Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
mr C

Cha Am

Rekommendera Poster

Då var det dags igen.

Jag med familjen åker ner till Cha AM (norr om Hua Hin)mitten på December

och ska fira både Jul och Nyår där nere.

Har aldrig varit på denna sida innan så är det någon som

har lite tips om snorkling,fiske,marknader,restauranger,osv.

så är det välkommet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var där under en helg med min flickvän och det räckte gott för oss.. Inget ställe jag skulle vilja spendera någon längre tid på...

Stranden i Cha Am är ganska så kass men funkar att bada på om man inte har pool... Någon snorkling blir det nog inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snorkling är inget att satsa på i Cha Am, bättre att sticka ner till Koh Tao eller Koh Phangan ett par dagar.

Fisketurer anordnas men räkna inte med någon fantastisk upplevelse. Leta rätt på någon fiskesjö och dra upp några välgödda firrar i stället.

I övrigt så är det lugn och ro som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs lite på:  http://www.onlychaam.com/

Välj helst "North Cha-Am beach" utefter Narathip road. Söder om stan är uppbyggda hotellområden och inte mycket mer.

Undvik gärna stranden fre-lör då Bangkokborna invaderar med sina matkanteener och picknickväskor. Och de badar med kläderna på. Då kan det vara bökigt och skräpigt där - men i och för sig intressant att vara med och uppleva också.

Nu har man sågat ner en del grenar utefter stranden så det är lite luftigare och en del oseriösa försäljare har gett sig av. Solstolar finns kvar att hyra.

Har din familj barn i övre tonåren så kanske det är för lite hålligång med diskotek. Finns bara 2 st, men en del kariokeställen. Kanske nöjer de sig med att några gånger åka in till Hua Hin (20 min). Är det mindre barn så är det ett utmärkt ställe att semestra på.

Jag älskar Cha Am.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Undvik gärna stranden fre-lör då Bangkokborna invaderar med sina matkanteener och picknickväskor. Och de badar med kläderna på. Då kan det vara bökigt och skräpigt där - men i och för sig intressant att vara med och uppleva också...

Söndagarna är det alltid mycket thaiare på stränderna eftersom många är lediga och då kommer många från närområdet utöver Bangkokborna.

Tycker dock inte man skall undvika att vara på stranden då, själv trivs jag alldeles utmärkt då. Se'n så slipper man ju att se endast blekfeta turister ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Undvik gärna stranden fre-lör då Bangkokborna invaderar med sina matkanteener och picknickväskor. Och de badar med kläderna på. Då kan det vara bökigt och skräpigt där - men i och för sig intressant att vara med och uppleva också...

Söndagarna är det alltid mycket thaiare på stränderna eftersom många är lediga och då kommer många från närområdet utöver Bangkokborna.

Tycker dock inte man skall undvika att vara på stranden då, själv trivs jag alldeles utmärkt då. Se'n så slipper man ju att se endast blekfeta turister ;)

Jag tyckte inte det var allt för mycket folk där när jag va där... Såg inte så mycket andra turister mer än på hotellet och inte allt för mycket thai heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cha am har fördelen att ligga nära Bangkok och Hua Hin och har därmed trots sitt lilla format ganska mycket att bjuda på.

Missa inte Fiskebyn längst i norra Cha am,, där finns genuina restauranger som bjuder på härligheter. Vi åkte på kvällsmatknad i Hua Hin men det finns marknad i Cha am oxå. Det bästa vi gjorde var att åka på utflykt till vingården i Hua Hin Hills, en helt fantastisk upplevelse med god mat, gott vin och rundtur på vingården. Man kan gå, cykla, åka eller rida elefant runt vingården.

Det går att rida häst på stranden och promenera längst den på upptäcksfärd om man gillar att utforska.

Jag skulle även ta en tripp till Bangkok och se julskyltningen, åka på weekendmarket, kanske cykla med Bangkok by bike.

GIllrar ni att snorkla finns det flera olika turer att ge sig ut på precis som någon annan nämnde.

Vi hade en härlig vecka när vi var där och jag hoppas ni får detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var var du Jimmieboy? Låter som och ser ut som s.k. chaam beach söder om stan och där är väl nästan bra hotellområde? Har för mig att de flesta hotell där har shuttleservice in till Hua Hin. Där är det förstås inte så mycket folk på sranden. 

Mr C,  har ni bestämt hotell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var var du Jimmieboy? Låter som och ser ut som s.k. chaam beach söder om stan och där är väl nästan bara hotellområde? Har för mig att de flesta hotell där har shuttleservice in till Hua Hin. Där på Chaam Beach är det förstås inte så mycket folk på stranden som i stans strand

Mr C,  har ni bestämt hotell?

Blev lite fel, har ändrat med rött. (skyller på min nedrans dåliga samsungmobil som jag skrev i)!  :'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var var du Jimmieboy? Låter som och ser ut som s.k. chaam beach söder om stan och där är väl nästan bara hotellområde? Har för mig att de flesta hotell där har shuttleservice in till Hua Hin. Där på Chaam Beach är det förstås inte så mycket folk på stranden som i stans strand

Mr C,  har ni bestämt hotell?

Blev lite fel, har ändrat med rött. (skyller på min nedrans dåliga samsungmobil som jag skrev i)!  :'(

Vi bodde på Cera Resort som då va nummer 1 i Cha Am... Dom hade shuttle service till stranden...

OM man fortsatta rakt fram på bilden ja la ut kom man till en del sea food restauranger som var överfulla med folk.. Var kö för att sätta sej och äta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska bo på Nana House i norra Cha AM.

Då blir det snorkling på Koh Tao

Marknad i Hua Hin

2-3 dagar för shopping Bangkok

Annars vill vi bara ha de lugnt och skönt...

Någon som har ett förslag på hotell i Bangkok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj något nära Siam Square, då har ni bägge Skytrainlinjerna på samma station vilket gör det enkelt att förflytta sig.

Tips:

Novotel, Siam Square

På soi Kasemsan vid MBK ligger prisvärda:

Muangpol Mansion, http://www.muangpholmansion.com

Wendy Guesthouse, http://www.wendyguesthouse.com

Lite längre ner på Sukhumvit finns.

Grand President på soi 11

S 31 på soi 31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Novotell @ Siam Square är hotellet vi brukar bo på!

De flesta bokningssajterna brukar ha bra priser och det ligger jätte bra till för shopping. Ett stenkast från MBK, Siam Paragon, Ocean World ( älskat av mina grabbar) och flera andra gallerior. Bokar man familjesviten ingår extra säng och frukost och tillgång till loungen med Happy hour mellan 17-19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska bo på Nana House i norra Cha AM.

Då blir det snorkling på Koh Tao

Marknad i Hua Hin

2-3 dagar för shopping Bangkok

Annars vill vi bara ha de lugnt och skönt...

Någon som har ett förslag på hotell i Bangkok

Nana house är ett guesthouse intill Urs där vi bodde för 10 år sedan. Iofs trevligt  men finns ingen pool, vilket kan vara bra vissa dar när vågorna höga. Det  ligger i slutet av Strandvägen Ruanchit road. Cyklar finns att hyra på många ställen och är nästan ett måste i det långdragna strandområdet, speciellt där borta i slutet. Har man inga cyklar så är det lite off, men nära till fiskebyn där det är trevligt att sitta vid havet dagtid och ha en skaldjurs och fisklunch. Tips: ha ett saltkar med i väskan. Man varnas för att inte åka dit på kvällen!

Vi upplever att händelsernas centrum är ungefär mellan Methavalai och soi busstation strax söder om Narathip road som leder in till tågstn och den stora riktigt thailändska onsdagsmarknaden som verkligen är värt ett besök. Det är en bit men går att cykla eller ta en taxi. Men Nana ligger ändå i Chaam och inte i det hotellområde som vuxit upp långt söder om Cha Am där Jimmieboy bodde.

På restaurangen vid Methavalai på lördagskvällen (eller var det söndags-) kan man äta en helt fantastisk fräsch buffé med skaldjur, kallskuret, grillat direkt från grillen, bakverk och frukter, ja allt..., och det är gångavstånd från Nana.

Mitt tips till hotel i Bangkok är att söka hotell vid " Riverside" med billig båt till mycket, också till skytrain.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla svar. :kla

Vet någon om man kan `hyra`in sig på ett annat hotell över dagen OM

barnen blir sugna och vill bada i pool?

Finns det någonstans i närheten som man kan åka

kanalbåt och kolla på mangrove träd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer där på kvällen, eftersom det varnas för att åka dit då? "Nyfiken"  ;)

Det stod väl att man varnas för att INTE åka dit på kvällen ;)

Ja, det har du nog rätt i. Fast då blir man ju nyfiken på vad som händer om man inte åker dit  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer där på kvällen, eftersom det varnas för att åka dit då? "Nyfiken"  ;)

Det stod väl att man varnas för att INTE åka dit på kvällen ;)

Ja, det har du nog rätt i. Fast då blir man ju nyfiken på vad som händer om man inte åker dit  :D

Då går det åt helvete ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer där på kvällen, eftersom det varnas för att åka dit då? "Nyfiken"  ;)

Det stod väl att man varnas för att INTE åka dit på kvällen ;)

Precis, tillsammans är vi starka så det är bäst att åka dit och hålla ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×