Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Leijona

Vad är grejen med Koh Lanta?

Rekommendera Poster

Hur står ni ut hemma i Sverige där de flesta talar svenska?

Då har du inte varit i Eskilstuna eller Södertälje ;)

Skämt åsido, det handlar nog mera om att man vill inte åka runt halva jorden på semester och bara höra svenskar överallt.

Men å andra sidan, väljer man samma resemål som alla andra svenskar så är ju inte annat att vänta.

Det finns hur mycket stränder som helst i Thailand där man inte behöver höra svenska, inte heller ryska, engelska, tyska, kinesiska, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur står ni ut hemma i Sverige där de flesta talar svenska?

Går hyfsat men 3-4 månader utomlands är ett måste. Har inget emot svenskar men när jag är i ett annat land så vill jag känna det. Inte som om jag vore i Sverige med sol och bad. Tycker t o m att det är roligare med ryssar!  Nu lär jag nog bli helt idiotförklarad! :D

:JC_goodpost:  Välkommen! Fick själv exakt samma känsla av Koh Lanta redan 2004 och har blivit idiotförklarad många gånger sedan dess  ;) Själv tycker jag dock att det är tur att inte alla har samma smak :)

Jag kan förstå att en del uppskattar svenskmiljöer på semestern. Säkert praktiskt för t ex barnfamiljer. Däremot har jag svårt att förstå att det är provocerande om man inte gör det.  :th

Ja, det har jag också svårt att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om jag fortfarande inte fått svar på frågan varför ingen svensk ska få vara där du är?

Har jag sagt det? Jag tycker bara att det inte är kul att svenska är majoritetsspråket när jag är utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om jag fortfarande inte fått svar på frågan varför ingen svensk ska få vara där du är?

Har jag sagt det? Jag tycker bara att det inte är kul att svenska är majoritetsspråket när jag är utomlands.

Håller helt med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg er på Lanta nå, og er litt enig med trådstarter.

Vi var her (og i Thailand) for förste gang i januar 2013, og vi følte vel egentlig at vi like gjerne kunne vært på Gran Canaria...  Og da bodde vi på Laguna Beach Club, hvor det faktisk var litt andre nasjonaliteter. Grunnen til at vi drar hit igjen er fordi vi nå har en liten baby, og da føles det trygt med omtrent 99% svensker: skjer det noe er det sikkert noen som har opplevd det før, som vi kan snakke med. Men jeg kan ikke påstå at det -for meg- er en paradisøy.  

Vi bor på Southern Lanta, og jeg har hørt én eller to finske familier, jeg har snakket med et eldre norsk par; resten er svenske... Og beklager; men svensker kan faktisk være ganske dryge. Kanskje spesielt ungene.

Jeg som nordmann føler at jeg har trengt meg på svensk territorium, the walls are up.

Og føles det ikke bare helt feil at man reiser halve verden rundt, og så kan man snakke svensk med de som jobber her, kjøpe Kalles Kaviar og OLW chips i butikken og spise kjöttbullar med lingonsylt på restaurantene?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte konstigt när ni bor på norra ön. Åk längre söder ut så ser det helt annorlunda ut.

Förstår inte varför fler inte gör det och sen gnäller på hela Lanta. Då har man bara varit lat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor på Southern Lanta, og jeg har hørt én eller to finske familier, jeg har snakket med et eldre norsk par; resten er svenske... Og beklager; men svensker kan faktisk være ganske dryge. Kanskje spesielt ungene.

Jeg som nordmann føler at jeg har trengt meg på svensk territorium, the walls are up.

Og føles det ikke bare helt feil at man reiser halve verden rundt, og så kan man snakke svensk med de som jobber her, kjøpe Kalles Kaviar og OLW chips i butikken og spise kjöttbullar med lingonsylt på restaurantene?

Usch, det låter tråkigt att bo på ett sånt ställe. Om du väljer ställen utanför charterprogrammet tror jag att du har större chans att få spridning på gästerna.

Jag har inte träffat någon thailändare som jobbar på Koh Lanta som jag kan snacka svensk med, däremot ett par tuktukförare som sagt Hor mar do. Det räknar jag liksom inte ;)

Och kaviar och köttbullar är så lätt att undvika. Även om det finns behöver du ju inte köpa det. (Att det finns västerländska chips ser jag dock enbart som en fördel, första gången på Lanta hittade jag bara chips med smak av pekinganka och fisksås :cool)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte konstigt när ni bor på norra ön. Åk längre söder ut så ser det helt annorlunda ut.

Förstår inte varför fler inte gör det och sen gnäller på hela Lanta. Då har man bara varit lat...

Jag har aldrig bott på norra delen av ön och tyckte som sagt att den redan var "försvenskad" för 10 år sedan, dock fortfarande mysig för 15 år sedan. Gnäller dock inte över det eftersom jag anpassar mitt resande efter vad jag själv gillar och inte efter vad andra gillar. Mycket intressant dock att det väcker så upprörda känslor...är det väldigt viktigt för er Lantaälskare att andra ska uppleva det på samma sätt som ni? Inte sjutton bryr jag mig om ifall någon inte trivs på de ställen som jag åker till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte konstigt när ni bor på norra ön. Åk längre söder ut så ser det helt annorlunda ut.

Förstår inte varför fler inte gör det och sen gnäller på hela Lanta. Då har man bara varit lat...

Jag har aldrig bott på norra delen av ön och tyckte som sagt att den redan var "försvenskad" för 10 år sedan, dock fortfarande mysig för 15 år sedan. Gnäller dock inte över det eftersom jag anpassar mitt resande efter vad jag själv gillar och inte efter vad andra gillar. Mycket intressant dock att det väcker så upprörda känslor...är det väldigt viktigt för er Lantaälskare att andra ska uppleva det på samma sätt som ni? Inte sjutton bryr jag mig om ifall någon inte trivs på de ställen som jag åker till!

Ursäkta om jag lät sur, men stod mitt i tillagningen av kvällens middag. Jag har inget emot att folk tycker si och så om en plats. Det jag blir uppgiven av är att folk bor på Klong Dao och dömmer hela ön därefter.

Har en kollega som varit som varit i Thailand en gång. Hamnade i Pattaya. Han hatade det och säger att Thailand är skit och han kommer aldrig åka tillbaka. Trots att vi är 10 Thailand-fans på jobbet som försöker övertyga honom om att han varit på det sämsta stället. Lite samma grej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest på de norra stränderna, kommer inte ihåg vad de hette faktiskt. Har fått förklarat för mig att de ska va finare söderut.

Men vi blev lite anti när allt kändes som ett stort dagis med barnfamiljer och dåliga stränder.

Mycket möjligt jag hade uppskattat södra delarna bättre men för mig var de jag såg av lanta otroligt omysigt för vår del.

Du skriver att det du såg av Lanta var "otroligt omysigt".

Man kan ju inte mer än skratta åt ditt inlägg då jag ser i en annan tråd vad du längtar till i Thailand.

CITAT: "Just nu så är det att kunna sitta på ett shyyst hotell i Bangkok med takpool, dricka en drink och läsa en bok och skäppa allt vad måste heter"

Så med det sagt vill jag bara säga att vi längtar till olika saker i Thailand, vissa till underbara Lanta o vissa till ett tak i Bangkok :JC-hysterical:

O andra till något annat förstås.  :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför folk blir förnärmade. I en annan tråd klagar man på den låga aktiviteten på forumet men när det kommer en tråd med ett utmärkt diskussionsämne - vad är grejen med Koh Lanta - då blir trådskaparen hånad. Trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaken är som baken MINST sagt tudelad. Bara för att man varit på en viss ö en gång behöver det ändå inte vara dåligt. Du kanske var där vid fel årstid, men framförallt valde på fel beach(er).

Farliga är att åka tillbaka till samma ställe som man varit tidigare. Den förändring, som garanterat ALLTID skett, kanske inte alls faller en in i smaken.

Uttrycket, det var bättre förr, är det lätt att häva ut sig eller tycka, man minns oftast bara det positiva - eller vill minnas.

Förändringar har alltid skett och sker, om det sedan är positivt eller inte är upp till varje individ.

Besökte själv Koh Lanta för snart 20 år sedan och då var ön mer eller mindre öde, om det är bättre eller sämre idag är som sagt upp till varje turist att avgöra.

Dålig kan ön inte har blivit, då skulle den inte vara så populär som den är.

Själv håller jag dock Samui och inte minst Phangan som betydligt bättre, dock var inte någon av dessa öar speciellt till sin fördel nu under Januari, massor av turister mot vad det exempelvis var under Mars/April 2013.

Troligtvis var vi nere vid fel tidpunkt eller har vår smak förändrats, sådant återstår att se vid nästa resa.

Var framförallt beredd på att det INTE är som förväntat, ha inte en massa förväntningar utan försök ta det som det kommer.

Räkna också med massor av turister, vilket innebär en stor förslitning och massor av skräp.

Kan exempelvis bara nämna Patong beach som jag besökte regelbundet på 80 talet. En helt underbar beach med rent vatten och i princip nästan helt öde. Hur är den idag, grumligt vatten med snar risk för badförbud (om de tog några vattenprover vore risken inte försumbar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför folk blir förnärmade. I en annan tråd klagar man på den låga aktiviteten på forumet men när det kommer en tråd med ett utmärkt diskussionsämne - vad är grejen med Koh Lanta - då blir trådskaparen hånad. Trist.

Tycker generellt det är mycket hån på forumet tyvärr. Eller så är det bara väldigt lätt att missfårstå det skrivna orden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför folk blir förnärmade. I en annan tråd klagar man på den låga aktiviteten på forumet men när det kommer en tråd med ett utmärkt diskussionsämne - vad är grejen med Koh Lanta - då blir trådskaparen hånad. Trist.

Intressant! Vem på forumet har hånat trådskaparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför folk blir förnärmade. I en annan tråd klagar man på den låga aktiviteten på forumet men när det kommer en tråd med ett utmärkt diskussionsämne - vad är grejen med Koh Lanta - då blir trådskaparen hånad. Trist.

Tycker att det är lite komiskt att som någon här innan skrev att dom som älskar Lanta verkar bli irriterade eller stötta för att inte alla gillar ön. Lite sådär heligt att man får inte tycka illa om vår paradisö :nau

Jag var bara ute efter en diskussion allmänt att varför nu svenskarna är så imponerade av Lanta. Här i sverige så får man höra det hela tiden hur fantastisk allt är där och jag/vi bara undrade vad jag har missat isåfall.

Smaken är ju delad. Vissa gillar enbart värmen o lite lugn o ro o vissa gillar party o fest. T.ex Personligen så har jag inte mycket för phuket men har thailändska vänner där som gör den biten av semestern helt underbar.

Folket här på forumet verkar hata Ao nang men där har jag enbart haft positiva erfarenheter ifrån så att allt handlar om vad man tycker om.

Sen tycker jag att det är lite lågt att be folk stanna hemma istället. Kan väl inte vara så svårt att skriva allmänt "jag trivs på lanta för........"

Ett bra exempel är ett finskt par jag träffade på Lanta. Frågade dom exakt samma sak för detta var deras andra resa just till Lanta och innan det hade dom rest Thailand runt. Dom berättade att Lanta var inte den finaste o bästa stället på thailand men dom hade lärt känna folk där, hjälpte till en barägare, hängde mycket på animal welfare osv. Detta var något som trivdes med. Kände sig trygga med så dom skulle tillbaka nästa år igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför folk blir förnärmade. I en annan tråd klagar man på den låga aktiviteten på forumet men när det kommer en tråd med ett utmärkt diskussionsämne - vad är grejen med Koh Lanta - då blir trådskaparen hånad. Trist.

Intressant! Vem på forumet har hånat trådskaparen?

Tja, själv skrev du t ex Södra delen på Klong Dao är ju stenig o hade du gjort lite resörts innan du bestämde dig för var du skulle bo så hade du sluppit det o för väl skylla dig själv.

Och i ett svar till nån annan kör du en bang on head för att vederbörande varit där två gånger och inte gillar det.

Någon annan uppmanar trådskaparen att åka hem till Sverige.

Bra diskussion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man inte vill åka till ett ställe med mycket svenskar, om det andra alternativet är att hänga med lokalbefolkningen. Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara bättre att bo ihop med rödfeta britter, "Ordnung must sein"-tyskar eller nyrika ryssar? Är det så att ni som skyr svenskar och svenska som pesten på semestern hänger med thailändare? Eller är det viljan att vara unik som gör att man inte vill höra svenska? Man vill tro att man är den enda från vårt lilla hörn av världen som är just där just då?

Förövrigt, jag gillade Lanta, oavestt tyskarna eller svenskarna som var där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hva er greia med å ta det så personlig at alle ikke elsker Lanta?

Øya er grei nok, men jeg hadde for høye forhåpninger da vi var her i fjor. Vi havnet der på grunn av svært billige flybilletter til Krabi og fordi jeg hadde lest så mye bra her på forumet.

Nå er vi her igjen fordi vi har vært her før (=trygt), og faktisk fordi det er mye svensker her : vi reiser med en 5måneders baby og en 6 åring (flere med erfaring av å reise med små babyer om noe skjer, og forhåpninger om lekekamerater til 6åringen).

På grunn av barna bor vi midt på Klong Dao, jeg hadde forventer endel svensker, men ikke at stedet skulle være invandert av svensker.

Phuket har russere, Koh Lanta har svensker  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×