker hemma.

Nja, du måste betala skatt för minst 50.000 och det även om du skulle tjäna mindre. TiT :)

Man ska lämna inkomtuppgift till myndigheterna att du tjänar minst 50.000 och betala skatt på det, klart att man kan skriva att man tjänar 50.000 och betala den skatten men sedan ta ut en mindre belopp i lön, det funkar. Men det jag skrev i svaret är vad LAGEN SÄGER.

Poängen med mitt inlägg var, att om du bara tjänar 35.000 i månaden så måste du ändå betala skatt för 50.000. Alla tjänar inte över den summan. Jag har själv haft inkomster under 50.000 och det hjälper inte att jag deklarerar den inkomsten. Jag får ändå betala skatt för pengar jag inte fått i lön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×