Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
synthsessa

Bangkok igen, den här gången två månader 26 aug-24 okt 2014:)

Recommended Posts

Så, nu är allt fixat med boende och flyg:) Ända sedan mina tre månader i Bkk förra våren har jag längtat tillbaka. Åker själv den här gången också:) Nu är det bara visum och extra försäkring kvar att fixa, har lite längre framförhållning den här gången:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så, nu är allt fixat med boende och flyg:) Ända sedan mina tre månader i Bkk förra våren har jag längtat tillbaka. Åker själv den här gången också:) Nu är det bara visum och extra försäkring kvar att fixa, har lite längre framförhållning den här gången:)

Härligt! Är du i Bkk hela tiden? Hur/vart bor du? Vad ska du pyssla med? Berätta gärna lite =) Mvh Nina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mestadels i Bkk, har hyrt en lägenhet via airbnb, så smidigt alltså:) Kommer ta en eller flera turer till Hua Hin, men den här gången är budgeten lite mer strikt, så det blir inte så många avstickare. (Förra året hann jag med både Phuket/Patong och Koh Samui/Chaweng). Kanske en dag till Wat Bang Phra i Nakorn Phatom utanför Bkk.

Kommer att bo i en onebedroom-apartment 300 m från Sukhumvit Road, 600 m från BTS Ekamai. Pool, gym, tvättmaskin, wifi, fullt möblerat, top floor, huset är byggt 2010. Förra gången hyrde jag en lägenhet vid BTS Phra Khanong, så det är BTSen bredvid.

Jag pluggar YH på distans, och under de första 10 veckorna av terminen har vi bara teori. Jag kände att jag likaväl kan sitta och plugga i Bkk som i Sverige:)

Kommer att besöka samma barnhem en gång i veckan som förra gången, engagera mig i lite olika projekt i slummen, umgås med alla härliga människor jag fick kontakt med förra gången, och försöka att öva på thai:) Har pluggat nybörjarthai på Folkuniversitet under våren, får se om jag vågar:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mestadels i Bkk, har hyrt en lägenhet via airbnb, så smidigt alltså:) Kommer ta en eller flera turer till Hua Hin, men den här gången är budgeten lite mer strikt, så det blir inte så många avstickare. (Förra året hann jag med både Phuket/Patong och Koh Samui/Chaweng). Kanske en dag till Wat Bang Phra i Nakorn Phatom utanför Bkk.

Kommer att bo i en onebedroom-apartment 300 m från Sukhumvit Road, 600 m från BTS Ekamai. Pool, gym, tvättmaskin, wifi, fullt möblerat, top floor, huset är byggt 2010. Förra gången hyrde jag en lägenhet vid BTS Phra Khanong, så det är BTSen bredvid.

Jag pluggar YH på distans, och under de första 10 veckorna av terminen har vi bara teori. Jag kände att jag likaväl kan sitta och plugga i Bkk som i Sverige:)

Kommer att besöka samma barnhem en gång i veckan som förra gången, engagera mig i lite olika projekt i slummen, umgås med alla härliga människor jag fick kontakt med förra gången, och försöka att öva på thai:) Har pluggat nybörjarthai på Folkuniversitet under våren, får se om jag vågar:)

Härligt, distansstudier körde jag åxå. Men det gäller att hålla på studiediciplinen.

Så lätt att liksom glömma bort det nån dag, och bara vara.

Klart du vågar snacka thai, men det är en jäkla skillnad på samma ord med olika uttal. Sånt vet du säkert om, men börja öva på personer som i alla fall förstår engelska och Thai så kan dom korrigera det. Men jag vetefan om jag hör nån skillnad på vissa olika ord. Är väl tondöv eller nåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Studierna kommer inte att vara ett problem:) Läste kursen vi ska ha till hösten för 15 år sedan, men får inte tillgodoräkna mig den eftersom utbildningen gjorts om så mycket. Och distansstudier har jag kört i ett år nu, så jag har lärt mig hur mycket jag måste plugga för att klara nivån:) Vi har obligatoriska träffar 2-3 dagar i veckan, 9-11.30 eller 13-15.30. Så det blir kvällstid för mig i Bkk. Dagarna kan jag alltså mestadels lägga på att umgås, volontära och se en del av det jag ännu inte sett i "den stora staden":)

Har både svenskar som kan thai, och thais som kan engelska på plats i Bkk, en av tjejerna har redan föreslagit att hon ska bli min privatlärare:) Men visst är det svårt med de olika tonerna, ett ord kan betyda typ fem olika saker beroende på hur man uttalar det....suck:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×