Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Mistah

Koh samui

Recommended Posts

åker ner till koh samui om 2 veckor, såg att det hade kommit en skitstor skur för 2 dagar sen 30-40cm på gatorna, är det det jag har mig o vänta mig i 3 veckor framöver lr ?

Tacksam för svar :)

Spå väder skulle jag inte ens våga mig på.

Du kommer att vara glad över de droppar regn som eventuellt kan komma, om inte blir det olidligt varmt.

Att vägarna flyter efter 30 minuters häftigt regn är ingen ovanlighet, å andra sidan är det i princip lika torrt nästa dag.

Vi var där för 3 v sedan och det stod på de olika vädersiterna att det skulle komma regn lite då o då men inte en droppe fick vi på  2 v. Vi brukar inte direkt önska oss regn när vi är på semester men i den hettan som vi hade så längtade vi varje dag efter en rejäl skur.  Så om ni har tur så får ni några härliga svalkande skurar

Sen regnar det inte så länge denna tiden på året heller kan man anta.

Isaan hade +38 på dagarna och en regn/åskskur på nätterna i april. Hade inte det kommit lite vatten så vetefasiken om det inte passerat över +40 och då är det inge roligt alls om man inte har en AC inom synhåll.

Så i oktober (när jag var till Samui sist) kom det en eller ett par snabb skurar per dag, men det var nånstans mellan dusch och brandspruta i 30 minuter. Sen torkade det upp ganska fort. Men paraply om man inte kan ducka in på en affär, restaurang, bar eller nåt är inte en dum idé, kan ge skugga åxå.

2 djävligaste var i en lokalbuss med alla rutor öppna och en longtail där vi satt längst fram under "taket" (men det fungerade ju inte, då båten rörde sig framåt). Men man kan inte bli mer än blöt...

Oroa er inte i onödan...

Hej,

Vi som bor på Samui jublar över regnet eftersom ön höll på att torka bort (vilket kan bli förödande för vattenförsörjning etc).

Evert har rätt, det är omöjligt att förutspå vädret, men statistiskt borde ni få betydligt mer sol än regn. Regnperioden börjar inte förrän i sena september eller i oktober.

Senaste 5 åren har det regnat ganska mycket, blåst men också varit mycket mulet. Sällan det varit någon heldag av någotdera. Inte alls ovanligt med hel eller halvmulet fram till lunch därefter ett omslag, antingen till regn eller molnfritt.

Eller molnfritt på morgonen för att successivt blir mer  och mer mulet för att någon gång på eftermiddagen komma en regnskur.

Vill man ha övervägande sol och KLART vatten bör man vänta tills månadsskiftet Jan/Feb.

Monsunen har nämligen i alla fall de senaste åren haft lite svårt med att helt avta. Denna vinter som varit var i alla fall sådan.

Senaste 5 åren har det regnat ganska mycket, blåst men också varit mycket mulet. Sällan det varit någon heldag av någotdera. Inte alls ovanligt med hel eller halvmulet fram till lunch därefter ett omslag, antingen till regn eller molnfritt.

Eller molnfritt på morgonen för att successivt blir mer  och mer mulet för att någon gång på eftermiddagen komma en regnskur.

Vill man ha övervägande sol och KLART vatten bör man vänta tills månadsskiftet Jan/Feb.

Monsunen har nämligen i alla fall de senaste åren haft lite svårt med att helt avta. Denna vinter som varit var i alla fall sådan.

Ok, tack! Då får det nog bli Chang/Pattis som vanligt då  :)

Vi var 3 veckor i Januari (i år) på Samui och Phangan, använde inte solskyddsmedel en enda dag, ändå tillbringade vi mycket tid vid stränderna.

Däremot fick vi ta till detta skyddsmedel när vi kom till Koh Samet (i början av Februari).