Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
johanbakke

Visum under 30 dagar?

Recommended Posts

Nu är biljetterna bokade för den första resan till Thailand och jag blir inte klok på vad som gäller för att vara i landet under 30 dagar.

Behöver vi ta med något mer än passet när vi ska stanna i mindre än 30 dagar?

Se bara till att passet har lämplig giltighetstid, lapparna för statistiken eller vad dom nu är till för (vad du gör, hur mycket du tjänar och en massa annat tjafs) får man på planet.

Ha koll på flight in/ut och en penna så slipper du börja klättra.

Sen är det inte egentligen ett visum som jag fattat det, men det funkar i 30 dar ifall man flyger in på en internationell flygplats.

Går hur smidigt som helst, det är det sista ni behöver oroa er för.

Om man inte har visum och inte returbiljett så behöver man ofta visa upp en flygbiljett ut ur Thailand vid incheckningen. I teorin ska också immigration i Thailand kolla biljetten men det gör dom aldrig.

Gällande passet har det varit en del diskussioner då regler ändrats men detta är taget från thailändska ambassadens hemsida:

•Your passport must be valid during your stay in Thailand (we recommend atleast 6 months by the time of your arrival.

Trevlig resa..............

om jag har fattat rätt ska passet vara giltigt 6 månader efter man kommit hem från Thailand eller?

Passet behöver bara vara giltigt under den tid man är i Thailand. Jag kollade detta med ambassaden innan årets resa. Mitt pass giltighetstid gick ut tre veckor efter att jag kommit hem från Thailand.

om jag har fattat rätt ska passet vara giltigt 6 månader efter man kommit hem från Thailand eller?

Passet behöver bara vara giltigt under den tid man är i Thailand. Jag kollade detta med ambassaden innan årets resa. Mitt pass giltighetstid gick ut tre veckor efter att jag kommit hem från Thailand.

Jo det är nog den officiella regeln som egentligen ska gälla. Men det finns många exempel på folk som blivit nekade redan vid incheckning.

Finns nog vissa flygbolag som har andra idéer...

Vill man vara riktigt säker så är det nog smart att ta det säkra före det osäkra och se till att ha 6 månader!

Annars ett vanligt krav att passet ska va giltigt 6 månader från planerad hemresa, sånt kan ändra sig rätt snabbt också.

Turkiet har börjat vägra folk inträde vars pass inte är giltigt länge nog, trist om semestern slutar innan man ens kommer in i landet eller ens på planet.

Guest elglenno

Thailand mycket märkligt beror säkert på hur grinig den i passkontrollen är om nu inte får komma in 30 dagar på ett pass som är giltigt i 5 månader men varför chansa om man har tid fixa ett nytt, även mycket märkligt hur man vid incheck kan ha 10 pers jobba i samma "lucka" för att senare få en stor flaskhals vid passkontrollen där tex 3 av 7 luckor är öppna.

Tack för alla svar!

Utgångsdatum för passen är inga problem, det är minst ett år kvar på dom, men jag tror att jag ändå behöver skaffa ett nytt pass. Det finns en liten risk att dom tycker det är skadat så det är nog bäst att byta ut det!

Guest elglenno

Tack för alla svar!

Utgångsdatum för passen är inga problem, det är minst ett år kvar på dom, men jag tror att jag ändå behöver skaffa ett nytt pass. Det finns en liten risk att dom tycker det är skadat så det är nog bäst att byta ut det!

är nog ganska lugnt mitt är skapligt slitet med då jag använder det som legg när det behövs :) går ut nästa år. 

Tack för alla svar!

är nog ganska lugnt mitt är skapligt slitet med då jag använder det som legg när det behövs :) går ut nästa år. 

Passet skall vara oskadat.

Numera är ju svenska pass uppmärksammade pga. alla "borttappade" pass som används för att röra sig över gränser illegalt så bäst att inte bjuda på en anledning att granska det extra mycket pga. att det är skadat.

Det är gratis att byta ut ett skadat pass.

Man får dock samma utgångsdatum på det nya.

Jag är osäker på om det räknas som skadat eller bara slitet, men jag tar det säkra före det osäkra och går in till Polisen och pratar med dom. Var ju beredd på att få betala för ett nytt pass men om det är gratis att byta ut det så finns det ingen anledning att tveka!

Det är gratis att byta ut ett skadat pass.

Man får dock samma utgångsdatum på det nya.

Jag är osäker på om det räknas som skadat eller bara slitet, men jag tar det säkra före det osäkra och går in till Polisen och pratar med dom. Var ju beredd på att få betala för ett nytt pass men om det är gratis att byta ut det så finns det ingen anledning att tveka!

Skadat eller slitet? Det är la samma sak?

Viss slitage är la dock ingen fara men blir det för slitet är det ju risk att det går sönder under resan.

Saxat från polisens hemsida... Va visst lite skillnad..

"Pass

Om passet har ett fabrikationsfel får du ett nytt pass utan kostnad, med samma giltighetstid som det gamla. Är passet trasigt på grund av vårdslöshet får du själv stå för kostnaden."