Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
olofb

"Hollyday phone".

Rekommendera Poster

Holidayphone är ju en bra tjänst för en svensk som åker på en engångssemester till Thailand. Det är ju ett ganska enkelt paket att köpa och man har direkt vissa fördelar. Kom dock ihåg att du inte får ha en telefon som är operatörslåst.

1. Man får ett simkort till Telebolaget Dtac. Men ingen samtalstid. En fördel är ju då att man vet sitt Thainummer innan man lämna Sverige och kan sprida detta bland bekanta.

2. Man kan tanka på samtalstid antingen när man kommer till Thailand eller så betalar man 158:- för 500 thb hos Holiday Phone. 

3. Man får en vidarekopplingstjänst som gör att man via denna kan vidarekoppla sin svenska mobil så dom hamnar hos dig på Thaikortet. Standard ingår 100 minuter. Vill man ha mer vidarekopplingstid kostar det 99 till 39 öre per minut (beroende på hur många timmar man köper till).

Men jag skrev ju att detta är en bra lösning för engångssemester. För vidarekopplingen slutar att fungera när beställd datum inträffat. Man kan altså inte använda samma simkort och vidarekoppling år efter år om man besöker Thailand varje år.

Själv har jag därför ratat detta bolag då jag haft ett simkort med samma nummer i 7 år nu. Och det vill jag behålla. Annars kostar ju ett Dtac simkort 60 thb = 12:- men då vet man ju kanske inte numret när man lämnar svedala.

Sedan har jag fixat vidarekopplingen själv. Jag använder Phonzo IP telefoni Cache utan utrustning som säljer nummer för 49:- Och sedan tankar man in 100:- i vidarekoppling. Dessa 100:- räcker då till över 300 minuter vidarekoppling.

Sedan är det 29 öre per minut + uppkoppling på 39 öre som gäller om man fyller på kontot.

Fördelen som jag ser är att mitt Thainummer har jag kvar år efter år. Även mitt Phonzonummer har jag kvar år efter år så länge jag fortsätter tanka Phonzo med 100:- per år. 

Min lösning kostar altså 49+100+12= 161:- och man har då mer än 300 minuter vidarekoppling. Och man har en lösning som fungerar i längden.

HP är ju däremot nästan samma pris och räcker 100 minuter (vilket kanske räcker)  så blir ju det nästan samma. Och är då en enkel lösning där man inte behöver tänka så mycket.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett SIM på närmsta 7-Eleven i Thailand.

Behöver du vidare koppling från Sverige så skaffa ett Skype in för några tior i månaden, dock minst 3 månader tror jag.

Sen kan du antingen svara på din Skype klient eller vidarebefordra det igen till ditt Thai nummer för nästan inga pengar alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett SIM på närmsta 7-Eleven i Thailand.

Behöver du vidare koppling från Sverige så skaffa ett Skype in för några tior i månaden, dock minst 3 månader tror jag.

Sen kan du antingen svara på din Skype klient eller vidarebefordra det igen till ditt Thai nummer för nästan inga pengar alls

Tack AndersG!

Jag har ju redan 1-2 call. Räcker eg bra,Även skype.  ;) Var mest nyfiken på just det erbjudandet.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×