Karoliina 0 Report post Posted February 19, 2014 Hej på er! 2015 i januari/februari kommer jag och min man vara i thailand en månad med vår dotter som då kommer vara ca 1,5 år. Innan har vi ju rest runt på egen hand. men nu har ju familjen växt ska man satsa på att bo på hotell eller hyra? och bör man vara nära sjukhus? vi är inte så rädda för saker och ting. men vi får ju tänka på vår liten. tack! Share this post Link to post Share on other sites
ehawk 0 Report post Posted February 19, 2014 Att resa runt med en 1,5-åring är inte alls några problem, man får bara planera transporterna lite bättre. Hotell funkar kanon, men om ni vill vara på samma ställe hela tiden så kan det kanske vara billigare att hyra. Men då måste man ev. göra mer själv. Tänk på att pool är väldigt praktiskt med de små. Gärna barnpool också, så de kan sitta och leka lite själv. Khao Lak är annars ett väldigt bra resmål med barn. Även Phi phi är väldigt barnvänligt. Ingen trafik, lugnt och långgrunt vatten och små avstånd. Koh Lanta är också riktigt trevligt för barnfamiljer, men våga att bo på södra delen av ön. Den är mycket trevligare än norra, men med Norra delarna lätt tillgängliga för diverse inköp. Du är nästan aldrig långt från sjukhus, så ingen idé att planera efter närmaste hotell. Risken att ngt händer är troligen mycket mindre än i Sverige på den samma tiden, med is, kyla, vinterkräksjukor, influensaepedimier, etc. Ta med välling (om ni tänkt använda det) och vätskeersättning för barn. I stort sett finns resten på plats. Share this post Link to post Share on other sites
toktobbe 0 Report post Posted February 19, 2014 Hej, Finns väl inga direkta begränsningar mer än hur jobbigt ni tycker det är med transporter? Vi har provat 5-6 boenden på den tiden men föredrar nog något mindre kanske 3-4. Som sagt nära sjukvård är du ju egentligen vad ni än väljer. Väljer ni Lanta kanske vi ses igen, vi e oxå en till numera och planerar att befinna oss i dom trakterna vid den tiden..... Hur som, slappna av å njut av resan, det e nog det viktigaste.... Share this post Link to post Share on other sites
Karoliina 0 Report post Posted May 10, 2014 Tips på fler ställen mottages gärna Vi har släppt sådana tankar på sjukhus och liknande. Allting ordnar ju sig. Vad säger ni som rest om Koh phangan vi är ju så förtjusta i Haad Salad Lina Share this post Link to post Share on other sites
Toby 0 Report post Posted May 10, 2014 Koh Phangan funkar bra med barn. Vi har kört Haad Yao de senaste två åren under jan/feb. Där träffar ni garanterat fler i samma situation. Våra var senast 3 och 6. Share this post Link to post Share on other sites
olsson 3 Report post Posted May 11, 2014 En strand på Koh Lanta är ju lagom slappt och bra,både för barn och vuxen. Men du ska ju inte flyga med barn under sex år Karoliina. Det borde du ju veta,du har ju varit på detta forum väldigt länge Share this post Link to post Share on other sites
Karoliina 0 Report post Posted May 11, 2014 En strand på Koh Lanta är ju lagom slappt och bra,både för barn och vuxen. Men du ska ju inte flyga med barn under sex år Karoliina. Det borde du ju veta,du har ju varit på detta forum väldigt länge Jag glömde helt bort att man inte får resa med barn under 6 år. Jag menar flyget kan ju krascha, eller var det störa andra personer som inte har barn? Jag ska kolla lite på Lanta också. Får se om det verkar bättre en vår favoritpärla. Share this post Link to post Share on other sites
tom_yam 16 Report post Posted May 11, 2014 En strand på Koh Lanta är ju lagom slappt och bra,både för barn och vuxen. Men du ska ju inte flyga med barn under sex år Karoliina. Det borde du ju veta,du har ju varit på detta forum väldigt länge Jag glömde helt bort att man inte får resa med barn under 6 år. Jag menar flyget kan ju krascha, eller var det störa andra personer som inte har barn? Jag ska kolla lite på Lanta också. Får se om det verkar bättre en vår favoritpärla. Det positiva är ju att din 1,5-åring troligen är för liten för att sparka på stolen framför och springa runt och busa Share this post Link to post Share on other sites
toktobbe 0 Report post Posted May 11, 2014 Kan bara inflika vår resrutt nästa vinter med en 6-åring och en 1-åring Pak bara 1 natt Koh Lipe 8 nätter Koh bulone 2 nätter Koh Lanta 19 nätter Hade gärna valt Haad salad i kombo med Tao och samui men min sambo ville hellre till Lipe å det hoppas jag inte vi kommer ångra...... Share this post Link to post Share on other sites
skruttan 0 Report post Posted May 11, 2014 En strand på Koh Lanta är ju lagom slappt och bra,både för barn och vuxen. Men du ska ju inte flyga med barn under sex år Karoliina. Det borde du ju veta,du har ju varit på detta forum väldigt länge Jag glömde helt bort att man inte får resa med barn under 6 år. Jag menar flyget kan ju krascha, eller var det störa andra personer som inte har barn? Jag ska kolla lite på Lanta också. Får se om det verkar bättre en vår favoritpärla. Det positiva är ju att din 1,5-åring troligen är för liten för att sparka på stolen framför och springa runt och busa Men inte för liten för att bli uttråkad, trött, otålig av orörlighet och eventuellt också, såsom många barn (inte riktigt alla dock) få väldigt ont av öronsprång. Och absolut inte för liten för att skriiiika. Men det är klart att är det så att föräldrarna Absolut vill flyga så långt till ett jättevarmt land, så får väl barnet finna sig i det och stå ut med det! Share this post Link to post Share on other sites
Karoliina 0 Report post Posted May 11, 2014 En strand på Koh Lanta är ju lagom slappt och bra,både för barn och vuxen. Men du ska ju inte flyga med barn under sex år Karoliina. Det borde du ju veta,du har ju varit på detta forum väldigt länge Jag glömde helt bort att man inte får resa med barn under 6 år. Jag menar flyget kan ju krascha, eller var det störa andra personer som inte har barn? Jag ska kolla lite på Lanta också. Får se om det verkar bättre en vår favoritpärla. Det positiva är ju att din 1,5-åring troligen är för liten för att sparka på stolen framför och springa runt och busa Ja men precis Share this post Link to post Share on other sites
Karoliina 0 Report post Posted May 11, 2014 Kan bara inflika vår resrutt nästa vinter med en 6-åring och en 1-åring Pak bara 1 natt Koh Lipe 8 nätter Koh bulone 2 nätter Koh Lanta 19 nätter Hade gärna valt Haad salad i kombo med Tao och samui men min sambo ville hellre till Lipe å det hoppas jag inte vi kommer ångra...... Låter som en härlig resa. Vi bodde på koh lipe när vi var på vår bröllopsresa, då på Serendipity. Vi älskade det. Men i övrigt kan jag inte säga mycket om koh lipe. Väldigt mycket turister såklart, men inte där vi bodde. dyrt var det dock på det hotellet. Share this post Link to post Share on other sites
Karoliina 0 Report post Posted May 11, 2014 En strand på Koh Lanta är ju lagom slappt och bra,både för barn och vuxen. Men du ska ju inte flyga med barn under sex år Karoliina. Det borde du ju veta,du har ju varit på detta forum väldigt länge Jag glömde helt bort att man inte får resa med barn under 6 år. Jag menar flyget kan ju krascha, eller var det störa andra personer som inte har barn? Jag ska kolla lite på Lanta också. Får se om det verkar bättre en vår favoritpärla. Det positiva är ju att din 1,5-åring troligen är för liten för att sparka på stolen framför och springa runt och busa Men inte för liten för att bli uttråkad, trött, otålig av orörlighet och eventuellt också, såsom många barn (inte riktigt alla dock) få väldigt ont av öronsprång. Och absolut inte för liten för att skriiiika. Men det är klart att är det så att föräldrarna Absolut vill flyga så långt till ett jättevarmt land, så får väl barnet finna sig i det och stå ut med det! Jag tror nog att vår dotter kommer att älska Thailand och att resa med sina föäldrar samt farmor, farfar och moster. Det kan hända att hon får ont i öronen och tycker resan är jobbig. Men vi får göra det bästa av det. Vi kommer bla försöka resa på natten så hon kan sova gött. Vi vill testa och är det så att hon lider av det för mycket så gör vi inte om det. Men vi måste få leva som föräldrar också. Vi älskar att resa och mår inte bra av det. Därför har vi från tidigt start försökt vänja vår dotter med att resa (åkt långt med bil, tåg osv). Fel eller rätt? Vad vet jag? Men vi väljer nu att göra på detta sätt och jag önskar ingen predikan om hur det kan skada vårat barn. Det finns så många som tycker och lägger sig i. Share this post Link to post Share on other sites
Evert 2 Report post Posted May 11, 2014 Karolina, gör det som känns bäst för er. Kommer säkert då också att bli bäst för era barn. Lyckliga harmoniska föräldrar = oftast välmående barn. Lycka till! Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted May 11, 2014 Karolina, gör det som känns bäst för er. Kommer säkert då också att bli bäst för era barn. Lyckliga harmoniska föräldrar = oftast välmående barn. Lycka till! Share this post Link to post Share on other sites
Karoliina 0 Report post Posted May 11, 2014 Karolina, gör det som känns bäst för er. Kommer säkert då också att bli bäst för era barn. Lyckliga harmoniska föräldrar = oftast välmående barn. Lycka till! Tack! Blir nog kanon. Share this post Link to post Share on other sites
afEmilia 0 Report post Posted September 21, 2014 Vi har rest 2 ggr med små barn, första gången när dottern var 6 mån och andra gången när dottern var 2,5 och sonen 6 månader. Har funkat kanon både med resan och väl framme i Thailand. Dessutom tycker jag att det är så dovt ljud i ett plan så barnskrik hörs inte så mycket. Man får väl ha öronproppar om det nu stör så mycket, eller musik? Nu ska vi snart resa igen och då är barnen 3,5 och 1,5 år, tror att det kommer gå smärtfritt även denna gång Vår dotter älskar Thailand och är övertygad om att även sonen kommer att uppskatta det ännu mer denna gång. Så jag tror att det kommer gå bra för er med! Share this post Link to post Share on other sites
Wicky 1 Report post Posted November 5, 2014 Supermysigt ju! Vill ha en recension sen hur det har gått o vad man ska tänka på o ta med sig till mini... Share this post Link to post Share on other sites