Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Boomza

Varning för aggresiv och oseriös motorcykeluthyrare i KARON

Rekommendera Poster

Företag: BANGON BIKE SERVICE

Adress: 270 Patak Road, Karon Muang, Phuket 83100 Thailand

För närvarande har jag ingen bild på stället.

Nedan skriver jag min historia om varför jag strängt varnar för denna uthyrare:

Till en början hyrde jag och min flickvän varsin motorcykel/scooter 125cc. Båda rullade på bra och jag tänkte inte negativt på scootrarna mer än att de hade gått väldigt långt. Efter några dagar lämnade vi in dem då vi inte hade användning av dem de kommande dagarna.

I förrgår återkom vi till denna uthyrare då han enligt mig var väldigt glad och energisk. Denna gång hyrde vi bara en, eftersom att vi ansåg att vi kan skjutsa varandra. När vi var på väg till Kata/Karon View Point hörde vi ett metalliskt ljud, som att något sitter löst. Vi fortsatte att åka efter att ha tittat närmare på det men tänkte inte mer på saken. Några minuter senare slutade den elektriska starten fungera, och vi behövde alltså kicka igång den.

Jag beslöt mig då för att åka tillbaka och få detta lagat eller få en ny scooter. Han mötte mig med ett halvglatt humör med lite irritation bakom. Lite "Varför kommer du tillbaka med min scooter, trasig?". Utan krångel gav han dock oss en ny. Återigen ansåg jag att den gått för långt, och denna gång ett ordentligt metalliskt ljud. Hastighetsmätaren var även trasig. Bakbromsen gnisslade när jag körde, och däcken var väldigt utslitna. Några sekunder senare blev det även punktering på bakdäcket.

Jag gick då givetvis tillbaka med scootern. Han mötte mig som vanligt med ett leende. Jag förklarade vänligt och inte alls irriterat att, ja nu var det tyvärr problem med denna också. Var av han avbryter mig när han ser däcket. Och börjar skrika. "Du ska betala för det där, förstår du det?"

Jag inledde en diskussion med honom där jag förklarade allt för honom som jag skrivit ner här. Alla problem. Jag visade även att däcken var oerhört utslitna och visade det metalliska ljudet, att hastighetsmätaren var trasig och att bromsen gnisslade. Allt på ett trevligt och lugnt sätt. Han fortsatte att skrika och kalla mig idiot. Han vrålade att jag kan gå och hyra någon annanstans och att han ska ha mina 200TBH för däcket.

Jag frågade varför han skriker på mig, och att han omöjligt kan tro att jag orsakat problemet, och isåfall inte avsiktligt. Han började skrika igen, och igen. Självklart ville jag inte hyra mer av honom, hans receptionist, vilket verkade vara hans fru, bad så mycket om ursäkt och såg ut att skämmas. Hon gav mig alla pengar tillbaka för uthyrningen.

Jag har aldrig någonsin blivit så dåligt behandlad som kund. Jag jobbar inom livsmedelsbranschen och vet att "kundklagomål" är en del av vardagen som man får hantera vänligt och med ett leende.

Jag råder er att INTE hyra av honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kontrollerar i alla fall att moppen är till 100% "frisk" INNAN jag skriver på hyreskontraktet. Skulle den mot all förmodan ändå vara något skum återvänder jag omgående, aldrig några problem, men det är ju på Samui - en annan del av världen :sun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar 2000B va eller orkar du verkligen lägga energi på

För du hade sönder 2 av hans cyklar, även om det inte var ditt fel så hade jag faktiskt inte brytt mig, gett han sina 200 ,och i så fall aldrig mer hyrt där

Case solved!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar 2000B va eller orkar du verkligen lägga energi på

För du hade sönder 2 av hans cyklar, även om det inte var ditt fel så hade jag faktiskt inte brytt mig, gett han sina 200 ,och i så fall aldrig mer hyrt där

Case solved!

Nej 200TBH, men de fick han direkt såklart. Tjafsar inte om den summan pengar. Utan det jag menade var hans reaktion av att däcket hade punktering. Det var helt respektlöst, svårt att få ner en bild med lite ord!

Men ja som du säger, case solved :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått punktering massor av gånger och det är bara att ta den till närmsta verkstad... Brukar kosta 150-200 baht att fixa... Har inte brytt mej om att säga nåt till uthyraren i dom flesta av fallen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har hyrt av mr Tewa och hans fru under många år (säkert 10år) lika så har våra vänner och bekanta gjort när de hälsar på oss. Det finns inget oseriöst eller aggressivt med dem!!! Tvärt om!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

" Utan krångel gav han dock oss en ny. Återigen ansåg jag att den gått för långt, och denna gång ett ordentligt metalliskt ljud. Hastighetsmätaren var även trasig. Bakbromsen gnisslade när jag körde, och däcken var väldigt utslitna."

Undrar då varför, varför säger Ni inget om detta när Ni står hos uthyraren?(eller åker direkt tillbaka när fel uppstår)

Det är ju upplagt för trubbel.

Bråta: klart att de är trevliga, så länge Ni inte kommer tillbaka 2-3 ggr med trasig motorcykel + att Ni nu kanske är vänner efter 10 år.

Finns 2 sidor på myntet

Och givet är hur man beter sig mot uthyraren. Vi vet ju ej hur TS har uttryckt sig.

Gå därför igenom moped/motorcykel noga varje gång, mer kan Ni ju inte göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast när vi var nere på långsemester, så köpte jag en ett år gammal Honda wave, av en annan farang. Fungerade perfekt hela tiden vi var där. Och jag förlorade inte många kronor, när jag sålde den vidare, när vi skulle åka hem. Kan vara bra att ha sin egen scooter som man litar på, istället för att hyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bråta: klart att de är trevliga, så länge Ni inte kommer tillbaka 2-3 ggr med trasig motorcykel + att Ni nu kanske är vänner efter 10 år.

Finns 2 sidor på myntet

Eller så kanske de bara är justa uthyrare som inte har en chans att försvara sig mot TS påhopp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bråta: klart att de är trevliga, så länge Ni inte kommer tillbaka 2-3 ggr med trasig motorcykel + att Ni nu kanske är vänner efter 10 år.

Finns 2 sidor på myntet

Eller så kanske de bara är justa uthyrare som inte har en chans att försvara sig mot TS påhopp!!

Som sagt 2 sidor på myntet.    !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker uthyraren verkade trevlig då han ordnade upp nya MC åt er när de första krånglade. Skulle inte du blivit suspekt om samma turist kommer med trasiga MC flera gånger?

Och om du tycker det var en aggressiv och oseriöst uthyrare har du inte varit med om en riktigt oseriös, haha. Oroa dig inte! 200 THB är en droppe i havet.

Jag hade visst repat en jet-skit för ett par år sedan, De ville ha 50 000 THB för en repa på 5x1 cm. De hittade fler och fler repor på den hela tiden ju längre jag tjafsade. Slutade med att jag blev hotad och tvingad till en bankomat, men hade tur och klarade mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker uthyraren verkade trevlig då han ordnade upp nya MC åt er när de första krånglade. Skulle inte du blivit suspekt om samma turist kommer med trasiga MC flera gånger?

Och om du tycker det var en aggressiv och oseriöst uthyrare har du inte varit med om en riktigt oseriös, haha. Oroa dig inte! 200 THB är en droppe i havet.

Jag hade visst repat en jet-skit för ett par år sedan, De ville ha 50 000 THB för en repa på 5x1 cm. De hittade fler och fler repor på den hela tiden ju längre jag tjafsade. Slutade med att jag blev hotad och tvingad till en bankomat, men hade tur och klarade mig.

hur gick det till när du klarade dig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur gick det till när du klarade dig ?

Ung och snabb, flyttade sen från phuket till patong.

Ligger inte Patong på Phuket,eller ???

Han menar nog  Muang Phuket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×