Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Giro

80-talet regerar hos skräddarna?

Rekommendera Poster

Gäst Giro

Min kompis som varit i Thailand säger att det är en myt att det är en bra ide att sy upp kläder i Thailand hos skräddare. Han säger att dels är kvaliten lite si och så, men framför allt är problemet att de har helt annan syn på mode. Han säger att när man tittar på val av kostymer och hur stygnen sitter och så så är det rätt mycket 80-tal över de kläderna som folk låter sy upp i Thailand. Är det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kan nog få det du vill. Många av pakistanierna/nepaleserna/indierna som syr/kränger kostymer har nog ganska bra koll på kollektionerna från Paris och Milano, i varje fall de lite större butikerna på Sukhumvit, Patong och Chaweng osv. Men jag kan gissa att detta skiftar en hel del från butik till butik.

Ps. Personligen skulle jag inte köpa skräddarsytt på turistort i Thailand, när jag kan få en äkta märkeskostym i Bangkok (typ Pierre Cardin etc) för ett par tusenbattingar till, men det är jag det. Jag är övertygad om att tygkvaliteten nästan alltid är bättre liksom sömmar, knappar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jobisen

Så vad kostar en äkta kostym?

Noll koll här... men det är ju inget nytt.  ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jobisen

Hmm

Jag kan alltså få en kostym typ Piere Cardin för 5000 bath?

Lär mig! Här ska köpas kostymer!

1: Vart går jag.

2: Lite prisexempel om du har lust. Ja du vet vilket märke är dyrast osv.

3: Hur gör jag inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis som varit i Thailand säger att det är en myt att det är en bra ide att sy upp kläder i Thailand hos skräddare. Han säger att dels är kvaliten lite si och så, men framför allt är problemet att de har helt annan syn på mode. Han säger att när man tittar på val av kostymer och hur stygnen sitter och så så är det rätt mycket 80-tal över de kläderna som folk låter sy upp i Thailand. Är det så?

Tittar man i skräddarnas skyltfönster får man direkt en 80-tals-flash-back  ::). Inget 2000-tal här inte.

Självklart kan man få modernare saker uppsydda om man vill. Det bästa är att själv veta exakt vad man är ute efter för modell. Men, jag tycker personligen att kvaliteten (fr.a. på just kostymer) kan vara lite si och så. Beror väl på vad man är ute efter. Vill man ha en kostym att använda någon gång ibland, funkar det säker bra, men är det en kostym som ska användas hela tiden (ex. på jobbet) kanske det är bättre att köpa äkta vara (om man nu inte känner till en riktigt bra skräddare som kan sy upp högkvalitativa kostymer).

Har dock själv sytt upp ex. en klänning i thai-sidan, som jag är jättenöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SOm det sägs så måste man vara lite framåt och säga vad man vill ha. Går man med på det de säger finns det risk att man får något som inte direkt ser ut modernt i Europa.

CT: ge gärna förslag på afförer i Bangkok med det priset. 5000 Baht låter bra och jag har inte hittat så bra pris för bra kostym i Bangkok än. Tycker de flesta närmar sig det dubbla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×