Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Lanka Lover

Thai Air snart bara charter

Rekommendera Poster

Kom hem nu den 22 april efter 3 underbara veckor i värmen. Har oftast under mina och familjens resor rest med Thai. Funderar skarpt på att sluta med Thai då nästan hela planet bestod av charterresenärer med fritidsresor osv. Jag har alltid tyckt om Thai men hemresan från Bangkok nu var nog den värsta av alla hemresor. Tidigare då man har rest under lågsåsong har det varit gott om plats, men nu var planet knökat. Tycker även att personalen numera blir snålare och snålare om man vill ta sig en drink. Dessutom är mycket slut.

Bara min synpunkt på det hela. Överväger skarpt att överge Thai. Detta är kanske bra får då får ju 4 andra charterresenärer plats nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå hört att fritidsresor hyr in sej på Thai under sommaren...

Jättebra för dom som bokar via fritidsresor..

Biljetterna med thai lär la dock bli dyrare och sommmarkampanjerna kan nog utebli i framtiden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att de fyller planen.

Skulle vara skamligt av ett flygbolag att flyga med halvfulla plan.

Tänker på miljön här.

Sen är väl risken också att de inte kan fortsätta flyga de rutterna om de inte kan fylla upp, och det drabbar oss än mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att de fyller planen.

Skulle vara skamligt av ett flygbolag att flyga med halvfulla plan.

Tänker på miljön här.

Sen är väl risken också att de inte kan fortsätta flyga de rutterna om de inte kan fylla upp, och det drabbar oss än mer...

Skamligt? Då hade du inte haft nåt emot att få följande besked när du kommer till flygplatsen?

"Tyvärr! Dagens flygning är inställd pga att planet inte är fullt. Kom tillbaka imorgon"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är gäller inte det från Oslo, även om Changen var slut efter halva resan. Var förvånadsvärt många Thai med på planet som varit på semester/jobb i Europa. Damen bredvid mig satt och blada upp vad hon hade kvar i fickpengar på hemvägen. Ungefär samma siffror som när vi åker hem från Thailand...fast i Euro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden?

Jag bokar en flygstol på travelpartner sedan bokar jag ett hotell på Booking. Grannen bredvid mig på,flygplanet har bokat flyg och hotell på Fritidsresor. Vad är skillnaden mellan oss? Bara undrar eftersom man nämner charterresenärer...

Det är faktiskt inte omöjligt att vi hamnar på samma hotell. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden?

Jag bokar en flygstol på travelpartner sedan bokar jag ett hotell på Booking. Grannen bredvid mig på,flygplanet har bokat flyg och hotell på Fritidsresor. Vad är skillnaden mellan oss? Bara undrar eftersom man nämner charterresenärer...

Det är faktiskt inte omöjligt att vi hamnar på samma hotell. :)

Skillnaden är att dom som bokat via fritidsresor i vissa fall har betalat dubbla priset ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skamligt? Då hade du inte haft nåt emot att få följande besked när du kommer till flygplatsen?

"Tyvärr! Dagens flygning är inställd pga att planet inte är fullt. Kom tillbaka imorgon"

Jag tycker att det är bra att de fyller planen.

Skulle vara skamligt av ett flygbolag att flyga med halvfulla plan.

Tänker på miljön här.

Sen är väl risken också att de inte kan fortsätta flyga de rutterna om de inte kan fylla upp, och det drabbar oss än mer...

Självklart ska avgångarna gå även om de inte lyckats fylla planet.

Menar bara att det är bra ur miljösynpunkt att de försöker fylla dem.

Sen att det råkar vara dessa "hemska" charterturister får vi andra ta med jämnmod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att de fyller planen.

Skulle vara skamligt av ett flygbolag att flyga med halvfulla plan.

Tänker på miljön här.

Sen är väl risken också att de inte kan fortsätta flyga de rutterna om de inte kan fylla upp, och det drabbar oss än mer...

Skamligt? Då hade du inte haft nåt emot att få följande besked när du kommer till flygplatsen?

"Tyvärr! Dagens flygning är inställd pga att planet inte är fullt. Kom tillbaka imorgon"

Thai ställde in en del avgångar förra året för att det var för få bokningar, var dock inte samma dag utan om jag minns rätt en månad eller två före.

I år drog dom istället in en avgång per vecka innan dom började sälja biljetter till dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden?

Jag bokar en flygstol på travelpartner sedan bokar jag ett hotell på Booking. Grannen bredvid mig på,flygplanet har bokat flyg och hotell på Fritidsresor. Vad är skillnaden mellan oss? Bara undrar eftersom man nämner charterresenärer...

Det är faktiskt inte omöjligt att vi hamnar på samma hotell. :)

Orkar inte skriva superlångt, då jag bara har tele att skriva på. Försöker mig på en provoserande kortversion dock :)

Jag har inget emot charter som koncept,  men många av människorna det attraherar. Kommer säker få mycket hugg nu och jag vet att det inte gäller alla,  men här generalliserar vi och tar i lite extra. Charter lockar fram de Svenskarna jag har svårt att identifiera mig med och/eller skäms för när man är utomlands. Högljudda, evigt festande, ointresserade av landet, kulturen, människorna och naturen. Det enda de vet om resmålet är det som står i resekatalogen och vill ha disco, jetski, sprit Cruise, ponnyridning och gocart. Gärna på hotellet så det inte blir jobbigt och man måste åka någonstans. Skickar ungarna på bamseklubben hela semestern och äter 9 av 10 måltider på karlssons steak house. När man kommer hem så är det enda "lokala" maten man ätit pad thai och fried rice samtidigt är det som står i charterkatalogen fortfarande det enda man vet om landet.

Och nej, det är väldigt liten chans att jag hamnar på samma hotell som en charterresenär då jag aktivt väljer bort både resmål, hotell och transportmedel som står med i charterkatalogen. Undantag inträffar dock, för att inte skjuta mig själv i foten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att vi alla har möjlighet att välja det som passar oss bäst. Åker inte så ofta charter, men det händer. Det viktiga för mig på flyget är att det tar mig från punkt A till B och att jag inte hamnar bredvid en jätte eller någon fyllis eller någon som har glömt det där med hygien...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ock tänk på det att om man bokar en billig sista minuten kan man då hoppas att man får flyga med thai????

Vet inte hur Fritidsresor gör? Köper dom in ett visst antal platser på planet och om dom inte lyckas sälja dom får dom betala till thai iaf? I sånna fall kan dom ju sälja dom som sista minuten..

Köper dom in platser efterhand blir det nog inga sista minuten såvida inte thai säljer biljetterna billigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden?

Jag bokar en flygstol på travelpartner sedan bokar jag ett hotell på Booking. Grannen bredvid mig på,flygplanet har bokat flyg och hotell på Fritidsresor. Vad är skillnaden mellan oss? Bara undrar eftersom man nämner charterresenärer...

Det är faktiskt inte omöjligt att vi hamnar på samma hotell. :)

Orkar inte skriva superlångt, då jag bara har tele att skriva på. Försöker mig på en provoserande kortversion dock :)

Jag har inget emot charter som koncept,  men många av människorna det attraherar. Kommer säker få mycket hugg nu och jag vet att det inte gäller alla,  men här generalliserar vi och tar i lite extra. Charter lockar fram de Svenskarna jag har svårt att identifiera mig med och/eller skäms för när man är utomlands. Högljudda, evigt festande, ointresserade av landet, kulturen, människorna och naturen. Det enda de vet om resmålet är det som står i resekatalogen och vill ha disco, jetski, sprit Cruise, ponnyridning och gocart. Gärna på hotellet så det inte blir jobbigt och man måste åka någonstans. Skickar ungarna på bamseklubben hela semestern och äter 9 av 10 måltider på karlssons steak house. När man kommer hem så är det enda "lokala" maten man ätit pad thai och fried rice samtidigt är det som står i charterkatalogen fortfarande det enda man vet om landet.

Och nej, det är väldigt liten chans att jag hamnar på samma hotell som en charterresenär då jag aktivt väljer bort både resmål, hotell och transportmedel som står med i charterkatalogen. Undantag inträffar dock, för att inte skjuta mig själv i foten ;)

Vad kul för dig, att du tycker att du är en riktig Thailandskännare. Och att du vet hur man ska resa och bo. Sådana som dig tar man lärdom av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att charterbolagen hyr in sig på Thai under lågsäsongen är väl knappast nå'n nyhet. Det har förekommit i över 25 år, säkerligen längre.

Skillnaden är kanske den att det blir fler och fler charterturister som väljer att åka utanför den thailändska högsäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har rejst charter på vores første tur til Phuket med Kuoni. husker ikke nogen forskel om det var regulært eller charter. Seneste ture er på pe. og det er fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är för hemskt att man inte kan få sig en Chang eller GT på resan, :cr

men det har inget med charterturister att göra. :nau

det är Thai som inte lastar upp sina kärror för långflygning med följd att det tar slut väldigt fort, en snålhet som dom får mycket skit för :C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är för hemskt att man inte kan få sig en Chang eller GT på resan, :cr

men det har inget med charterturister att göra. :nau

det är Thai som inte lastar upp sina kärror för långflygning med följd att det tar slut väldigt fort, en snålhet som dom får mycket skit för :C

Precis, bättre att välja t.ex. turkarna då, till bättre pris och "Free flow".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt Thai senaste 4 resorna och trots att planet varit fullt så har inga saker varit slut någon gång. Men det kanske beror på att jag väljer att försöka sova när dem släcker i kabinen istället för att dricka öl/vin/sprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi åkte Thai för ett per år sen fick jag och polarn höra att Chang var slut, däremot fanns Heineken.

Ett par timmar innan Bangkok fanns det plötsligt Chang igen.

Undrar om dom tänkte på "pocenten" och tyckte att vi behövde svagare bira ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×