Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Plexus

Varför kopieras kreditkort i tid och otid i Thailand?

Rekommendera Poster

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

har man bott där ett par vändor slutar dom med sådant trams :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

har man bott där ett par vändor slutar dom med sådant trams :)

Knappast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

har man bott där ett par vändor slutar dom med sådant trams :)

Knappast!

så du tror tex stammisar får betala deposition och att dom kopierar deras kreditkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

har man bott där ett par vändor slutar dom med sådant trams :)

Knappast!

så du tror tex stammisar får betala deposition och att dom kopierar deras kreditkort?

Stammisar på lyxhotell i Bkk visar sitt (förfalskade pass) garanterat. Nu säger jag inte det är svårt att ta sig förbi lagens arm i Thai om man är försiktig, men inte på bättre hotell i Bkk. Jag skrev nyss om en en svensk i en annan tråd som härjar rätt friskt i Thailand med sina pengar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

har man bott där ett par vändor slutar dom med sådant trams :)

Knappast!

så du tror tex stammisar får betala deposition och att dom kopierar deras kreditkort?

Stammisar på lyxhotell i Bkk visar sitt (förfalskade pass) garanterat. Nu säger jag inte det är svårt att ta sig förbi lagens arm i Thai om man är försiktig, men inte på bättre hotell i Bkk. Jag skrev nyss om en en svensk i en annan tråd som härjar rätt friskt i Thailand med sina pengar...

fast dom kopierar nog inte kortet på Lebua :) jag har iof ingen aning bara varit uppe i baren ett par vändor :) men reserverar ett belopp kan jag tänka mig för mini baren osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

har man bott där ett par vändor slutar dom med sådant trams :)

Knappast!

så du tror tex stammisar får betala deposition och att dom kopierar deras kreditkort?

Stammisar på lyxhotell i Bkk visar sitt (förfalskade pass) garanterat. Nu säger jag inte det är svårt att ta sig förbi lagens arm i Thai om man är försiktig, men inte på bättre hotell i Bkk. Jag skrev nyss om en en svensk i en annan tråd som härjar rätt friskt i Thailand med sina pengar...

fast dom kopierar nog inte kortet på Lebua :) jag har iof ingen aning bara varit uppe i baren ett par vändor :) men reserverar ett belopp kan jag tänka mig för mini baren osv

Ja, absolut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort dras ju på hotell även i Sverige för att säkra ev minibar och annat. Verkar vara ett normalt förfarande världen över. Det som är knepigt i Thailand och anledningen till att jag startade tråden är att dom gör papperskopior på korten på hotell och banker. Är detta vanligt i andra länder också? Jag har inte sett det i andra länder men jag kan ha missat det. Det innebär ju en stor säkerhetsrisk för kunden samt en vidöppen butik för kriminella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ända hotellen som tagit "kopia" på mitt kort är Dream och Prince Place i Bangkok..

Dom dock kortet och skrev ut slippen och på den står la endast kortnummer och giltighetstid... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Kort dras ju på hotell även i Sverige för att säkra ev minibar och annat. Verkar vara ett normalt förfarande världen över. Det som är knepigt i Thailand och anledningen till att jag startade tråden är att dom gör papperskopior på korten på hotell och banker. Är detta vanligt i andra länder också? Jag har inte sett det i andra länder men jag kan ha missat det. Det innebär ju en stor säkerhetsrisk för kunden samt en vidöppen butik för kriminella.

ta nagellack över cvv koden på baksidan, allt som behövs för att shoppa loss på tex nätet är ju kort numret giltighetstid och cvv koden, aldrig varit med om papperskopia på mina betal/kredit kort någonstans, att dom tar kopior på passet har hänt och att dom drar kortet för tex depositionen, men jag har aldrig heller visat nått kort vid flyg. Jag skulle nog bli sne om någon ställer sig kopierar mitt kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

Att dom tar en deposition är inget ovanligt på bättre hotell (Även i Svedala) men ingen har hittills försökt ta en papperskopia på kortet, gör knappast Lebua heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort dras ju på hotell även i Sverige för att säkra ev minibar och annat. Verkar vara ett normalt förfarande världen över. Det som är knepigt i Thailand och anledningen till att jag startade tråden är att dom gör papperskopior på korten på hotell och banker. Är detta vanligt i andra länder också? Jag har inte sett det i andra länder men jag kan ha missat det. Det innebär ju en stor säkerhetsrisk för kunden samt en vidöppen butik för kriminella.

ta nagellack över cvv koden på baksidan, allt som behövs för att shoppa loss på tex nätet är ju kort numret giltighetstid och cvv koden, aldrig varit med om papperskopia på mina betal/kredit kort någonstans, att dom tar kopior på passet har hänt och att dom drar kortet för tex depositionen, men jag har aldrig heller visat nått kort vid flyg. Jag skulle nog bli sne om någon ställer sig kopierar mitt kort.

Har hört om en del som gör magnetremsan obrukbar och kortet kan inte skimmas, funkar tydligen ändå i dom flesta bankomater då dom oftast läser chippet på kortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tipset att skaffa ett thaikort. Han som tipsade mig sa att han aldrig hört talas om att ett thaikort blivit skimmat.

Vad skulle det göra för skillnad? Kommer dom åt magnetremsan så kan kortet kopieras.

Däremot har jag för mig jag hört att om någon köper nåt med ditt thai kort så står aldrig banken för förlusten utan är dina pengar som försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig upplevd att dom kopierat mitt kort någonstans i Thailand :) Hade tyckt det var helt konstigt och nekat med tror jag om dom hade frågat om att få göra så med :)

Du har bott på Lebua och de har inte kopierat ditt kort eller tagit en deposition??? :) Antingen har dem kopierat ditt kort eller troligen tagit en deposition. Vi snackar inte om ett rum i Svedala nu!

Att dom tar en deposition är inget ovanligt på bättre hotell (Även i Svedala) men ingen har hittills försökt ta en papperskopia på kortet, gör knappast Lebua heller.

För att korrigera mig själv, nån deposition dras aldrig däremot reserveras ett belopp på kortet vid incheckningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Booking.com har tidigare kritiserats för att dom tar kortuppgifter som dom sedan skickar vidare till hotellen. Förut skedde det med fax, numera har jag fått uppfattningen att det sker över en säkrad internetlina. I båda fallen finns det ju en uppenbar risk att dina kortuppgifter skrivs ned och ligger och dräller på hotellet så att  en oärlig anställd kan komma över dom.  Själv försöker jag undvika booking, men dom har ju en ganska stark position på hotellmarknaden ffa utanför Thailand (där jag helst använder sawadee/r24 som har en egen säker betallösning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tipset att skaffa ett thaikort. Han som tipsade mig sa att han aldrig hört talas om att ett thaikort blivit skimmat.

Vad skulle det göra för skillnad? Kommer dom åt magnetremsan så kan kortet kopieras.

Däremot har jag för mig jag hört att om någon köper nåt med ditt thai kort så står aldrig banken för förlusten utan är dina pengar som försvinner.

Borde inte vara nån skillnad. Men har du hört nån med thaikort som blivit skimmad? Jag har träffat flera faranger bara dom senaste dagarna som blivit skimmade (utländska kort). Fick höra ang en som var tämligen säker på att ha blivit det två gånger i samma ATM som jag misstänker. Thaibanken SCB sa till mej att dom hade försäkring mot skimming men om det bara gällde utländska kort det frågade jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tipset att skaffa ett thaikort. Han som tipsade mig sa att han aldrig hört talas om att ett thaikort blivit skimmat.

Vad skulle det göra för skillnad? Kommer dom åt magnetremsan så kan kortet kopieras.

Däremot har jag för mig jag hört att om någon köper nåt med ditt thai kort så står aldrig banken för förlusten utan är dina pengar som försvinner.

Borde inte vara nån skillnad. Men har du hört nån med thaikort som blivit skimmad? Jag har träffat flera faranger bara dom senaste dagarna som blivit skimmade (utländska kort). Fick höra ang en som var tämligen säker på att ha blivit det två gånger i samma ATM som jag misstänker. Thaibanken SCB sa till mej att dom hade försäkring mot skimming men om det bara gällde utländska kort det frågade jag inte.

Enda jag kan tänka mig är att uttag bara godkänns om bankomaten kan läsa chippet.

Har aldrig träffat nån som haft sitt kort skimmat i Thailand, är det här på Phuket eller nåt?

Känner exakt 2 personer som fått sitt kort skimmat, båda samma dag och i samma bankomat som jag brukade använda i Grekland, jag klarade mig dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Eftersom mitt ICA kort nu är spärrat så har jag kommit på en lysande ide. Behåller det kortet för framtida behov av idiotiska krav på att skicka uppgifter via email vid bokning av vissa utflykter och guesthouse. Ingen lär kolla om kortet är giltigt eller ej. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Eftersom mitt ICA kort nu är spärrat så har jag kommit på en lysande ide. Behåller det kortet för framtida behov av idiotiska krav på att skicka uppgifter via email vid bokning av vissa utflykter och guesthouse. Ingen lär kolla om kortet är giltigt eller ej.  :)

Är du säker på det?

Varför ha ett krav på att man måste visa kortnummer om dom ändå inte kollar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Eftersom mitt ICA kort nu är spärrat så har jag kommit på en lysande ide. Behåller det kortet för framtida behov av idiotiska krav på att skicka uppgifter via email vid bokning av vissa utflykter och guesthouse. Ingen lär kolla om kortet är giltigt eller ej. :)

Är du säker på det?

Varför ha ett krav på att man måste visa kortnummer om dom ändå inte kollar det?

Jag spärrade ett kort jag skickat för några år sedan och det var ingen som reagerade på det. Jag tror dom kollar det först om man uteblir. Dom vill ha en garanti för att få betalt om man inte kommer. Detta gällde en snorklingtur jag bokade. En annan gång så gick kortet ut alldeles efter att hotellet fått det och det blev ingen reaktion då heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×