Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mette

När är det bäst att boka flygbiljett?

Rekommendera Poster

Vi vill resa i slutet av november.

När är det bäst att boka biljett så man kan få så bra pris som möjligt. Åker gärna med Thai, men även Norwegian & finnair går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norwegian känns som att man ska boka en biljett såfort man ser en till ett bra pris... har kollat flyg där och biljetterna går som smör i solsken...

Sen kanske det kan va en bra idee att om ni hade tänkt att stanna en månad, över jul/nyår, att tänka på att det är många som åker just då och brukar boka långt i förväg... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen inget givet svar på den frågan, även om det finns statistik som säger det ena och det andra. Men generellt gäller det att maximera möjligheten att få så billig biljett som möjligt:

1. Vara ute i god tid. Även i Economy finns det många bokningsplatser som fungerar efter tillgång och efterfråga principen. Gäller extra mycket på Norwegian än andra bolag.

2. Signa upp på nyhetsmail hos de flygbolag du tänker flyga med. Det kommer i tid och otid kampanjer. Ibland går de över längre tid, ibland har man två dagar på sig. Då gäller det att fånga upp dom. Slutet av November är ingen peak-season, men tänker man resa under peak (t ex Jul och Nyår), så kan man ofta glömma kampanjer. De får sålt sina biljetter ändå.

3. Använd olika sökmotorer samt flygbolagens enga sidor. Det kan vara stora variationer på biljettpriset. Några personliga favoriter är: momondo.se, cheaptickets.com. De ger dig indiktationer på vilka bolag som är billigast. Men ofta så visar de bara en eller några av flighterna som går att ta. Sök också direkt på de bolagens sidor. Där får du ofta många fler alternativ, som kanske inte är billigare, men bättre flygtider, bättre vilkor och mer poäng (för de som också tänker på sånt).

4. Var flexibel på datum och gör ett par sök i veckan (om du är ute i god tid) på den perioden ni önskar resa. Priser kan ändra sig och ibland sätts priset ner utan någon utannonserad kampanj. Det kanske också skilja många tusenlappar på att bara flytta flygdatumet en dag eller två.

Kanske inte det svaret du sökte, men jag hoppas det hjälper i din kamp för att få bra pris :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt det där att veta när man ska slå till. Man får nog bestämma sig för vad man tycker är ett bra pris och slå till när man hittar det. Sen får man helt enkelt ta att det kan vara både billigare och dyrare efter man bokat.

Vi tycker nog att priser under ca 5.500:- Arn-Bkk är helt ok och bokar då om vi bestämt oss för att dra iväg. Sist åkte vi med Qatar för 4.200:-/pers och nu har vi en resa bokad med Lufthansa i mars som vi gav 5.000:-/pers för.

Restiden är ju såklart också en faktor, ca 15 h är max för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt när man vill söka på t o r och vara borta i 4 månader. Utresan finns men inte hemresan. Då måste man vänta ganska länge innan man kan få upp även hemresan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quatar, hur är de flygbolaget att resa med?!

När det gäller säkerhet mm?

Vi tyckte det var alla tiders. Inte så jättekul flygplats i Doha men det ska tydligen bli en ny flygplats där. Vi skulle inte tveka att åka med dem igen till rätt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quatar, hur är de flygbolaget att resa med?!

När det gäller säkerhet mm?

Säg så här, jag har åkt med Qatar en gång och har 2 Bkk-resor till bokade med dem. Bästa bolag jag har åkt med. Enda nackdelen är den jobbiga mellanlandningen med busstransport till terminalerna, men det ska vara borta i mitten av året påstår dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quatar, hur är de flygbolaget att resa med?!

När det gäller säkerhet mm?

Mitt favoritbolag! Särskilt deras 777-300ER som används på Doha - Bangkok är bland det bästa som finns i flygvärden.

Den gamla terminalen i Doha är ingen höjdare och blir rätt full runt midnatt och tidig morgon.

Ska öppnas en ny men ingen vet när. Öppningen har annonserats ett par gånger men senarelagt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Personligen gillar jag att man tar flygningen i två ungefär lika långa delar med en bensträckare emellan, som man gör med qatar. Andra gillar bättre att ta en lång sträcka där man kan sova.

Fast som någon skrev, busstransporten i doha till terminalen är rätt dryg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar runt på olika sidor vad priset ligger på.. hittar jag ett pris som jag är beredd på att betala köper jag direkt... tycker oftast att biljetterna blir dyrare om man väntar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×