Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JEri

Thailands pärlor, alla tips emottages :)

Rekommendera Poster

Tjing pling,

efter en knapp vecka hemma i Sverige efter två fina veckor i Thailand (Koh Chang) börjar det redan sprätta i res-benen.

Rutten för nästa resa ska börja planeras..

Vi är en familj på två vuxna och två pojkar 9, 11 år.

Vart tycker du att vi ska styra kosan nästa gång?

Tacksam för massor av förslag!

/Josefin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl en av få som inte alls gillade Chang (liksom resten av familjen)

Kan inte peka på nåt specifikt, så det kan bero på "yttre faktorer".

(dåligt väder, magsjuka etc)

Koh Kood var fantastiskt bra däremot!

Älskar ju däremot Lanta (vilka andra hatar) :)

Så mitt tips är att kolla Koh Jum, Lanta, Koh Ngai och alla andra ställen som ligger väldigt lättillgängligt runt det området.

Eller nånstans däremellan kanske, Koh Phangan är en pärla!

I kombo med Samui och/eller Tao

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl en av få som inte alls gillade Chang (liksom resten av familjen)

Kan inte peka på nåt specifikt, så det kan bero på "yttre faktorer".

(dåligt väder, magsjuka etc)

Koh Kood var fantastiskt bra däremot!

Vilken/vilka stränder var ni på? Vi var i princip på två stränder. WSB och Lonley Beach. WSB känns väldigt opersonlig och gillade det väl inte jättemycket. Ett plus var dock strandhaken på kvällen. Däremot så älskade vi Lonley Beach.

Annars kan jag bara hålla med om Koh Kood. Fantastiskt ställe. Hoppas för guds skull att et får förbli någorlunda som det ser ut idag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl en av få som inte alls gillade Chang (liksom resten av familjen)

Kan inte peka på nåt specifikt, så det kan bero på "yttre faktorer".

(dåligt väder, magsjuka etc)

Koh Kood var fantastiskt bra däremot!

Vilken/vilka stränder var ni på? Vi var i princip på två stränder. WSB och Lonley Beach. WSB känns väldigt opersonlig och gillade det väl inte jättemycket. Ett plus var dock strandhaken på kvällen. Däremot så älskade vi Lonley Beach.

Annars kan jag bara hålla med om Koh Kood. Fantastiskt ställe. Hoppas för guds skull att et får förbli någorlunda som det ser ut idag :)

Bodde först på Klong Prao, VJ resort. Helt okej ställe i mellanskiktet.

K.P är lite halvtråkigt tycker jag, ovanför stranden...

Drog hellre till Kai Bae över dagen...

Efter Koh Kood så hamnade vi på WSB, White Sand Beach Resort. Skitbunge!

Ligger ju ganska bra absolut nordligast till.

Njae... har varit på trevligare öar!

Koh Chang är ett ställe jag aldrig kommer att åka tillbaks till!

Men som sagt, har egentligen inget att anmärka på, passade inte oss just då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Samet och Samed Villa. Fint väder en helt underbar ö och resort, MEN när det regnar är det skit alltihop - verkligen skit.

Garanterat rena lervälling mer eller mindre vart du ska gå.

Koh Samui - har allt, är inte bäst på något, men å andra sidan finns det inget du behöver sakna.

Koh Phangan, i mångt och mycket en "lillebror" till Samui, är några år efter i utvecklingen och SAKNAR eget flygfält (som tur är).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cha-Am (nära hua hin) eller Jomtien (nära pattaya) kan ju vara nåt om man vill ha strand, men kanchanaburi (bron över floden kwai och erawan) eller Chiang Mai kanske kan vara trevliga. Jag gillade bägge men bröt tån på väg till Chiang Mai så det blev inte så mycket utflykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med om att Koh samet är en pärla. vi boode på Vongdeuan resort. Vi tyckte att vi bodde bra. Härligt att gå barfota hela tiden. Stranden fungerade fint för vår 2 åring med mycket spring i benen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på när det är och kanske vilka stränder ni tyckte om på Chang.

Vi kommer att åka ungefär samma tid som denna gång, en eller ett par veckor senare möjligen.

Koh Chang var ju som sagt vår första erfarenhet av Thailand, och vi blev verkligen "förälskade" (om man nu kan uttrycka sig så..) i atmosfären på Koh Chang. Vi blev också väldigt glatt överraskade av prisnivån på restaurangerna där. Vi bodde de första 5 dagarna på KC Grande, WSB och trivdes väldigt bra på den stranden faktiskt. Det var inte så mkt folk då, ganska lugnt och stilla. Bungalowen vi bodde i låg precis på stranden, perfekt läge, men efter ett par dagar började det lukta väldigt mycket mögel därinne. KC Grande upplevde jag som ett opersonligt hotell med en hel del snorkig personal, de som jobbade i restaurangen och i receptionen framförallt. "The bellboys" och de som "vaktade" övergångsstället var däremot helmysiga! Efter 5 dagar på KC åkte vi ut till Koh Kood med speedboat. Chauffören körde som en idiot och vågorna gick ganska höga. Vår tredagars vistelse på ön blev inte alls som vi tänkt oss. Hotellet var allt annat än mysigt, personalen likaså, och maten var både dyr och osmaklig! Vår hydda vid kanalen var extremt lyhörd och det spelades hög musik runtom till ganska sent på kvällarna, sängarna var stenhårda och hyddan kändes överlag ganska sunkig.

Vi hade en och en halv dag på ön med helregn vilket såklart inte gjorde intrycket bättre..

Det positiva med ön var ständerna och vattnet. Paradisiskt, precis som man fantiserat om att det ska se ut i Thailand, klart turkost vatten med vita sandstränder och perfekt snorkling för barnen (som dessvärre är måttligt intresserade)!

Åter på Koh Chang bodde vi en natt på Chang Buri. Ett fräscht och trevligt hotell med trevlig personal och väldigt lite gäster verkade det som. Grabbarna gillade deras pooler! Synd bara att hotellet inte har någon strand. Eftersom pojkarna ville tillbaks till KC Grande och WSB, blev det så. Denna gång bodde vi i ett hotellrum. Rent och fräscht utan mögeldoft :)

Vi besökte Lonely Beach en dag, och en dag var vi på Klong Prao. Lonely Beach gillade vi inte! Klong Prao hade vi däremot mer än gärna hängt på fler dagar, OM det inte regnat :(

Sammanfattningsvis: tummen upp för Koh Chang, synd bara att vädret inte var det bästa (tre dagar med helregn är INTE kul!) men det kommer nog att dröja innan vi återvänder eftersom det känns som att vi "har sett det vi vill se" och "gjort det vi vill göra" på ön. Ska tillägga att vi mellanlandade i Pattaya, och det var ingen höjdare tyckte vi..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite sugen på Kuala Lumpur-Langkawi och Koh Lanta, men vet inte alls om det är vad vi vill.

Langkawi verkar vara en spännande ö med mycket att göra och se, MEN med dålig vattenkvalité och det känns ju sådär..

Vår näst tur blir i alla fall någonstans där djurlivet är lite rikare än på Koh Chang (vi såg inte ens några vilda apor…)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl en av få som inte alls gillade Chang (liksom resten av familjen)

Kan inte peka på nåt specifikt, så det kan bero på "yttre faktorer".

(dåligt väder, magsjuka etc)

Koh Kood var fantastiskt bra däremot!

Älskar ju däremot Lanta (vilka andra hatar) :)

Så mitt tips är att kolla Koh Jum, Lanta, Koh Ngai och alla andra ställen som ligger väldigt lättillgängligt runt det området.

Eller nånstans däremellan kanske, Koh Phangan är en pärla!

I kombo med Samui och/eller Tao

Håller med. Samui och Phangan är en perfekt kombo. Tao har jag besökt över dagen innan men det blir några nätter där nu snart. Vattnet blir klarare och snorklingen bättre ju längre norrut i den ögruppen man kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med söner säger du... Gillar dom/ni havet, snorkling etc, då är det bara Koh Tao som gäller, överlägset

alla andra öar vad det gäller klart vatten, härliga stränder där man kan snorkla direkt från stranden. Skönaste ön

och den som har allt rent generellt (om man rör på sig lite bara) är helt klart Koh Chang. Samui, tja vill man ha

Mallorca feelingen, åk dit, om inte, passera bara för att åka vidare till Koh Tao och Koh Phangan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med söner säger du... Gillar dom/ni havet, snorkling etc, då är det bara Koh Tao som gäller, överlägset

alla andra öar vad det gäller klart vatten, härliga stränder där man kan snorkla direkt från stranden. Skönaste ön

och den som har allt rent generellt (om man rör på sig lite bara) är helt klart Koh Chang. Samui, tja vill man ha

Mallorca feelingen, åk dit, om inte, passera bara för att åka vidare till Koh Tao och Koh Phangan.

Är faktiskt lite inne på Koh Pangan också..

Grabbarna är sådär intresserade av snorkling ännu så länge, det är mest jag och min man som vill snorkla..

De trivs däremot som fisken i vattnet, i just vattnet :)

Vad händer på Koh Tao förövrigt, och hur är Koh Pangan?

//Josefin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge pojkarna ett riktigt äventyr och stanna lite längre i Thailand. Såg just att de har gå 2 för 1 kampanj på Lilla Svenska skolan på Koh Lanta under okt och maj. Då hinner ni åka på utflykter och se er omkring samtidigt som era barn har jättekul i skolan och får många nya vänner. Det är en riktig upplevelse kan jag lova. www.svenskaskolanlanta.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×