Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
eluf

Guide följer ej med på transfer

Rekommendera Poster

Ja alltså, nu kommer the tricky part. Innan färjan släpper bussen av er, chauffören ger er en karta (på thai) och sedan får ni ta er vidare själva. Färjorna går åt olika håll så ni får se upp. Första gången höll jag på att hamna i Burma  :o

;)

Nej, såhär är det:

Det är två färjor, eftersom Koh Lanta består av två öar. Själva överfarterna går fort, jag har inte räknat men de tar kanske 10-15 minuter vardera. Det som däremot kan ta tid är väntetiderna vid färjorna, många minibussar ska över.

Hela vägen från flygplatsen till Moonlight tar 2-2,5 tim, skulle jag säga. Beroende på hur långa färjeköerna är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, nu kommer the tricky part. Innan färjan släpper bussen av er, chauffören ger er en karta (på thai) och sedan får ni ta er vidare själva. Färjorna går åt olika håll så ni får se upp. Första gången höll jag på att hamna i Burma  :o

;)

Nej, såhär är det:

Det är två färjor, eftersom Koh Lanta består av två öar. Själva överfarterna går fort, jag har inte räknat men de tar kanske 10-15 minuter vardera. Det som däremot kan ta tid är väntetiderna vid färjorna, många minibussar ska över.

Hela vägen från flygplatsen till Moonlight tar 2-2,5 tim, skulle jag säga. Beroende på hur långa färjeköerna är.

Haha, hade du bara skrivit det första och väntat med ditt riktiga svar hade jag övervägt att stanna hemma ;) Återigen, tack för alla dina tips, råd och kunnande :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag kan typ minst om Thailand av alla här men jag har bott på Moonlight där du ska bo två gånger, så det är lätt att svara  :)

Så kan det vara, men ändå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du mot förmodan få en karta på Thai vid färjan, så ta det bara lugnt och sitt kvar i din transferbuss så kommer du rätt  ;) Det är bilfärjor utan passagerarplatser, så man sitter kvar i sin bil eller kliver ur bilen för en kort bensträckare bara.

När ni kommer iland efter den andra färjan så ser ni den lilla staden Saladan till höger. För att komma ner till Moonlight så åker ni sen ca 30 min nerefter ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du mot förmodan få en karta på Thai vid färjan, så ta det bara lugnt och sitt kvar i din transferbuss så kommer du rätt  ;) Det är bilfärjor utan passagerarplatser, så man sitter kvar i sin bil eller kliver ur bilen för en kort bensträckare bara.

När ni kommer iland efter den andra färjan så ser ni den lilla staden Saladan till höger. För att komma ner till Moonlight så åker ni sen ca 30 min nerefter ön.

Haha :) Tack snälla för info :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

n1an - har du åkt Fritidsresors transfer till Lanta? Det är ett-två par/möjligen med barn i minibussen förutom eluf+sambo. Sannolikt ett, möjligen två, stopp innan Moonlight där eluf ska bo. Chauffören kommer att veta. Sannolikheten är större att guiden på flygplatsen inte vet vilket stopp det är, säger fel och bara rör till det.

(Så var det i alla fall 2011 och 2012 när jag åkte.)

Oj visste inte att man inte fick komma med TIPS utan ha varit på just den specifika platsen i Thailand!!

Bäst att du säger det till alla andra här på forumet så ingen uttalar sig om platser man inte besökt eller ens försöker att gissa vad ev en Chang, taxi el ett par converse kostar på div olika ställen.

Kan bara se att hon skriver att hon ska till  krabi med Fritidsresor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oj, jag frågade ju bara! Det var inte meningen att du skulle ta det på det sättet.

Eluf har skrivit flera trådar om sin resa, det är därför jag vet vart hon ska. (Och nej, nu säger jag inte att alla måste ha läst de trådarna, jag säger bara att det är därför jag vet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eluf - tror att nog att du har fått alla svar, men ändå, för att göra dig än mer lugn och trygg...  ;)

Vår familj var på Koh Lanta i höstas (novemberlovet+1v) 2013. Reste med "fritte" ToR Kastrup - Krabi Int Airport. Två underbara veckor, fyllda av sol, utflykter, snorkling, dykning, elefanter, god mat, goda Changs, glada och trevliga thais...

(året innan var vi Khao Lak 1v + Kata, Phuket 1v, även då med "fritte" och Kastrup - Phuket ToR).

Så här var det: När du tagit dig igenom passkontrollen, genom väntehallen, där står den "skandinaviska" personalen i sina ljusblåa piké-tröjor. Hej hej!Välkommen till Thailand! Vad heter ni? Därefter "slussas" man ut på parkeringsplatsen, och då tar oftast en Thailändare vid, troligtvis en gladlynt kille eller tjej som pratar fullt begriplig engelska, kanske rent av slänger in ett ord på Svenska (om man ser glad ut, eller har barn i sitt följe!). Den personen har full koll på vilken buss man skall "boarda" - Aaah Family Svensson you go bus no 5, Koh Lanta, okee!

Åker man till Koh Lanta skulle jag säga att ni hamnar i en minivan/minibuss. Nu åkte vi inte i peak-season, dessutom är vi fem i vår familj, så hepp, vi fick en egen buss att sträcka ut oss i (och passade på att slänga av oss långbrallor till förmån för kortbrallor).

Om ni får sällskap i bussen, vare sig ni är "först på" eller "sist på" så åker inte bussen förrens den är "lastad och klar".

Tuff tuff - off we go.

Färjan, är två till sitt antal, dvs det är två vattenpassager som skall korsas, och de är korta, väldigt korta. Färjan är tja, hur ska man säga, tänk dig en pråm på säg 25m, bussar/bilar/motorbikes, rullar på i ena ändan och av i andra och packas ihop i kolonner om "fyra-i-rad" (eller vad det fem!?).Nåväl, där kan man med fördel sitta kvar i bussen, eller "tråckla" sig ut ur bussen och ta en bensträckare. 10-15min senare är ni på "andra sidan".

Väl på Koh Lanta så körs ni till Ert hotell, vare sig ni är "ensamma" eller "flera" i minibussen, så kommer ni veta, eller få det berättat när det är dags att kliva av.

När ni kliver av så blir ni välkomnade av thailändare (med all sannolikhet), Aah, Sawadee, welcome to Moonlight Bla bla. Ert bagage tas om hand om, av andra thailändare. Ni välkomnas in receptions-arean, får något läskande att dricka, en "hot-towel" att torka bort rese-damm och "svett". Lite mer "pleasantries" och "info" och därefter en nyckel till rummet.

Omtumlad av intrycken, värmen, leende människor, så går ni till rummet och vips, där finner ni ert bagage.

Aaah, the Beauty of LOS, och att resa charter...  ;)

Ha det så trevligt!

Med vänlig hälsning//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eluf - tror att nog att du har fått alla svar, men ändå, för att göra dig än mer lugn och trygg...  ;)

Vår familj var på Koh Lanta i höstas (novemberlovet+1v) 2012. Reste med "fritte" ToR Kastrup - Krabi Int Airport. Två underbara veckor, fyllda av sol, utflykter, snorkling, dykning, elefanter, god mat, goda Changs, glada och trevliga thais...

(året innan var vi Khao Lak 1v + Kata, Phuket 1v, även då med "fritte" och Kastrup - Phuket ToR).

Så här var det: När du tagit dig igenom passkontrollen, genom väntehallen, där står den "skandinaviska" personalen i sina ljusblåa piké-tröjor. Hej hej!Välkommen till Thailand! Vad heter ni? Därefter "slussas" man ut på parkeringsplatsen, och då tar oftast en Thailändare vid, troligtvis en gladlynt kille eller tjej som pratar fullt begriplig engelska, kanske rent av slänger in ett ord på Svenska (om man ser glad ut, eller har barn i sitt följe!). Den personen har full koll på vilken buss man skall "boarda" - Aaah Family Svensson you go bus no 5, Koh Lanta, okee!

Åker man till Koh Lanta skulle jag säga att ni hamnar i en minivan/minibuss. Nu åkte vi inte i peak-season, dessutom är vi fem i vår familj, så hepp, vi fick en egen buss att sträcka ut oss i (och passade på att slänga av oss långbrallor till förmån för kortbrallor).

Om ni får sällskap i bussen, vare sig ni är "först på" eller "sist på" så åker inte bussen förrens den är "lastad och klar".

Tuff tuff - off we go.

Färjan, är två till sitt antal, dvs det är två vattenpassager som skall korsas, och de är korta, väldigt korta. Färjan är tja, hur ska man säga, tänk dig en pråm på säg 25m, bussar/bilar/motorbikes, rullar på i ena ändan och av i andra och packas ihop i kolonner om "fyra-i-rad" (eller vad det fem!?).Nåväl, där kan man med fördel sitta kvar i bussen, eller "tråckla" sig ut ur bussen och ta en bensträckare. 10-15min senare är ni på "andra sidan".

Väl på Koh Lanta så körs ni till Ert hotell, vare sig ni är "ensamma" eller "flera" i minibussen, så kommer ni veta, eller få det berättat när det är dags att kliva av.

När ni kliver av så blir ni välkomnade av thailändare (med all sannolikhet), Aah, Sawadee, welcome to Moonlight Bla bla. Ert bagage tas om hand om, av andra thailändare. Ni välkomnas in receptions-arean, får något läskande att dricka, en "hot-towel" att torka bort rese-damm och "svett". Lite mer "pleasantries" och "info" och därefter en nyckel till rummet.

Omtumlad av intrycken, värmen, leende människor, så går ni till rummet och vips, där finner ni ert bagage.

Aaah, the Beauty of LOS, och att resa charter...  ;)

Ha det så trevligt!

Med vänlig hälsning//

Hahaha, jag sitter med ett leende genom hela ditt inlägg. Tusen tack för att du tog dig tid att skriva allt detta :) Nu kommer jag garanterat kunna sova gott tills det är dags att ge sig av :) / Emma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oj, jag frågade ju bara! Det var inte meningen att du skulle ta det på det sättet.

Eluf har skrivit flera trådar om sin resa, det är därför jag vet vart hon ska. (Och nej, nu säger jag inte att alla måste ha läst de trådarna, jag säger bara att det är därför jag vet).

Lyckades mitt meddelande komma fram till dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte charter till Indien för några år sedan. Då fick man erbjudande att "TRÄFFA DIN EGEN GUIDE" - som då skulle komma till ens hotell för ett privat samtal  :laugh:

Om jag åker till Asien är det knappast för att häcka på hotellet med en skandinavisk 20-åring som fixat ett kul säsongsknäck  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag hört att vissa snubbar kallar bartjejerna för guider när dom anlitar dom ...........

Dom är ju iaf garanterat tusen gånger bättre guide än en svensk charterguide...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag hört att vissa snubbar kallar bartjejerna för guider när dom anlitar dom ...........

Dom är ju iaf garanterat tusen gånger bättre guide än en svensk charterguide...

Kan vara något att ha på charterbussarna då ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag hört att vissa snubbar kallar bartjejerna för guider när dom anlitar dom ...........

Haft samma guide i ett år då.

Men till TS, allt fixar sig, jag tror inte man kan tappa bort sig i Thailand även utan charter (och jag har testat, ibland missar man saker som att kliva av tåget i BKK, men det löser sig), men med charter så måste det fan vara omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eluf, har du åkt charter till något annat resemål ? Samma lika med charter oavsett resmål mer eller mindre :)  Så vida  du inte bokat genom Fritte och reser på egen hand så tar de garanterat hand om dig, de vill inte tappa bort sina resenärer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×