Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JennieH

Ta med livsmedel till Thailand

Rekommendera Poster

Hej

Jag åker om två veckor och reser för tredje gången med barnen. Sonen har födoämnesallergi och jag har alltid tagit med lite grejor hemifrån som back up. Senast året har han fått fler allergier och är nu allergisk mot mjölkprotein, ägg, vete och havre. Jag har tänkt ta med glutenpasta, glutenknäcke, olika mjöl och gryn som han tål + lite pås-nypon/blåbärssoppa som reserv. Nu trodde en kollega att et inte var ok att föra in livsmedel hur som helst.. Har försökt kolla men blir inte klok på vad som gäller. Nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog med mjöl, knäckebröd och kalles kaviar. Om det är OK vet jag inte men det gick igenom i alla fall. Detta + 3 stockar snus och en jäkla massa lakrits såklart, dom fattar inte vitsen med lakrits här.

Är det inte narkotika så skulle jag inte tveka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite i samma funderingar. Har ett litet barn med känslig mage som dessutom är kräsen. Hennes välling är något jag vill ha med mig. Har packat med ett oöppnat paket i handbagaget. Och sedan något paket i det stora bagaget. Jag får hålla tummarna för att det inte ska ställa till med något problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag blir lätt åksjuk och inte gillar de mediciner som finns mot detta så har jag vid varje resa haft med mig godis, Wasa knäckte - sånt med smak för det är de som hjälper mig mot illamående och det har jag i mitt handbagage och även liknande i det incheckade bagaget och dom har aldrig frågat vad jag har i väskan.

I handbagaget kan du nog nästintill ha vad som helst utan vätska när du ska gå genom säkerhetskontrollerna utan får köpa eller fylla på efter kontrollerna.

Har sett flera som har haft med välling till sina barn och fått vätskan på planet för att kunna blanda.

Överdriver man inte med vad man tar med ex kött och liknande saker så ska ni nog allt kunna ta med det ni behöver och speciellt i det incheckade bagaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade med oss en hel resväska med julmat när vi åkte senast. Inklusive en förkokt julskinka på 4 kg... :kla

Även Sill, lax, smör, knäckebröd, senap, kaviar, en Alladin-ask och annat gott som kan vara svårt att hitta i Thailand packades ner och checkades in. Det var inga problem alls och maten höll sig bra i kylan på flygplanets bagageutrymme. Detta blev sedan trevlig julfrukost dagarna runt jul... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade med oss en hel resväska med julmat när vi åkte senast. Inklusive en förkokt julskinka på 4 kg... :kla

Även Sill, lax, smör, knäckebröd, senap, kaviar, en Alladin-ask och annat gott som kan vara svårt att hitta i Thailand packades ner och checkades in. Det var inga problem alls och maten höll sig bra i kylan på flygplanets bagageutrymme. Detta blev sedan trevlig julfrukost dagarna runt jul... :)

Haha, lönt att åka iväg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade med oss en hel resväska med julmat när vi åkte senast. Inklusive en förkokt julskinka på 4 kg... :kla

Även Sill, lax, smör, knäckebröd, senap, kaviar, en Alladin-ask och annat gott som kan vara svårt att hitta i Thailand packades ner och checkades in. Det var inga problem alls och maten höll sig bra i kylan på flygplanets bagageutrymme. Detta blev sedan trevlig julfrukost dagarna runt jul... :)

Haha, lönt att åka iväg!

Tyckte samma sak först och fnyste åt sällskapet som tagit med allt, men efter två veckors thaikäk var det faktiskt ganska gott att bryta av med lite julmat till frukost... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade med oss en hel resväska med julmat när vi åkte senast. Inklusive en förkokt julskinka på 4 kg... :kla

Även Sill, lax, smör, knäckebröd, senap, kaviar, en Alladin-ask och annat gott som kan vara svårt att hitta i Thailand packades ner och checkades in. Det var inga problem alls och maten höll sig bra i kylan på flygplanets bagageutrymme. Detta blev sedan trevlig julfrukost dagarna runt jul... :)

Haha, lönt att åka iväg!

Tyckte samma sak först och fnyste åt sällskapet som tagit med allt, men efter två veckors thaikäk var det faktiskt ganska gott att bryta av med lite julmat till frukost... ;)

Va skinkan god efter 2 veckor? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade med oss en hel resväska med julmat när vi åkte senast. Inklusive en förkokt julskinka på 4 kg... :kla

Även Sill, lax, smör, knäckebröd, senap, kaviar, en Alladin-ask och annat gott som kan vara svårt att hitta i Thailand packades ner och checkades in. Det var inga problem alls och maten höll sig bra i kylan på flygplanets bagageutrymme. Detta blev sedan trevlig julfrukost dagarna runt jul... :)

Haha, lönt att åka iväg!

Tyckte samma sak först och fnyste åt sällskapet som tagit med allt, men efter två veckors thaikäk var det faktiskt ganska gott att bryta av med lite julmat till frukost... ;)

Va skinkan god efter 2 veckor? ;)

Utsökt! Förkokt och vacuumförpackad höll den sig fint i kylskåpet till det var dags att griljera. Thaikocken i restaurangköket vi lånade för griljeringen var dock skeptisk. Fick en skiva av den varma och saftiga skinkan, smakade en liten bit, sa good och slängde sedan resten i soptunnan...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet går det att beställa special kost på Emirates!

Finns det inget av valen som er son kan äta?

Nej, var svaret jag fick när jag var i kontakt med dom.. Inte den kombo som han behöver iaf. De rekommenderade mig att ta med egen mat. Åker till Sthlm dagen innan så det är lite av ett problem hur jag ska hålla en matlåda fräsch så länge, och den kommer hur som ändå bara hålla första flighten Sthlm-Dubai för sen har vi 4,5 h väntan till nästa väg. Men på flygplatsen där ska vi väl hitta nåt. Sen kan han säkert äta nåt ur flygmaten, typ ris, ev tillbehör som lax eller kyckling om det är stekt i olja. Men det reder sig på nått sätt, det är jag då övertygad om :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet går det att beställa special kost på Emirates!

Finns det inget av valen som er son kan äta?

Nej, var svaret jag fick när jag var i kontakt med dom.. Inte den kombo som han behöver iaf. De rekommenderade mig att ta med egen mat. Åker till Sthlm dagen innan så det är lite av ett problem hur jag ska hålla en matlåda fräsch så länge, och den kommer hur som ändå bara hålla första flighten Sthlm-Dubai för sen har vi 4,5 h väntan till nästa väg. Men på flygplatsen där ska vi väl hitta nåt. Sen kan han säkert äta nåt ur flygmaten, typ ris, ev tillbehör som lax eller kyckling om det är stekt i olja. Men det reder sig på nått sätt, det är jag då övertygad om :)

http://www.emirates.com/uk/english/plan_book/essential_information/dietary_requirements.aspx

Se om det finns nåt som kan funka.

Annars är det inte helt fel att äta på flygplatsen i stället. I ekonomi klass så undviker jag i största möjliga utsträckning att äta på planet, gäller alla flygbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[

http://www.emirates.com/uk/english/plan_book/essential_information/dietary_requirements.aspx

Se om det finns nåt som kan funka.

Annars är det inte helt fel att äta på flygplatsen i stället. I ekonomi klass så undviker jag i största möjliga utsträckning att äta på planet, gäller alla flygbolag.

Tack för det Anders! Nu har jag bokat glutenfritt, det täcker inte upp allt men bättre än inget iallafall fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min mat i resväskan, har fika med mig i handbagaget om det skulle hända nåt när vi flyger då jag behöver äta ofta :) en gång har jag blivit stoppad i Köpenhamn då vi skulle igenom säkerhets kontrollen då hon påstod att jag hade kylklamp med mig....ja så upprepande gånger har inte kylklamp fattar jag väl att man inte får ta med sig inne i kabinen men hon gav sig inte....till sist plockade dom bort henne därifrån för det va typ 50 meter kö :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min mat i resväskan, har fika med mig i handbagaget om det skulle hända nåt när vi flyger då jag behöver äta ofta :) en gång har jag blivit stoppad i Köpenhamn då vi skulle igenom säkerhets kontrollen då hon påstod att jag hade kylklamp med mig....ja så upprepande gånger har inte kylklamp fattar jag väl att man inte får ta med sig inne i kabinen men hon gav sig inte....till sist plockade dom bort henne därifrån för det va typ 50 meter kö :)

Förstår inte.. Visade du upp väskan som inte hade nån kylklamp och hon sa ändå att du hade det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min mat i resväskan, har fika med mig i handbagaget om det skulle hända nåt när vi flyger då jag behöver äta ofta :) en gång har jag blivit stoppad i Köpenhamn då vi skulle igenom säkerhets kontrollen då hon påstod att jag hade kylklamp med mig....ja så upprepande gånger har inte kylklamp fattar jag väl att man inte får ta med sig inne i kabinen men hon gav sig inte....till sist plockade dom bort henne därifrån för det va typ 50 meter kö :)

Förstår inte.. Visade du upp väskan som inte hade nån kylklamp och hon sa ändå att du hade det?

Japp precis så.....vet inte om hon va ny men hon frågade också alla om dom hade skärp o sa man nej fick man dra upp tröja o visa henne ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har alltid med mig glutenfritt till Thailand både i resväskan och handbagaget.

Aldrig någon som har sagt något.

Tar med mig hårt bröd på planet, chips och vacumpackat bröd.

I Thailand är det lätt att äta glutenfritt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×