Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Plaskflickan

Alla möjliga tankar om Thailand/aonang/ko lanta

Recommended Posts

Okej!

Här kommer lite tankar som jag funderar på ang vår 2 veckor långa Thailandsresa med treåriga sonen. Är det någon som har bra ideer eller tips blir jag glader!

Vårt plan landar i krabi kl 11 lokal tid. som jag har förstått det så går sista båten ut till ko lanta kl 13.30, den hinner man ju inte med. Ska man boka en natt i ao nang eller hur ska man tänka? Eller fler nätter i Ao nang i början så man hinner landa lite!

Hur tar man sig ut till ko lanta? Köper man biljett eller ska man åka minibuss eller hur funkar det? Varifrån går båten?

Jag har hittat ett ok ställe, Lanta Bee Garden, men det ser inte ut som dom har pool. Är det något som man bör ha eftersom man har en treåring? Är det stor risk för stora vågor så det inte går att bada på Klong Dao stranden?

Tänkte avsluta med typ tre dagar i Ao nang för shopping osv innan vi flyger hemåt igen. Är det en bra tanke?

Ta minbuss från Krabi airport är mitt tips! Då kommer ni fram till Lanta och resan tar inte så lång tid. Mycket bättre än att ta en övernattning bara för man måste.

Lanta bee vet jag inte, men kolla annars Laguna Beach Club. Toppenställe med jättebra pool. Bra priser.

Höga vågor på Klong Dao har jag aldrig sett men jag gillar att ha en pool att svalka sig ändå. Barnvänligare än Klong Dao kan man nog inte få! Närheten till Saladan är ett stort plus.

Åk till Ao Nang i slutet av resan så har ni nära till flygplatsen också!

Tar ni minibuss så åker ni inte "färja" ! Då åker ni bilfärjan över till Lanta och dom går till sent på kvällen  :)

När ni går ut från flygplatsen så har du ingen chans att missa dessa chaufförer,jag lovar dig  ;)

Vet inte vad det heter där bilfärjan går (färjorna för det är två st 5minutare)

Men ta antingen en "delad" minibuss med nån annan eller ta en taxi om ni bara är tre. Har för mig att vi betalade 2000 baht för en minibuss 4 pers, vi bokade hämtning av Laguna hotellet. Men om man inte gjort så är det omöjligt att missa alla taxis/minibussar.

När ni kommer ut från bagagehämtningen på Krabi flygplats så har ni snett tii höger et antal transportfirmor som erbjuder er transport till Koh Lanta. Ca 2500 thb. Kan man hitta några som ska till Lanta medans man väntar på bagaget delar man på kostnaden.resan tar ca 2 timmar inkl två färjor. Onödigt att försöka att hålla på med båttransport.

Hej!

Viåker alltid bil till Lanta och brukar alltid boka transfer innan, dvs jag bokar oftast med hotellet jag ska bo på att de möter upp vid flygplatsen. Jätte smidigt när man har barn :) Nämn att ni vill ha en barnstol. Jag hade definitivt bokat med pool, av egen erfarenhet kan jag säga att barnen älskar poolen. Min yngsta son ville nästa bara bada i pollen i 3 årsåldern men det är ju olika. Lanta sea house hade en trevlig liten pool och rimliga priser, Laguna Beach club har en större med poolbar och är ett jätte bra ställe.

Första gången vi var i Ao bang började vi med 3 nätter och det var lagom tyckte vi :)

Okej!

Här kommer lite tankar som jag funderar på ang vår 2 veckor långa Thailandsresa med treåriga sonen. Är det någon som har bra ideer eller tips blir jag glader!

Vårt plan landar i krabi kl 11 lokal tid. som jag har förstått det så går sista båten ut till ko lanta kl 13.30, den hinner man ju inte med. Ska man boka en natt i ao nang eller hur ska man tänka? Eller fler nätter i Ao nang i början så man hinner landa lite!

Hur tar man sig ut till ko lanta? Köper man biljett eller ska man åka minibuss eller hur funkar det? Varifrån går båten?

Jag har hittat ett ok ställe, Lanta Bee Garden, men det ser inte ut som dom har pool. Är det något som man bör ha eftersom man har en treåring? Är det stor risk för stora vågor så det inte går att bada på Klong Dao stranden?

Tänkte avsluta med typ tre dagar i Ao nang för shopping osv innan vi flyger hemåt igen. Är det en bra tanke?

Varför läser du inte svaren i din förra tråd om samma ämne istället för att  starta en ny tråd?

Ser du inte att du redan fått fler svar o tips på frågor där som du nu ställer här? :punish:

Fish & chips på Otto Bar på Klong Nin med en kall Chang är jävlat priceless !!  :kla

Klong Dao är riktigt bra att bo på med ungar.. långgrunt inga vägar i närheten,mycket bra ställen att äta på efter stranden, både på kvällen och dagen samt att dom brukar hitta mycket kompisar =).

vi har bott på Lanta Summer Hous i bungalows, då vi har varit där har det endast bott barnfamiljer och äldre par där, nära till stranden och bra personal samt en helt okej pool.