Livingfree 0 Report post Posted July 22, 2014 Hej! En kollega på mitt arbete ska köpa ett halsband till en kvinlig Thailändare som hjälpte honom och hans familj under Tsunamivarningen 2012(?). Han har hittat ett halsband i sverige som han funderar på att köpa för runt 3000kr. Jag påtalade givetvis det här med pantbanker och så. Men han sa att vill hon ha ut pengarna så får det väl vara så. Men han hade några andra frågor som han ville ha svar på som jag tyvärr inte kunde besvara så jag provar här. 1. Det halsband som han sett ut, är både guld och diamanter. Det är 3 000kr som ska spenderas. Han vet att guld är billigare i thailand, men han är inte intresserad utav att veta hur mycket han kan spara på att köpa det där. Utan hur mycket "mer" halsband han skulle få för pengarna om han skulle köpa det där i den här prisklassen? Är det ungefär snarlikt eller en vesäntlig skillnad? Han har desutom redan 20% rabatt på detta halsband säger han. 2. Han vet att thailändare älskar sitt guld. Men han undrar om det gör något att det är svenskt guld (18 karats). Och om det helst ska vara rena guldsmycken eller om det fungerar lika bra med guld i kombination med diamanter eller silver? Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted July 22, 2014 Många thai anser att 18K guld inte är guld men om den tjejen tycker så är ju ovanligt att veta... Jag hade iaf inte köpt svenskt guld till en thai... Share this post Link to post Share on other sites
diseledvin 4 Report post Posted July 23, 2014 hm får man fråga vad för hjälp hon bistod med under en tsunamivarning ? låter lite överdrivet att köpa guld för 3000 kr om hon inte räddat livet på nån Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted July 23, 2014 hm får man fråga vad för hjälp hon bistod med under en tsunamivarning ? låter lite överdrivet att köpa guld för 3000 kr om hon inte räddat livet på nån Undrar samma sak... Trodde det var under tsunamin först men vad för hjälp kan man få under en varning? Share this post Link to post Share on other sites
AndersG 3 Report post Posted July 23, 2014 Om det är allvar eller inte vet man inte när varningen kommer... Share this post Link to post Share on other sites
Plexus 0 Report post Posted July 24, 2014 Undrar samma sak... Trodde det var under tsunamin först men vad för hjälp kan man få under en varning? Jag var där under varningen men berördes inte eftersom jag var flera km från havet. I Patong var det kaotiskt när alla evakuerades upp i bergen. Kanske var det den typen av hjälp dom fick. Share this post Link to post Share on other sites
Cleo 0 Report post Posted July 24, 2014 Det spelar väl ingen roll varför någon vill skänka en gåva till någon. Svara på frågan istället ni som vet! Är ett svenskt guldsmycke värt någonting som en gåva till en Thailändare, eller har ni något annat tips som kan värdesättas som givaren vill? Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted July 24, 2014 Köp thaiguld. Thai gillar inte 18k Share this post Link to post Share on other sites
LantaMas 18 Report post Posted July 24, 2014 En gåva är alltid en gåva och uppskattas lika mycket av thailändare som av svenskar. Du kan gott köpa det du vill här i Sverige. Jag pratade med min fru (thai) om det här och det är inga problem. Men visst får du mer guld för pengarna i Thailand, och Jimmie har en liten poäng om hur de anser guldet är rent nog. Om de/någon (oavsett nationalitet) inte tycker 18 k är bra nog är de bara giriga och inte förstått innebörden av gåvan i det här fallet. Din gest att vilja ge något tillbaka för den hjälp ni fick är verkligen ädelt, och jag är helt övertygad om att mottagaren kommer att uppskatta halsbandet. (ps. Jag var själv på Lanta under tsunamivarningen och det var verkligen kaotiskt. Thaiarna körde som galningar och hela Klong Nin evakuerades under några timmar. "I väntan på en tsunami" finns på bloggen.) Share this post Link to post Share on other sites
Chryzaliz 1 Report post Posted July 25, 2014 Gör det som känns rätt. Många thaiare uppskattar en gåva mer bara för att den är från Sverige. Vad det gäller guldpriserna så tror jag att dagspriset på 18k i Sverige ligger på ca. 210 kr/g. I Thailand så är dagspriset på 24k ca. 270 kr/g. Då arbetskostnaderna är låga i Thailand så lönar det sig bäst att köpa väl bearbetat guld. Släta ringar eller kedjor är det som "lönar" sig minst. Svenska guldsmycken blir således mycket dyrare även om guldpriset och renheten är lägre är lägre. Share this post Link to post Share on other sites