Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
afEmilia

Resan bokad 19 november, vart åker vi?

Recommended Posts

Vi har vart i Thailand 3 ggr, en gång i Phuket och Aunang, två ggr i koh Chang.

I Phuket var vi under september och hade då mest molnigt och det gick knappt att bada, stormigt och grumligt.

I koh Chang har det alltid varit bra i nov-dec.

Vi skulle vilja besöka en annan ö nu och har kollat på koh pangang, men hur är vädret där i nov-dec?

Kan ju tillägga att vi har två barn 3 och 1 år, så barnvänligt och lugnt vatten är ett måste :)

Koh Phangan i november = mycket moln, tidvis regn, tidvis blåsigt, garanterat GRUMLIGT vatten - inte badbart för små i alla fall = är rätta regnperioden.

Koh Lipe vill jag föreslå - inte regnfritt men nästan, perfekt tidpunkt innan räta invasionen.

Flyg till Hat Yai så kan du vara på Lipe redan på eftermiddagen.

Mig veterligt så kan man inte någonstans garantera lugna vatten någonstans. Rätt som det är så kan det bli rejält med vågor.

Ta med badblöjor, och för att bespara barnen för ytterligare långa resor så, åk till närmsta plats till ett hotell med bra poolområde. Första gången vi åkte till Thailand så valde vi Cha Am för det hade utsetts till det mest regnfria området. Antar att det är inte ändrats så mycket. Minns faktiskt att det också var den 19 november!

Koh Lanta i november är jättelugnt och fint för barnfamiljer. Vi var där förra året och det var fint väder på dagarna med någon enstaka regn-/åskskur på eftermiddagen/kvällen. Finns flera fina utflyktsmål från Koh Lanta om man inte vill ligga på stranden hela tiden. Enkelt att ta sig hit om man flyger till Krabi.

Koh Phangan i november = mycket moln, tidvis regn, tidvis blåsigt, garanterat GRUMLIGT vatten - inte badbart för små i alla fall = är rätta regnperioden.

Koh Lipe vill jag föreslå - inte regnfritt men nästan, perfekt tidpunkt innan räta invasionen.

Flyg till Hat Yai så kan du vara på Lipe redan på eftermiddagen.

Okej då var det som vi misstänkte.

Vi tänkte hyra bil och då blir det lite långt med tanke på att vi landar i BBK, men tack för tipset iaf :)

Nej regnfritt är det ju aldrig så det är inget krav, men gärna lite sol iaf och badvänligt för små barn.

Mig veterligt så kan man inte någonstans garantera lugna vatten någonstans. Rätt som det är så kan det bli rejält med vågor.

Ta med badblöjor, och för att bespara barnen för ytterligare långa resor så, åk till närmsta plats till ett hotell med bra poolområde. Första gången vi åkte till Thailand så valde vi Cha Am för det hade utsetts till det mest regnfria området. Antar att det är inte ändrats så mycket. Minns faktiskt att det också var den 19 november!

Jo absolut det vet vi med, inte första gången i Thailand som sagt. Jag har vart där 4 ggr och två ggr med våra barn.

Men man vill inte ha stormigt och molnigt hela tiden.

Tänker nog inte ta första bästa ställe bara för att det är nära, klarat man en flygresa på 10h så klarar man nog en bilresa på 5-6 h ;)

Okej tack för tipset :)

Koh Lanta i november är jättelugnt och fint för barnfamiljer. Vi var där förra året och det var fint väder på dagarna med någon enstaka regn-/åskskur på eftermiddagen/kvällen. Finns flera fina utflyktsmål från Koh Lanta om man inte vill ligga på stranden hela tiden. Enkelt att ta sig hit om man flyger till Krabi.

Koh Lanta är jätte fint, var där när jag var yngre.

Men vi landar i BBK och ska ha hyrbil så blir en väldigt lång resa då, men kommer nog besöka denna ö någon dag igen :)

Ja utflykterna där är verkligen bra!

Jo absolut det vet vi med, inte första gången i Thailand som sagt. Jag har vart där 4 ggr och två ggr med våra barn.

Men man vill inte ha stormigt och molnigt hela tiden.

Tänker nog inte ta första bästa ställe bara för att det är nära, klarat man en flygresa på 10h så klarar man nog en bilresa på 5-6 h ;)

Okej tack för tipset :)

"Första bästa ställe" är faktiskt ett riktigt bra och barnvänligt ställe och 20 min till det större Hua Hin med sina bra nattmarknader.

Kolla här:

http://www.onlychaam.com/cha-am-attractions.php

PS; Förstår inte din åsikt "att har man klarat en flygresa på 10h så klarar man nog en bilresa på 5-6 h. Utöver det så tillkommer ju väntetider på flyplatserna och eventuell resa dit, om ni inte bor på Arlanda.

Kanske det möjligen finns någon som inte är trött efter en sån resa, men de flesta är nog både trötta och jetlaggade och är dessutom olämpliga som chaufförer speciellt i Thailand och speciellt med småbarn i bilen.

Snälla tänk över det! Skulle ni vara intresserade av Cha Am så kan jag gärna lämna fler tips.