Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
aehn

Sälja fonder, utskriven ur Sverige

Rekommendera Poster

Har lite fonder, har varit utskriven ur Sverige ett bra tag. Skattar alltså inte i Sverige. Men skall eventuellt flytta tillbaka Sverige. Och i såfall vill jag inte skatta på mina fonder och tänker isåfall sälja dem först.

Hur pass långt i förväg måste jag sälja fonderna, innan inskrivning i Sverige igen? Någon som har någon erfarenhet av detta?

Och en annan fråga, vad heter inskrivning på engelska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailand skickar la ingen information till Sverige?

Så håll bara tyst om fonderna för skatteverket så borde de la vara lugnt..

Gör dom förmodligen inte om inte skatteverket blir misstänksam och frågar Thailändska motsvarigheten. Blir dyrt om dom kommer på en dock med svenskskatt + 40% tillägg och ränta på alltihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailand skickar la ingen information till Sverige?

Så håll bara tyst om fonderna för skatteverket så borde de la vara lugnt..

Gör dom förmodligen inte om inte skatteverket blir misstänksam och frågar Thailändska motsvarigheten. Blir dyrt om dom kommer på en dock med svenskskatt + 40% tillägg och ränta på alltihop.

Är ju samma sak med sparräntan... Den ska man ju egentligen oxå tala om för skatteverket... Känns bara så fel att Sverige ska ta del av dom pengarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite fonder, har varit utskriven ur Sverige ett bra tag. Skattar alltså inte i Sverige. Men skall eventuellt flytta tillbaka Sverige. Och i såfall vill jag inte skatta på mina fonder och tänker isåfall sälja dem först.

Hur pass långt i förväg måste jag sälja fonderna, innan inskrivning i Sverige igen? Någon som har någon erfarenhet av detta?

Och en annan fråga, vad heter inskrivning på engelska?

Går inte att svara på med dom uppgifterna. Skatteavtalen brukar ange att aktiefonder ska beskattas i det landet man är skatterättsligt bosatt men finns inget direkt samband mellan folkbokföring ock skattskyldighet, man kan också va folkbokförd i Sverige men en viss inkomst beskattas i landet det uppstår och vise versa.

Säljer du dom året innan du flyttar hem borde det va grönt.

För inskrivning skulle jag använda termen register in the population registry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailand skickar la ingen information till Sverige?

Så håll bara tyst om fonderna för skatteverket så borde de la vara lugnt..

Gör dom förmodligen inte om inte skatteverket blir misstänksam och frågar Thailändska motsvarigheten. Blir dyrt om dom kommer på en dock med svenskskatt + 40% tillägg och ränta på alltihop.

Är ju samma sak med sparräntan... Den ska man ju egentligen oxå tala om för skatteverket... Känns bara så fel att Sverige ska ta del av dom pengarna..

När det gäller räntor så är det oftast så små pengar att man inte behöver bry sig särskilt mycket, kommer dom på en så blir det inte många korvören...

Större kapitalinkomster eller arbetsinkomster kan det bli dyrt rätt fort särskilt som dom kan gå tillbaka 5 år i tiden, har man sen betalat skatt där det inte ska betalas så får man begära tillbaka skatten där, riktigt hur lyckosamt det blir i Thailand vet jag inte och skulle inte vilja ta reda på.

Som kuriosa så var jag en gång anställd i ett land, flyttade sen till ett annat land men var fortfarande anställd och fick lön i det första landet som jag inte längre ens kunde besöka eftersom arbetstillståndet gått ut!

Jag behövde gudskelov inte bry mig för jag var på nettokontrakt men gav en av dom största internationella skattefirmorna en hel del huvudbry var skatten skulle betalas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lättaste hade ju varit om skatten alltid betalades i det landet man jobbade eller i det landet man har sina pengar...

Skall en thai betala skatt i Thailand på sina inkomster dom gör i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller arbetsinkomster så kan jag nog hålla med dig men kapitalinkomster skulle aldrig funka, alla skulle flytta sparpengarna till ett land med 0% skatt.

Vad Thai skulle betala i Sverige beror på omständigheterna  men skatteavtalet är det som gäller, https://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800026282/1320071349081/Thailand_360_7641.pdf, problemet med skatteavtal är att dom är skrivna av jurister för jurister...

Även en svensk, skatterättsligt bosatt i nått annat land kan oftast lagligen åka tillbaka till Sverige och jobba under kortare tid och slippa skatta i Sverige så länge inte arbetet på något sätt faktureras till Sverige...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Det lättaste hade ju varit om skatten alltid betalades i det landet man jobbade eller i det landet man har sina pengar...

Skall en thai betala skatt i Thailand på sina inkomster dom gör i Sverige?

det är väl så det funkar? Man "skriver" in sig i det lands skattekontor man skall jobba i och således skattar man i landet man får inkomst i så har det funkat för mig iaf. Är aktie kontot öppnat i svensk bank antar jag man skattar svenskt på vinsten/utdelning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lättaste hade ju varit om skatten alltid betalades i det landet man jobbade eller i det landet man har sina pengar...

Skall en thai betala skatt i Thailand på sina inkomster dom gör i Sverige?

det är väl så det funkar? Man "skriver" in sig i det lands skattekontor man skall jobba i och således skattar man i landet man får inkomst i så har det funkat för mig iaf. Är aktie kontot öppnat i svensk bank antar jag man skattar svenskt på vinsten/utdelning.

Det är ofta väldigt enkelt, om du flyttar till ett annat land och bara har inkomst därifrån så har du inga bekymmer, får du däremot inkomster från Sverige, av arbete, pension eller investeringar så blir det komplicerat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ja förstår inte heller fonder varför sysslar folk med sådana bättre i så fall köpa bankaktier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja förstår inte heller fonder varför sysslar folk med sådana bättre i så fall köpa bankaktier.

Jag sysslar med fonder för att få tillräcklig riskspridning och kunna investera i många länder.

Svenska aktier har också nackdelen att man får skatta i Sverige om aktierna säljs inom 10 år från det man flyttar ut! Få skatteavtal tar upp frågan.

Fonder däremot skattas normalt i landet man är bosatt i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ja förstår inte heller fonder varför sysslar folk med sådana bättre i så fall köpa bankaktier.

Jag sysslar med fonder för att få tillräcklig riskspridning och kunna investera i många länder.

Svenska aktier har också nackdelen att man får skatta i Sverige om aktierna säljs inom 10 år från det man flyttar ut! Få skatteavtal tar upp frågan.

Fonder däremot skattas normalt i landet man är bosatt i.

jag tycker ändå man får känslan av att dom som sparar i fonder ändå blir lite lurade då merparten av vinsten delas ut till aktieägarna. Bättre plöja in pengarna i en stabil aktie som har bra utdelning varje år. Kan ju öppna ett invest konto detta vet jag inte 100% men då ändras väl skatte reglerna ganska kraftigt på aktier. Är skatten så hög i Sverige på fond vinster mot andra länder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte I Vilket land du har fonderna?

Om du har fonder I Thailand bor du salja dem aret innan du planerar aka till Sverige.

Jag har dem i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fonder vet jag inte ett skvatt om men registration, enrolment, enlistment, reapplying

eller nåt sånt skulle jag glatt klämt till med istället för inskrivning.

Reapplying, registration, ok, men för vad? I am going to reapply for? Or register for? Det är ju exempelvis inte citizenship.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite fonder, har varit utskriven ur Sverige ett bra tag. Skattar alltså inte i Sverige. Men skall eventuellt flytta tillbaka Sverige. Och i såfall vill jag inte skatta på mina fonder och tänker isåfall sälja dem först.

Hur pass långt i förväg måste jag sälja fonderna, innan inskrivning i Sverige igen? Någon som har någon erfarenhet av detta?

Och en annan fråga, vad heter inskrivning på engelska?

Går inte att svara på med dom uppgifterna. Skatteavtalen brukar ange att aktiefonder ska beskattas i det landet man är skatterättsligt bosatt men finns inget direkt samband mellan folkbokföring ock skattskyldighet, man kan också va folkbokförd i Sverige men en viss inkomst beskattas i landet det uppstår och vise versa.

Säljer du dom året innan du flyttar hem borde det va grönt.

För inskrivning skulle jag använda termen register in the population registry.

Register in population registry. Ok, låter som ett bra alternativ.

Jag har inte skatta någon lön i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inbillar mig att du får skatta fonderna i det land du har dem = skatta för 30% av vinsten hur du än gör.

Banken gör troligtvis detta avdrag automatiskt.

Har själv aktier i USA och får där skatta för utdelningarna.

Om det sedan är fel eller rätt vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inbillar mig att du får skatta fonderna i det land du har dem = skatta för 30% av vinsten hur du än gör.

Banken gör troligtvis detta avdrag automatiskt.

Har själv aktier i USA och får där skatta för utdelningarna.

Om det sedan är fel eller rätt vet jag inte.

Har du aktier i USA så skickar du in ett formulär som finns på IRS hemsida till stället du har aktierna och därefter betalar du 15% på utdelningar.

Aktierna är skatt skyldiga i Sverige och du får räkna av dom 15% du redan betalt på skatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aehn, betalar du Zinkskatt, i så fall tror jag att du bör (ska) meddela banken detta. Vet att ränteinkomster i Sverige skattar man INTE för om man har Zinkskatt fondvinster/aktievinster annorlunda. Detta vet dock skatteverkets kontor för utlandsärenden i Malmö.

Du måste också vara utskriven från Sverige i 10 år annars beskattas aktievinster i Sverige, i Thailand är väl skatten 15% på fond och aktievinster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapitalvinster på aktier skattas i 10 år i Sverige om inte skatteavtalet säger nåt annat (Det gör dom sällan), 10 års regeln gäller däremot inte aktiefonder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapitalvinster på aktier skattas i 10 år i Sverige om inte skatteavtalet säger nåt annat (Det gör dom sällan), 10 års regeln gäller däremot inte aktiefonder.

Har man sitt kapital i index-fonder på en svensk depå, så betalar man alltså skatt i Thailand om man är bosatt där? Intressant. Då måste det vara mest lönsamt att ha sitt sparande i en vanligt VP-konto?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker på börshandlade fonder? Vet inte med säkerhet om dom behandlas som aktier eller inte men tror att dom inte behandlas som aktier utan skattats i Thailand vid utflyttning.

Thailand skattar också (om dom inte ändrat sig) bara på inkomster som förs in samma år dom intjänas! Behövs en skatterådgivare för att göra ett vattentätt upplägg men annars är det inte svårt att inse hur kapitalinkomster kan bli skattefria...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker på börshandlade fonder? Vet inte med säkerhet om dom behandlas som aktier eller inte men tror att dom inte behandlas som aktier utan skattats i Thailand vid utflyttning.

Thailand skattar också (om dom inte ändrat sig) bara på inkomster som förs in samma år dom intjänas! Behövs en skatterådgivare för att göra ett vattentätt upplägg men annars är det inte svårt att inse hur kapitalinkomster kan bli skattefria...

Japp, det var börshandlade fonder jag tänkte på. I mina kalkyler har jag alltid tidigare räknat med 30% skatt första 10 årsen, alternativt 15% thailändsk skatt. Det här ändrar ju det helt... När den dagen blir aktuell ska jag ta ett snack med en skatterådgivare, helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×