mita 0 Report post Posted November 24, 2014 Mina tjejer är nere i Kata nu,men de har problem med att ta ut pengar i atm maskinerna fast de finns täckning på korten. Vad kan de vara för fel? Share this post Link to post Share on other sites
Blixt84 1 Report post Posted November 24, 2014 Att de tagit ut för mycket pengar på för kort period alternativt att de glömt att "öppna " sitt kort för Asien i inställningarna för kortet. Share this post Link to post Share on other sites
mita 0 Report post Posted November 24, 2014 De gick att ta ut pengar på Cypern, lär man aktivera något för Asien? Share this post Link to post Share on other sites
M_Olsson 26 Report post Posted November 24, 2014 Vilken bank gäller det? Exempelvis Skandiabankens kort är spärrade utanför Europa: http://www.skandiabanken.se/hem/Kort/Sakra-kortbetalningar/Kort_utomlands/ Share this post Link to post Share on other sites
mita 0 Report post Posted November 24, 2014 Swedbank Share this post Link to post Share on other sites
Blixt84 1 Report post Posted November 24, 2014 Gäller för ICA banken Share this post Link to post Share on other sites
M_Olsson 26 Report post Posted November 24, 2014 Gäller för ICA banken Kolla med banken. Annars kan ni kanske få svar här: https://www.icabanken.se/fragor-och-svar/kort/ När du aktiverat ditt kort kan du använda det i butik och uttagsautomat inom Norden. Efter aktivering kan du öppna bankkortet för fler regioner och internetköp utan säkerhetsdosa. Share this post Link to post Share on other sites
HAWI 5 Report post Posted November 24, 2014 Det går bra att gå in på en bank och ta ut pengar över disk med kortet med Share this post Link to post Share on other sites
skruttan 0 Report post Posted November 24, 2014 Gäller för ICA banken Kolla med banken. Annars kan ni kanske få svar här: https://www.icabanken.se/fragor-och-svar/kort/ När du aktiverat ditt kort kan du använda det i butik och uttagsautomat inom Norden. Efter aktivering kan du öppna bankkortet för fler regioner och internetköp utan säkerhetsdosa. Dålig info av ICA. Att korten är aktiverade till att användas, såsom görs med nya kort, får man väl utgå ifrån är gjort. Däremot att spärra eller låsa upp kort för begränsad användning utanför Norden görs på följande sätt: Logga in på Icabanken, tryck till vänster på "Mina kort" så ser man sen "Kort" och längst ut till höger trycker man på "Ändra". Tryck sen på "pennan" bredvid "Asien" och ange de datum det ska vara upplåst, sen tryck Spara. Likadant gör man när man vill avbryta öppningstiden. På LF-bank: Logga in, tryck på "kort" i ovankanten, tryck sen till vänster på "Regionspärr" och där avbockar du Asien. (Och bockar sen av när det inte ska användas mer i Asien). Hur det är på andra banker vet jag inte men det går nog surfa sig fram till. Vi återspärrar alltid efter att ha tagit ut pengar och avspärrar igen när det är dags att gå till ATM igen. Det är ju väldigt lätt gjort och en bra försäkring mot otillåten användning av bovar om kortet blir stulet. Glöm inte att spärra mot internetköp. Share this post Link to post Share on other sites
Smelly 1 Report post Posted November 24, 2014 Är det någon som vet vad som gäller för mastercard/Swedbank. Share this post Link to post Share on other sites
mankan89 5 Report post Posted November 24, 2014 För tråd skaparen var det väl Swedbank det gällde om jag förstod det rätt. Hur blev det ICA banken kan man ju undra? Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 24, 2014 Är det någon som vet vad som gäller för mastercard/Swedbank. Jag har Swdbank men deras VISA kort och det har fungerat utan problem... Jag tar dock oftast ut inne i banken.. Kan finnas flera orsaker... 1. Dom försöker ta ut mer än 20 000 baht vilket är max på dom flesta automater. 2. Dom försöker ta ut mer pengar än vad som finns kvar i automaten 3. Dom har tagit ut mer än vad dom får under 1 vecka... Share this post Link to post Share on other sites
Blixt84 1 Report post Posted November 25, 2014 Vad ser du för fördelar med att ta ut inne i banken ? Share this post Link to post Share on other sites
khianjai 0 Report post Posted November 25, 2014 Vad ser du för fördelar med att ta ut inne i banken ? Undrar jag också Share this post Link to post Share on other sites
Phille 1 Report post Posted November 25, 2014 Jag hade faktiskt samma problem på förra resan. Vissa ATMS, minns inte vilken färg det var, kunde inte upprätta kontakt med min bank. Däremot funkade det på andra bankers ATMs. Träffade flera som upplevde samma problem. Gemensam nämnare var bankkort i kombination med MasterCard. En annan fråga, jag är tvärsäker på att vissa bankers ATMs tillåter uttag över 20000. Antingen var det 25000 eller 30000 som var maxbelopp på dessa. Någon som kan bekräfta detta och i sådant fall, vilken är banken Share this post Link to post Share on other sites
Drusse 0 Report post Posted November 25, 2014 Jag hade faktiskt samma problem på förra resan. Vissa ATMS, minns inte vilken färg det var, kunde inte upprätta kontakt med min bank. Däremot funkade det på andra bankers ATMs. Träffade flera som upplevde samma problem. Gemensam nämnare var bankkort i kombination med MasterCard. En annan fråga, jag är tvärsäker på att vissa bankers ATMs tillåter uttag över 20000. Antingen var det 25000 eller 30000 som var maxbelopp på dessa. Någon som kan bekräfta detta och i sådant fall, vilken är banken Stämmer bra att vissa ATM medger uttag över 20000 men vilken bank kommer jag inte ihåg dessvärre. :-( Share this post Link to post Share on other sites
olofb 0 Report post Posted November 25, 2014 Har tagit ut 30000 thb på dom gula ATm - kan den banken heta " Krungsri" bank kanske? Eller ngt åt det hållet? Det var i Pattaya 2013 Mvh Share this post Link to post Share on other sites
Phille 1 Report post Posted November 25, 2014 Har tagit ut 30000 thb på dom gula ATm - kan den banken heta " Krungsri" bank kanske? Eller ngt åt det hållet? Det var i Pattaya 2013 Mvh Det stämmer!!! De gula Bank of Ayudhya tillåter ฿30000. Tack för påminnelse! EDIT/ Har efterforskat nu och följande tillåter ฿30000: TMB =Thai Military Bank Krungsri/Bank of Ayudhya = gula CIMB bank = rosa CitiBank Share this post Link to post Share on other sites