Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

Variabler i html-formulär

Rekommendera Poster

Jag vet att det är många här på forumet som är duktiga på webb och programmering. Själv är jag ganska usel så därför behöver jag lite hjälp.

Saken är den att jag tänkte skriva ett litet hack som loggar in på en hemsida med användarnamn och lösenord. Sen ska det hämta en lista (en webbsida). Dvs ett ganska enkelt litet program. OM det nu inte hade varit för att jag inte fattar vilka variabler som används för att logga in. Har kikat lite på några exempel och då är det ganska rakt på med variabler typ "user=xxx" och "password=yyy". Men så lätt var det inte på den sidan som jag vill logga in på.

Jag hade tänkt att skriva ett litet skript med wget. Sen tänkte jag sätt upp det som ett cron-jobb så att det snurrar en gång i veckan.

Den sidan jag vill logga in på är https://www.skb.org/

När jag tittar i html-koden så hittar jag "m68bc2feu_input_username" och "m68bc2feu_input_password" men det blir jag inte glad av. Men jag får det inte att funka med dom variablerna att logga in med. Jag gissar att variablerna inte heter m68bc2feu_ osv, eller?

Är det någon som har något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är nog de variablerna. Har ingen större erfarenhet av wget, men inloggningen kan sätta en cookie och då måste du ta hänsyn till detta vid anrop tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu är det kanske omständigt att regga sig på ytterligare ett forum, men på www.wn.se får du med stor sannolik adekvat hjälp.

Du har nog helt rätt. Bäst att ställa frågan där den hör hemma. Jag var nog lite naiv och trodde att det var en enkel sak (vilket det troligtvis är) och att saken snabbt skulle vara löst. Men som sagt var bättre att ställa frågan där den hör hemma.

Men på något sätt fick jag ju hjälp ändå. Jag kände inte till wn.se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×