Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Hasseravelli

Köpa mobil i Thailand bra eller dålig idé?

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en mobil i Thailand nu när jag ska dit som jag sen skall använda i Sverige när jag kommer hem.

Undrar därför va ni tycker om de är en bra eller dålig idé eller om de är någon som har gjort det och den inte funkar på de svenska telefonnätet.

Så alla som har erfarenhet av det  eller bara åsikter är välkomna!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad för mobil du har tänkt köpa?

Nu när kronan är så svag så är det nog tyvärr inte så många kronor du tjänar såvida du inte ska köpa den dyraste modellen av iPhone...

Hade tänkt att köpa  mig en samsung alpha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske sparar någon hundralapp, men du tappar många av fördelarna med att köpa här hemma. T ex garantier och konsumentköpslagen om du skulle upptäcka ett fel på telefonen senare.

Det kan också vara små skillnader på telefonerna som gör att ev. reservdelar kan vara mycket dyra eller omöjliga att få tag på, om du behöver laga den.

Personligen menar jag att man ska spara en väsentlig summa på köpet om det ska vara värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske sparar någon hundralapp, men du tappar många av fördelarna med att köpa här hemma. T ex garantier och konsumentköpslagen om du skulle upptäcka ett fel på telefonen senare.

Det kan också vara små skillnader på telefonerna som gör att ev. reservdelar kan vara mycket dyra eller omöjliga att få tag på, om du behöver laga den.

Personligen menar jag att man ska spara en väsentlig summa på köpet om det ska vara värt det.

Ja men kollade några priser och när jag räknade ut de så kunde jag spara som mest 1500 SEK ðŸ‘

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske sparar någon hundralapp, men du tappar många av fördelarna med att köpa här hemma. T ex garantier och konsumentköpslagen om du skulle upptäcka ett fel på telefonen senare.

Det kan också vara små skillnader på telefonerna som gör att ev. reservdelar kan vara mycket dyra eller omöjliga att få tag på, om du behöver laga den.

Personligen menar jag att man ska spara en väsentlig summa på köpet om det ska vara värt det.

Ja men kollade några priser och när jag räknade ut de så kunde jag spara som mest 1500 SEK

I så fall kan det vara värt det, men dubbelkolla så att de prisera verkligen stämmer. det lät väldigt mycket, importerade prylar brukar ligga väldigt lika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig ide. Sök i tidigare trådar här på forumet så ser du olika argument för varför.

Kan inte du vara så trevlig och berätta då?

Jobbigt leta bland gamla trådar ju!  Kan ju ha hänt en del framsteg i tekniken sen typ -08 dessutom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig ide. Sök i tidigare trådar här på forumet så ser du olika argument för varför.

Kan inte du vara så trevlig och berätta då?

Jobbigt leta bland gamla trådar ju!  Kan ju ha hänt en del framsteg i tekniken sen typ -08 dessutom...

Nina, tror att du sett en del trådar i ämnet både i år och förra året och prisbilden är nog densamma.

Ägna dig lite åt wf istället ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts.

Dålig ide´ om du ska köpa märkestelefon. Priset skiljer inte många kronor samt att du tappar alla garantier etc.

Ha runde mina 15 år köpt flertalet telefoner både till mig själv och familj. Aldrig varit några märkestelefoner utan kopior. En del funkat bra andra inte.

Nu när kronan är så svag mot bahten  skulle jag aldrig köpa.

Har nästan nyss kommit hem från långresa HongKong , China Thailand. Inga stora prisskillnader på elektronik. Mitt råd, köp hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ejje, dålig ide om du inte vill ha en Iphone 10 som inte finns men i Thailand kan du hitta dessa utgåvor:-) funkar kanske i Thailand men inte hemma är våran erfarenhet när vi köpte en iphone 5 för några år sedan, lite skoj var inte släppt på marknaden men på MBK fanns den så vi provade kostade 600kr så inga stora pengar men blev som sagt en besvikelse:-)

//Fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ejje, dålig ide om du inte vill ha en Iphone 10 som inte finns men i Thailand kan du hitta dessa utgåvor:-) funkar kanske i Thailand men inte hemma är våran erfarenhet när vi köpte en iphone 5 för några år sedan, lite skoj var inte släppt på marknaden men på MBK fanns den så vi provade kostade 600kr så inga stora pengar men blev som sagt en besvikelse:-)

//Fia

Nyfiken fråga, såg 5:an ut som den som kom på riktigt sen? Samma funktioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min iPhone 4S så var den drygt 1000 kr billigare Thailand...

Glöm inte av att man får tillbaka pengar på flygplatsen med.

I vanliga fall är det en bra ide att köpa iPhone i Thailand men just nu när kronan är så svag tjänar man inte lika mycket längre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ejje, dålig ide om du inte vill ha en Iphone 10 som inte finns men i Thailand kan du hitta dessa utgåvor:-) funkar kanske i Thailand men inte hemma är våran erfarenhet när vi köpte en iphone 5 för några år sedan, lite skoj var inte släppt på marknaden men på MBK fanns den så vi provade kostade 600kr så inga stora pengar men blev som sagt en besvikelse:-)

//Fia

Nyfiken fråga, såg 5:an ut som den som kom på riktigt sen? Samma funktioner?

Nej!

Jag kollade på en iPhone 5 (kopia)  Den hade 2 simkort och inbyggd TV med antenn som man kunde fälla ut... Det lär vi aldrig se på en orginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en alldeles utmärkt ide att köpa telefon i Thailand. Skippa de iPhone och Samsung bara. Det finns en hel del mycket prisvärda telefoner av märken som inte är så kända i Sverige.

Oppos nya modell R5 är en riktigt grym lur för 17.000 thb.

Andra intressanta telefoner är Xiaomi Mi 4, Meizu MX4 Pro och Huawei Ascend Mate 7.

Kinesiska allihop och Xiaomi är världens 3:e största tillverkare av mobiltelefoner och siktar på att bli större än Apple och Samsung.

Googla och läs. Oppo finns överallt i Thailand så passa på att klämma på en när du får tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×