Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
masseg

Haj dyk, vanlig dyk

Recommended Posts

Nästa fråga.

Om man inte är någon van dykare, utan bara gjort ett prova på dyk i turkiet. Finns det någon bra dykeri firma på antingen Ao Nang eller Koh Lanta som man kan få "prova på" men med lite mer upplevelse under vattnet t.ex se haj dyk?

Har ingen lust att sitta i skolbänken flera dar under semestern för att ta dykcert just nu.

De platserna jag "tror" du skulle kunna se haj på ett provdyk är ev. PhiPhi eller Koh Tao. Båda platserna kan du enkelt snorkla med dem från stranden.

De platserna jag "tror" du skulle kunna se haj på ett provdyk är ev. PhiPhi eller Koh Tao. Båda platserna kan du enkelt snorkla med dem från stranden.

och Koh Kai Nok

På Koh Lanta finns den svenska dykfirman Lanta Diver och de har dykturer, där du även kan följa med och snorkla, till Koh Ha. Där har jag sett revhajar intill stranden.

Nästa fråga.

Om man inte är någon van dykare, utan bara gjort ett prova på dyk i turkiet. Finns det någon bra dykeri firma på antingen Ao Nang eller Koh Lanta som man kan få "prova på" men med lite mer upplevelse under vattnet t.ex se haj dyk?

Har ingen lust att sitta i skolbänken flera dar under semestern för att ta dykcert just nu.

Att se haj när man dyker är inte så vanligt eftersom hajen känner av dig i god tid och normalt simmar iväg. Man kan få se tex hammarhaj men då måste man vara en erfaren dykare eftersom de är ganska djupt. Man kan även om man har riktig tur få sen en tjurhaj men samma gäller här.

En seriös dykfirma tar inte med en ocertifierad på ett nöjesdyk eftersom detta är en säkerhetsrisk för de andra i dykgruppen.

Vill du se haj så rekommenderar jag att du snorklar istället, plaska inte för mycket bara för då hör dom dig och simmar iväg. Jag brukar ligga och flyta bara och då har jag haft turen att komma riktigt nära svartfenade revhajar.

Fråga på firmorna om provapå dyk, instruktören får ta med dig till 12 meters djup.

Både sköterskehaj och zebrahaj ligger ofta stilla och vilar även om det är lite djupare än 12 meter men med bra sikt så kan du få en bra titt.