Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Smelly

Tid på flygplatsen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag med familjen ska till Thailand i december 2014 :kla

Vi kommer att landa i Bangkok för att sedan sätta oss på flyget som ska ta oss vidare till Krabi.

Vi kommer att ha cirka två timmar på oss på Bangkoks flygplats tills att nästa plan lyfter mot Krabi. Min fråga är, hinner man med planet eller bör man boka ett flyg som lyfter några timmar senare?

/ Smelly

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bolag till Bangkok och Krabi? På samma biljett?

Vi landar med finnair och tänker sedan flyga vidare till Krabi med thaiair.

Jag tror det är samma flygplats i alla fall suvvan, men risken är ju att ni måste ta ut bagage och checka in igen. Kolla om väskorna går hela vägen, i så fall är det lugnt men annars kan det bli lite svettigt.

Skulle ni behövt byta flygplats till don mueng så hade det varit jäkligt tight.

Men är allt på samma biljett så löser det sig nog i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog till att gå igenom immigration, ta väskorna, gå upp till översta våningen och sen checka in dom igen. Normalt sett borde det inte va nå problem men om det är en sån dag som immigration tar en timme så blir det ingen större marginal för flygförseningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har åkt med Finnair till Bkk och vidare med Bangkok Air till Phuket några gånger och vi har då bokat hela resan via Finnair då har vi inte behövt ta ut väskorna i Bkk.

Kanske inte var så mkt. till hjälp men det funkade väldigt smidigt för oss iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hinner lätt på en timme och bagaget kan du checka direkt till Krabi.

Du hinner t.o.m. shoppa om det är något du verkligen behöver.

Nu senast tog det exakt 27 minuter från det vi lämnat planet tills vi stod vid gaten för flyget till Samui.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, tänkte inte på att Finnair INTE har något samarbetsavtal med Thai. Tyvärr måste visst bagaget tas ut i Bankok. Där ryker minst 30 minuter om inte en timme, då spelar det ingen roll om passkontrollen tar lång tid.

I vilket fall som helst bör det inte bli några tidsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde  finnair och frågade om bagaget kunde checkas in direkt till Krabi.Tyvärr så går inte det. Så det blir till att boka ett senare flyg till Krabi. Mer väntetid ,men vi hinner iallafall med planet innan det lyfter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar ska ju funka i normalfallet men det finns ju inte mycket till marginal...

Säkrare att ta en senare flight till Krabi, går ju alltid att kolla med Thai om det går att boka om sig till det tidigare om det flyter på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar ska ju funka i normalfallet men det finns ju inte mycket till marginal...

Säkrare att ta en senare flight till Krabi, går ju alltid att kolla med Thai om det går att boka om sig till det tidigare om det flyter på!

Eller boka det flyg man tänkte från början med full flex biljett. Kan kosta ca 100-200kr extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar ska ju funka i normalfallet men det finns ju inte mycket till marginal...

Säkrare att ta en senare flight till Krabi, går ju alltid att kolla med Thai om det går att boka om sig till det tidigare om det flyter på!

Eller boka det flyg man tänkte från början med full flex biljett. Kan kosta ca 100-200kr extra.

Ja det var inte alls så mycket dyrare med Full Flex som jag trodde...

På en slumpvald resa i december skiljde det 195B!

(3.040 mot 3.235)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar ska ju funka i normalfallet men det finns ju inte mycket till marginal...

Säkrare att ta en senare flight till Krabi, går ju alltid att kolla med Thai om det går att boka om sig till det tidigare om det flyter på!

Eller boka det flyg man tänkte från början med full flex biljett. Kan kosta ca 100-200kr extra.

Ja det var inte alls så mycket dyrare med Full Flex som jag trodde...

På en slumpvald resa i december skiljde det 195B!

(3.040 mot 3.235)

Nej det är ofta ganska lite som skiljer. Tog också ett random datum närmaste månaderna och då var det ca 500THB som skiljde. Fortfarande väl värt det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Immigration kan ta lång tid ibland, väskorna kan ha hunnit snurra många varv medan vi stått i passkön. Är det BangkokAirways som är Finnairs samarbetspartner så boka med dem så här ni väskorna ända till Krabi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar ska ju funka i normalfallet men det finns ju inte mycket till marginal...

Säkrare att ta en senare flight till Krabi, går ju alltid att kolla med Thai om det går att boka om sig till det tidigare om det flyter på!

Eller boka det flyg man tänkte från början med full flex biljett. Kan kosta ca 100-200kr extra.

Då är det nog bättre att boka det senare flyget och försöka boka om till det tidigare om man är där i tid.

Lite svårt att boka om från luften om man är försenad och sen ska det finnas platser, är det strax före jul så är nog den chansen rätt liten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar 09:15 och avgång till Krabi är klockan 11:10 eller 13:15. Jag har funderar på att ta den dyrare biljetten så att man kan boka om men då måste jag betala cirka 1500 kr mer ( vi är fyra pers).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar 09:15 och avgång till Krabi är klockan 11:10 eller 13:15. Jag har funderar på att ta den dyrare biljetten så att man kan boka om men då måste jag betala cirka 1500 kr mer ( vi är fyra pers).

Boka det senare flyget, då slipper ni oroa er för att inte hinna. Det har hänt att vi stått mer än 1 timme för att komma genom Immigration. Bokar ni det senare planet hinner ni äta lunch i BKK. Det är ju inte så lång väntetid till kl 13.15. Jag skulle tro att ni behöver minst 2 tim i BKK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar ska ju funka i normalfallet men det finns ju inte mycket till marginal...

Säkrare att ta en senare flight till Krabi, går ju alltid att kolla med Thai om det går att boka om sig till det tidigare om det flyter på!

Eller boka det flyg man tänkte från början med full flex biljett. Kan kosta ca 100-200kr extra.

Då är det nog bättre att boka det senare flyget och försöka boka om till det tidigare om man är där i tid.

Lite svårt att boka om från luften om man är försenad och sen ska det finnas platser, är det strax före jul så är nog den chansen rätt liten.

 

Med två timmar, så är ju chansen att missa anslutningsflyget ganska liten. Jag hade utan tvekan bokat det tidigare planet med en full flex biljett. Annars så kommer det bara bli stress att nästan garanterat vilja försöka boka om biljetten när man landar i tid. Vilket kan vara minst lika svårt som att boka ett senare flyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar ska ju funka i normalfallet men det finns ju inte mycket till marginal...

Säkrare att ta en senare flight till Krabi, går ju alltid att kolla med Thai om det går att boka om sig till det tidigare om det flyter på!

Eller boka det flyg man tänkte från början med full flex biljett. Kan kosta ca 100-200kr extra.

Då är det nog bättre att boka det senare flyget och försöka boka om till det tidigare om man är där i tid.

Lite svårt att boka om från luften om man är försenad och sen ska det finnas platser, är det strax före jul så är nog den chansen rätt liten.

 

Med två timmar, så är ju chansen att missa anslutningsflyget ganska liten. Jag hade utan tvekan bokat det tidigare planet med en full flex biljett. Annars så kommer det bara bli stress att nästan garanterat vilja försöka boka om biljetten när man landar i tid. Vilket kan vara minst lika svårt som att boka ett senare flyg.

Jag hade också bokat den tidigare avgången! I riktig högsäsong hade jag bokat båda avgångarna för att va säker på att komma iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar 09:15 och avgång till Krabi är klockan 11:10 eller 13:15. Jag har funderar på att ta den dyrare biljetten så att man kan boka om men då måste jag betala cirka 1500 kr mer ( vi är fyra pers).

Om du funderar på att boka den senare avgången så varför bokar du inte 14.00 med Air Asia? Visserligen kommer du fram 45 minuter senare och du får byta flygplats men du har gott om tid och sparar en drös med pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,flyger Arlanda-Phuket landar kl.05,50 och nästa  går 07,45,Det är hela vägen med Thai.Går bagaget hela vägen?Borde inte vara några problem med tiden tycker ja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bokat hela vägen med Thai är det inga problem, då hinner du.  Anders G, Air Asia flyger ju numera från Don Muang, bokar man med dem så måste man byta flygplats. Det finns visserligen transferbussar, men onödigt bökigt kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast tog det 27 minuter att byta gate och gå igenom passkontrollen, året innan gick det på 1 timme. Det kan m.a.o. skilja rätt mycket i tid.

Man bör tänka på att man ej får checka in hur sent som helst, får du alla boardingkorten i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×