Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LindaL

hjääälp, hur fördela resan???

Rekommendera Poster

Nu till min jäkla beslutsångest igen då  :-\

Åker till bangkok 23 feb och hem igen 9 mars 01.05 Har alltså 12 nätter + hela sista dan i thailand... Hade gärna varit där längre men vi har fler med oss o det går tyvärr ej denna gång.

Vår familj är jag o min gubbe o våra pojkar på 12 o 14. Vi har alla varit till thailand mååånga gånger ( barnen älskar fart o fläkt, ogillar att ligga på stranden (pool ok), tycker om bangkok eftersom det händer en del där)

familj 2 är min tjejkompis o hennes karl o ett barn på 10 år, dessutom ska pappan till min kompis med ( han är 65 år o aldrig varit utomlands)

Jag hade tänkt 4 nätter bangkok, 4 nätter ao nang o 4 nätter + sista heldan i patong.. Nu har jag börjat vackla lite...

ska man ta 3 i bangkok, 5 i ao nang o 4 patong??? kanske bättre med lite längre på ett ställe??? Men vet inte om ao nang känns lite trist???

Nu har vi redan bokat 4 nätter på ao nang så alternativen är o ta bort antingen en natt i patong eller bangkok o lägga till en i ao nang,,,

Men finns det inte att göra där också?? Länge sen vi var där o nu i dec var vi där 2 dar för det var skitväder o vi hann inte se mer än stränder....

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vilken beslutsångest man ska ha, usch....

tänker på dom fina stränderna runtom ao nang om man tar båt, det är ju underbart om vädret är bra. Men måste väl finnas ormshower, elefanttrekking, gokart o sånt där med eller??? Tänker då på barnen som vill hålla igång.

sen har vi den gamla gubben som TYVÄRR då enligt mig vill se lättklädda damer o gud hjälp om han vill nåt mer.....finns sånt på ao nang??? annars får jag väl höra det också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Go kart finns när man åker mot Krabi town. Jäätefin bana med höga berg runtom.

Eftersom ni är endast 12 nätter på 3 ställen går ju en del åt att förflytta sig. Tror nog att ni får dagarna att "flyga" iväg trots att ni inte har fullspäckat program varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dagarna kommer gå alldeles för fort...  :'(

Jag vill ju det ska bli bra för dom andra, för min egen del vet jag hur jag skulle gjort men kan tyvärr ej bara tänka på mig nu denna gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många trådar ska du starta med er resa??

Skicka gubben till Patong medan ni andra far runt som ett gäng hysteriska duracellkaniner  :JC_hurrah: :JC_hurrah: :JC_hurrah: :JC_hurrah:

 

Måste tyvärr sätta +1 på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörni nu är ni lite taskiga va  ;)

Nä duracellkaniner kommer vi då inte fara runt som, brukar vara väldigt slapp på mina thailandsresor, orkar däremot inte baara ligga på samma strand hela tiden.

Frågan är om det blir för korta stopp med 4+4+4 eller om det är bättre med 4+5+3 eller hur man nu gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar om resplanen:

-Varje resdag är en förlorad dag, allt tar tid så minimalt med förflyttningar är att föredra på en så kort resa. Även Ao Nang-Patong tar bra med tid, kanske satsa på 2 olika stränder i Phuket istället för att slippa båtresan över till Phuket från Ao Nang.

-Istället för 4 dagar i Bangkok i början på resan kanske dela upp den i 2+2 för om ni flyger hem Phuket-Bangkok-Sverige i ett svep kan det bli en väldigt dryg hemresa.

Eller flyg till stranden direkt, ta 2 dagar i Bangkok på hemvägen och få 2 dagar mer med sol och bad. Tror det blir mer uppskattat.

-Lättklädda tjejer finner du där turister håller till men han är väl vuxen?

Ta ett snack med honom om vad det nu är som klämmer.

-Ett fetstort NEJ till elefantridning, dom är inte snälla mot djuren.

Trevlig resa................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också tveka till så många dagar i BKK med icke Thailandsvana resenärer. Tror att kulturchocken kan bli för stor  ;)

Jag tycker att ni helt skippar BKK de första dagarna och tar 2-3 dgr på hemvägen istället.

Tänker ni boka inrikesflyget från olika flygplatser? Krabi när ni kommer och Phuket när ni åker hem?

Stanna i Krabiområdet, ni kan ju hyra en egen longtail och snorkla, klättring på Railey och en massa annat kul, prova-på-dyk mm mm

Då kan man ju välja själv om det är pool- eller stranddag eller följa med på utflykter. Det blir kanske mer anpassat för alla.

Det är inte enkelt att vara reseledare.

Själv så vill jag inte ha alltför mycket inplanerat utan kunna ta dagen som den kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörni nu är ni lite taskiga va  ;)

Nä duracellkaniner kommer vi då inte fara runt som, brukar vara väldigt slapp på mina thailandsresor, orkar däremot inte baara ligga på samma strand hela tiden.

Frågan är om det blir för korta stopp med 4+4+4 eller om det är bättre med 4+5+3 eller hur man nu gör.

Duracellkanin! hi hi! Kanske inte men näst intill! Jag är lite nyfiken på hur du tänker med att både fara runt och ligga och slappa på flera olika stränder på så kort tid. Vad är det för sorts ombyte du vill ha av strand? Strand som strand att slappa på, det skiljer väl sig inte såå mycket. Jag skulle hellre slappa några fler dagar på ett par stränder än lägga den tiden på resor. Håller med 2Much! Och är det för gubbens suktande ni också ska dra till Phuket så skippa det. Det finns säkert den sortens  stackars damer också nånstans på Krabi.

Och på er hemresetid att döma så gissar jag att ni flyger hem från Bangkok med Thaiair. Så absolut att ta 2-3 nätter där på hemresan istället. Och då kanske med middag på något av de förslag du fick i en annan av dina tråder eller kanske en middagskryssning på Chao Praya med Grand Pearl eller Princess med buffé med massor av mat både internationell och thai eller thaimiddag med en risbåt (minns inte namnen just nu) med uppvisning av thaidans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörni nu är ni lite taskiga va  ;)

Nä duracellkaniner kommer vi då inte fara runt som, brukar vara väldigt slapp på mina thailandsresor, orkar däremot inte baara ligga på samma strand hela tiden.

Frågan är om det blir för korta stopp med 4+4+4 eller om det är bättre med 4+5+3 eller hur man nu gör.

Duracellkanin! hi hi! Kanske inte men näst intill! Jag är lite nyfiken på hur du tänker med att både fara runt och ligga och slappa på flera olika stränder på så kort tid. Vad är det för sorts ombyte du vill ha av strand? Strand som strand att slappa på, det skiljer väl sig inte såå mycket. Jag skulle hellre slappa några fler dagar på ett par stränder än lägga den tiden på resor. Håller med 2Much! Och är det för gubbens suktande ni också ska dra till Phuket så skippa det. Det finns säkert den sortens  stackars damer också nånstans på Krabi.

Och på er hemresetid att döma så gissar jag att ni flyger hem från Bangkok med Thaiair. Så absolut att ta 2-3 nätter där på hemresan istället. Och då kanske med middag på något av de förslag du fick i en annan av dina tråder eller kanske en middagskryssning på Chao Praya med Grand Pearl eller Princess med buffé med massor av mat både internationell och thai eller thaimiddag med en risbåt (minns inte namnen just nu) med uppvisning av thaidans.

"Den sortens stackars damer" finns i precis hela Thailand. Kom igen nu, karln är väl vuxen och kan hantera det där själv.

Vill man gå på ställen där det finns lite damer så hittar man på dem. Det tror jag de flesta här har gjort oavsett om man är intresserad av damerna eller om man vill ondgöra sig över sådana ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att den "gamle" gubben kommer att känna sig ännu äldre när han få ser hur de små "unga" liven skämmer ut sig.

Problemet är i stället ert hattande hit och dit. På så kort resa bör man endast förflytta sig max 1 gång. Man stannar på ett ställe och bor in sig och därifrån gör man utflykter till olika sevärda ställen.

Dela istället upp det mellan Bkk och Ao Nang.

Soi Nana i Bkk kan var ett lämpligt ställe att inkvartera "gubben" på - om han är lagd och det hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att den "gamle" gubben kommer att känna sig ännu äldre när han få ser hur de små "unga" liven skämmer ut sig.

Problemet är i stället ert hattande hit och dit. På så kort resa bör man endast förflytta sig max 1 gång. Man stannar på ett ställe och bor in sig och därifrån gör man utflykter till olika sevärda ställen.

Dela istället upp det mellan Bkk och Ao Nang.

Soi Nana i Bkk kan var ett lämpligt ställe att inkvartera "gubben" på - om han är lagd och det hållet.

Humor hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörni nu är ni lite taskiga va  ;)

Nä duracellkaniner kommer vi då inte fara runt som, brukar vara väldigt slapp på mina thailandsresor, orkar däremot inte baara ligga på samma strand hela tiden.

Frågan är om det blir för korta stopp med 4+4+4 eller om det är bättre med 4+5+3 eller hur man nu gör.

Jag hade dragit ner en natt eller två i Bangkok men ser inget problem med 4 dagar på varje ställe, korta transfers, typ 3 - 4 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 12 nätter bör ni som ovan sagts göra så få byten som möjligt. Att börja med Bkk blir lätt en chock. Dels pga jetlagen sen på grund av alla intryck. Jag hade tagit 9-10 nätter på stranden först och 2-3 nätter i Bkk på slutet och då valt ett fint hotell vid floden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha ja jag hade världens beslutsångest innan men lite bättre blev det av alla svar iallafall  ;) Och nej det är banne mig inte lätt att vara resledare..

Jag tänkte starta i bangkok för vi kommer ju 12.05, ska vi flyga vidare till krabi försvinner hela första dan på våran redan korta resa. Inrikesflygen går från don muang om man inte vill betala hutlösa priser så Bangkok som start blir det...

Har faktiskt tagit ett beslut  :kla :kla :kla :kla :kla

Var över till dom andra o pratade o hörde vad dom på riktigt vill...Nja Ao Nang tyckte dom verkade så lugnt dom 2 dar vi var där i december. Stranden var dessutom inte bra tyckte dom, longtail till stränder var ju inte heller kul....nu hör till saken att dom 2 dar vi spenderade där i december var astrist väder med mulet, kallt o regn. Jag vill tro att det är bättre i solsken. När vi klev av färjan o solen gassade den enda timmen på ao nang så sa dom båda att ÅÅÅÅÅ hit ska vi nästa gång.

Så jag bestämde nu att det blir 3 första nätterna i Bangkok. Har kikat på Prince Palace då det är billigt o har pooler. På 3 dar hinner vi ju se nåt tempel, fiska i bungsam ran och shoppa iallafall...Som nån skrev är nog fler soldagar mer uppskattat.

Efter Bangkok har vi bokat 5 nätter i Ao Nang på Somkiet Buri. Flyget anländer från Bangkok vid 8 på morron så har hela dan i ao nang så inte nån tid direkt som försvinner i restid.. Då hinns det med att göra utflykter ett par dagar och sen slappa ute på dom fina öarna...Den som inte vill åka båt har ju en mysig pool på hotellet  ;)

Sen avslutar vi med färjan till phuket som tar 2 timmar. Är ju skönt o åka båt också, en upplevelse i sig. Vi avslutar med Patong 4 nätter + hela sista dan. Flyget går från phuket vid 8 på kvällen mot bangkok...

Låter inte detta helt ok??  3+5+4 ( + sista dan i solen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha ja jag hade världens beslutsångest innan men lite bättre blev det av alla svar iallafall  ;) Och nej det är banne mig inte lätt att vara resledare..

Jag tänkte starta i bangkok för vi kommer ju 12.05, ska vi flyga vidare till krabi försvinner hela första dan på våran redan korta resa. Inrikesflygen går från don muang om man inte vill betala hutlösa priser så Bangkok som start blir det...

Så jag bestämde nu att det blir 3 första nätterna i Bangkok. Har kikat på Prince Palace då det är billigt o har pooler. På 3 dar hinner vi ju se nåt tempel, fiska i bungsam ran och shoppa iallafall...Som nån skrev är nog fler soldagar mer uppskattat.

Personligen så skulle jag föredra sand mellan tårna första dagen även om det blir sent på eftermiddagen innan jag är framme.

Bara tanken på att jetlaggad vakna i Bangkok (och allra helst om det är mitt första besök i Thailand) och sen springa omkring där i värmen och försöka göra staden rättvisa, nej tack!

Det går ju transferbussar hela tiden från Suvvan till Don Mueng och när ni landar i Krabi har ni max en timmes transfer till AoNang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni måste vara ett gäng med superstarka atleter! 

Förutom den 65-årige mannen â€som har lite jobbigt att gå, är väldigt tjock och flåsar en del då han rör sigâ€

Efter en lång resa och jetlag så går nog mycket av första Bangkokdagen bort, möjligen att efter vila att en atlet skulle orka med nån lugn middag på kvällen.

citat: "Ja dagarna kommer gå alldeles för fort...  Jag vill ju det ska bli bra för dom andra, för min egen del vet jag hur jag skulle gjort men kan tyvärr ej bara tänka på mig nu denna gång..."

OK, men vem är det då, nu denna gång, som du tänker på? Det kan väl inte vara för barnens skull du planerar alla resor som bränner tid och energi med packning, ut- och incheckningar utöver resor och väntetider! Och är det för barnens skull som du planerat in Patong?

Du verkar ju ändå att redan från början ha bestämt dig för er resrutt, ändå kommer jag här med ett sista råd; Tänk om, sov då ut i Bangkok fösta natten-eller halva natten och åk i god tid till det mycket tidiga morgonflyget till Krabi och avsluta istället med 2 dagar i Bangkok. Eller ännu hellre Cleos råd. Sand mellan tårna på eftermiddagen första dagen där man sen kan halvsova i skuggan.

Var rädd om er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att om man vill/passar för så helt olika saker så kanske det kan vara bäst att dela upp sig på resan. Lättare att få den att passa alla då, kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid bör man beräkna för transport mellan Suvvan till Don Mueng?

//Ulrika

Räkna med minst 1 tim genom Immigration, sen tror jag att det tar ca 1 tim med transfern till Suvvan. Jag skulle nog vilja ha 3,5 - 4 tim marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni måste vara ett gäng med superstarka atleter! 

Förutom den 65-årige mannen â€som har lite jobbigt att gå, är väldigt tjock och flåsar en del då han rör sigâ€

Efter en lång resa och jetlag så går nog mycket av första Bangkokdagen bort, möjligen att efter vila att en atlet skulle orka med nån lugn middag på kvällen.

citat: "Ja dagarna kommer gå alldeles för fort...  Jag vill ju det ska bli bra för dom andra, för min egen del vet jag hur jag skulle gjort men kan tyvärr ej bara tänka på mig nu denna gång..."

OK, men vem är det då, nu denna gång, som du tänker på? Det kan väl inte vara för barnens skull du planerar alla resor som bränner tid och energi med packning, ut- och incheckningar utöver resor och väntetider! Och är det för barnens skull som du planerat in Patong?

Du verkar ju ändå att redan från början ha bestämt dig för er resrutt, ändå kommer jag här med ett sista råd; Tänk om, sov då ut i Bangkok fösta natten-eller halva natten och åk i god tid till det mycket tidiga morgonflyget till Krabi och avsluta istället med 2 dagar i Bangkok. Eller ännu hellre Cleos råd. Sand mellan tårna på eftermiddagen första dagen där man sen kan halvsova i skuggan.

Var rädd om er.

Jo resrutten är bestämd, det jag hade beslutsångest över var om vi skulle omfördela dagarna vilket vi nu gjorde. Vi tog en extra dag i ao nang o en mindre i bangkok  :)

Det jag däremot inte förstår är att många tycker det verkar stressigt o att man måste vara nån superatlet för att inte vara på samma ställe hela tiden.

Vi har aldrig nån av oss haft problem med jetlag, så att landa i Bangkok, åka till hotellet, checka in o sen ut o shoppa o äta nåt gott det är inget problem alls för vår familj iallafall. Våra barn skulle aldrig acceptera att ligga o vila...vi vilar på planet på väg till thailand i stället, bokar flygtider som passar så man somnar några timmar, vilket vi även gjort nu. Vi åker från Oslo dagtid, landar i dubai tidig kväll svensk tid, åker från Dubai då vi normalt lägger oss hemma. Då har vi 6 timmar kvar till Bangkok, kanske är vaken nån timme o sen sover 4 timmar = perfekt.

Nu får vi ankomstdagen + 2 heldagar i Bangkok vilket nog blir super. Vi ska fiska i Bungsam ran en av dagarna så stressa kommer vi ju inte göra direkt.

Vi åker till Ao Nang tidig morgon från Bangkok så vi är på hotellet innan 10. Detta innebär att HELA dagen är kvar att slappa på. Vi har 5 hela dagar där så det hinner man varva ner på rätt bra.

Patong som är sista anhalten har vi 5 heldagar också eftersom flyget hem går på kvällen. Vi frågade barnen om dom ville till Patong eller Karon. Svaret blev ett enhälligt PATONG. Så dit åker vi för barnens skull, jag hade valt Karon och det hade nog dom andra vuxna också gjort.

Våra barn är vana att resa och dom vill inte vara på samma ställe, dom är stora nog att säga vad dom tycker (12 och 14) Dom vill helst göra saker hela tiden, inte ligga på stranden, det är det värsta dom vet. Så JO det är även för barnens skull vi checkar ut o in.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa Patong och ta nån mer dag i Aonang och nån mer dag i Bangkok..

Barnen vill väldigt gärna till patong....Vi tog bort en dag i bangkok och la till en på ao nang nu. Ao nang är det enda hotellet som är bokat, betalt o klart. Kan fortfarande lägga till ytterligare natt där men rädd att dom andra tycker det blir för lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×