Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Jez

Lanta Old Town

Rekommendera Poster

Är det någon som har varit i Lanta Old Town? Vi funderar på att ta oss dit över dagen men vad kan man göra där? Stan verkar inte så stor och det finns tydligen bara en väg dit. Vilket färdsätt är bäst att ta sig dit med? Kostnad?

//Jez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns lite små butiker å en del trevliga restauranger ut på pirar i vattnet, annars är det inte mycket att se. Någon dag behöver man garanterat inte. Brukar ta motorcykel dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var där förra resan, minns inte vilken dag i veckan men fråga en Thai för vi träffade rätt dag och de hade en lokal liten marknad. Trevligt ställe, lugnt och man kan absolut tillbringa några timmar där. Vill man göra det till en heldag kan man kombinera det med lite strand hopp även om det är en bit till andra sidan där Kantiang och Jark Beach mfl ligger så är det ändå en överkomlig resa på kanske 30 min från Old Town.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Old Town är värt ett besök om man inte har annat för sig.

Marknaden är på Söndagar om jag inte minns helt fel, men har varit där andra veckodagar då det har varit en hel del "marknad" runt piren så de kanske har nåt mindre dagligen?

Lite affärer och matställen som sagt var.

Brukar åka egen motorbike dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr motorcykel och ta en tur runt ön. Kombinera Old Town med Khlong Chak(Vattenfall) och Kantiang Beach. Käka lunch på restaurangen som ligger uppe vid vägen i sädra änden av stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft annat för mig än att åka till Old Town alla gånger vi varit på Lanta o det har gått bra  ;)

Just därför jag skrev "om man inte har annat för sig". ;)

Det är ju inte ett av världens underverk men väl värt ett besök om man ändå är ute och far.

Skulle nog inte ta taxi utan vi har alltid haft egna motorbikes.

Lanta är trevligt att åka runt på moppe och enda stället tillsammans med Phangan som jag anser det vara relativt "säkert" att hyra moppe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft annat för mig än att åka till Old Town alla gånger vi varit på Lanta o det har gått bra  ;)

Just därför jag skrev "om man inte har annat för sig". ;)

Det är ju inte ett av världens underverk men väl värt ett besök om man ändå är ute och far.

Skulle nog inte ta taxi utan vi har alltid haft egna motorbikes.

Lanta är trevligt att åka runt på moppe och enda stället tillsammans med Phangan som jag anser det vara relativt "säkert" att hyra moppe!

Vi hade tänkt hyra en scooter, har inget MC-kort, men har varit lite försiktig på tidigare resor till Thailand gällande trafiken. Om jag fattar det rätt så är det lugnare trafik på Lanta. Vad kostar det att hyra en scooter?

Kände väl att man ibland kan känna det gött att komma ifrån "turist-sidan".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Old Town är värt ett besök om man inte har annat för sig.

Marknaden är på Söndagar om jag inte minns helt fel, men har varit där andra veckodagar då det har varit en hel del "marknad" runt piren så de kanske har nåt mindre dagligen?

Lite affärer och matställen som sagt var.

Brukar åka egen motorbike dit.

Ska vara där i 14 dagar så vi tänkte ta det lite lugnt och se lite av ön. Alltid bra med lite marknad och miljöombyte. Har visserligen inte så stora förhoppningar på att staden har några större utmaningar eller sevärdigheter. Bara strosa runt, käka god mat, dricka en pilsner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ju där längre men det beror ju på vad man är ute efter 😉 vi var ute på piren, kollade marknad gick i små affärer , kollade in byggnaderna och satt och käkade...tog lite mer än 20 minuter iallafall! Vi hade inga höga förväntningar utan var bara ute och rörde på oss och tyckte att det var roligt att se lite på den sidan av ön. Blir väl lite vad man gör det till i guess 😉😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft annat för mig än att åka till Old Town alla gånger vi varit på Lanta o det har gått bra  ;)

Just därför jag skrev "om man inte har annat för sig". ;)

Det är ju inte ett av världens underverk men väl värt ett besök om man ändå är ute och far.

Skulle nog inte ta taxi utan vi har alltid haft egna motorbikes.

Lanta är trevligt att åka runt på moppe och enda stället tillsammans med Phangan som jag anser det vara relativt "säkert" att hyra moppe!

Vi hade tänkt hyra en scooter, har inget MC-kort, men har varit lite försiktig på tidigare resor till Thailand gällande trafiken. Om jag fattar det rätt så är det lugnare trafik på Lanta. Vad kostar det att hyra en scooter?

Kände väl att man ibland kan känna det gött att komma ifrån "turist-sidan".

Fortsätt du o va försiktig i trafiken! Du ska inte tro att det bara är o tuta o köra bara för att du är på Lanta.

För två år sedan dog en kvinna där som blev överkörd på sin moppe av en lastbil.

Olyckor kan ju hända men i det här landet verkar de ha dödslängtan.

Jag själv känner att jag är nära döden varje gång jag sätter mig i en tuk tuk. O då är jag en gammal roadracing kille o rädslan blir ändå inte mindre då andra kör som jäv.. galningar.

Jag blir som pånyttfödd när jag blir avsläppt o inser att jag överlevt!  :JC_hurrah:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns(om den nu finns kvar,2011 fanns den)en väldigt trevlig "Ölstuga" där man kan sitta i skuggan i en  en mysig lite liten träggård.

Ligger på höger sida på huvudgatan om du går från piren,om jag minns rätt. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft annat för mig än att åka till Old Town alla gånger vi varit på Lanta o det har gått bra  ;)

Just därför jag skrev "om man inte har annat för sig". ;)

Det är ju inte ett av världens underverk men väl värt ett besök om man ändå är ute och far.

Skulle nog inte ta taxi utan vi har alltid haft egna motorbikes.

Lanta är trevligt att åka runt på moppe och enda stället tillsammans med Phangan som jag anser det vara relativt "säkert" att hyra moppe!

Vi hade tänkt hyra en scooter, har inget MC-kort, men har varit lite försiktig på tidigare resor till Thailand gällande trafiken. Om jag fattar det rätt så är det lugnare trafik på Lanta. Vad kostar det att hyra en scooter?

Kände väl att man ibland kan känna det gött att komma ifrån "turist-sidan".

Man ska ha en jäkla respekt för trafiken i Thailand, men jag tycker det är lugnt i trafiken bara man kommer en bit från Saladan!

Vi kör lugnt, i princip bara på dagen och aldrig onykter!!

Väldigt trevligt att smyga runt lite till de andra stränderna, Kantiang Bay är en favorit att åka till över dagen!

Priset varierar lite beroende på hur länge man hyr och vilken typ. Men cirka 200-250 Bath per dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr motorcykel och ta en tur runt ön. Kombinera Old Town med Khlong Chak(Vattenfall) och Kantiang Beach. Käka lunch på restaurangen som ligger uppe vid vägen i sädra änden av stranden.

Det låter trevligt, tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns(om den nu finns kvar,2011 fanns den)en väldigt trevlig "Ölstuga" där man kan sitta i skuggan i en  en mysig lite liten träggård.

Ligger på höger sida på huvudgatan om du går från piren,om jag minns rätt. :D

Det låter som min melodi, en pilsner i skuggan i avslappnad miljö. Den skall vi leta efter. Tack  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft annat för mig än att åka till Old Town alla gånger vi varit på Lanta o det har gått bra  ;)

Just därför jag skrev "om man inte har annat för sig". ;)

Det är ju inte ett av världens underverk men väl värt ett besök om man ändå är ute och far.

Skulle nog inte ta taxi utan vi har alltid haft egna motorbikes.

Lanta är trevligt att åka runt på moppe och enda stället tillsammans med Phangan som jag anser det vara relativt "säkert" att hyra moppe!

Vi hade tänkt hyra en scooter, har inget MC-kort, men har varit lite försiktig på tidigare resor till Thailand gällande trafiken. Om jag fattar det rätt så är det lugnare trafik på Lanta. Vad kostar det att hyra en scooter?

Kände väl att man ibland kan känna det gött att komma ifrån "turist-sidan".

Man ska ha en jäkla respekt för trafiken i Thailand, men jag tycker det är lugnt i trafiken bara man kommer en bit från Saladan!

Vi kör lugnt, i princip bara på dagen och aldrig onykter!!

Väldigt trevligt att smyga runt lite till de andra stränderna, Kantiang Bay är en favorit att åka till över dagen!

Priset varierar lite beroende på hur länge man hyr och vilken typ. Men cirka 200-250 Bath per dygn.

Ligger den stranden i södra Lanta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Old Town och åker ofta dit med moppen. I första hand för maten och lugnet. Jag har tre favoriter. Två för thaimat, Beautiful Restaurant och Cee Side.

Och en för fika allra längst söderut i, eller egentligen utanför själva huvudgatan, åk förbi bostadshusen där, över alla fartgupp så kommer du till slut till ett jäkligt mysigt ställe dom drivs av en fransman. Stället heter Caoutchouc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Old Town och åker ofta dit med moppen. I första hand för maten och lugnet. Jag har tre favoriter. Två för thaimat, Beautiful Restaurant och Cee Side.

Och en för fika allra längst söderut i, eller egentligen utanför själva huvudgatan, åk förbi bostadshusen där, över alla fartgupp så kommer du till slut till ett jäkligt mysigt ställe dom drivs av en fransman. Stället heter Caoutchouc.

Tack för tipset. Jag ska skriva upp ställena och lägga dem i resemappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tar man sig från Old Town till Kantiang beach...enklast...

Med motorcykel. Åk samma väg tillbaka som ni kom och när ni är tillbaka på västra sidan så är det bara att styra söderut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Old Town och åker ofta dit med moppen. I första hand för maten och lugnet. Jag har tre favoriter. Två för thaimat, Beautiful Restaurant och Cee Side.

Och en för fika allra längst söderut i, eller egentligen utanför själva huvudgatan, åk förbi bostadshusen där, över alla fartgupp så kommer du till slut till ett jäkligt mysigt ställe dom drivs av en fransman. Stället heter Caoutchouc.

Då är det bestämt - det blir en tur till Old Town på moppe. Lite miljöombyte är aldrig fel.  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag ska skriva upp ställena och lägga dem i resemappen.

Håller helt med LantaMas om Beautiful. Har ätit jättegoda luncher där. Gå längst bort till vänster när ni kommer fram till Old Town.

Jag har inte heller MC-kort så jag har nog kört olagligt när jag hyrt på Koh Lanta. Där finns inget under 110 cc att hyra. Men trafiken är lugn för att vara Thailand så det har gått bra ändå. Minns inte vad det kostat - men det har varit billigt för fräscha moppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×