Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Carrrooo

Finns glutenfria nudlar i Thailand??

Recommended Posts

Hej!

Ja, det finns överallt - exempelvis favortiträtten Phad Thai är hjord på risnudler - så inget gluten i den. Nudelsoppa med nudlar är gjord på tunna risnudlar. Det finns många olika rätter med risnudlar i olika bredder. Sedan är glasnudlar väldigt vanligt, de är gjorda på mungbönor så inget gluten där heller. Så jag tror dottern kommer att bli mer än nöjd! :)

Någon här kan säker skriva på thai vad risnudlar och glasnudlar heter, så att du kan be speciellt om det. :)

Nåt att tänka på med pad thai är soja och ostronsås. Det innehållet gluten ju.. Håller på och skriver allergikorg för att ha med, tänke skriva det speciellt faktiskt. Lätt att missa annars. Men oftast så tillagar de ju vid beställning så man kan ju be att få utan  :)

min dotter är med gluten intolerant och älskar nudlar och precis som andra sagt så ris och glasnudlar funkar, men soja och ostron sauce kan innnehålla gluten får be att se på flaskan. jag har nerskrivet någonstans vad det heter på thai ska se om jag kan hitta den lappen igen.

pannkakorna på gatan har hon inte kunnat äta för dom har bara skakat på huvet eller ryckt på axlarna när jag lämnat fram lappen eller frågat men i detta fallet är jag inte säker vad det innehåller.