Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Chryzaliz

Köldrekord i Thailand

Rekommendera Poster

Det är det kallaste vädret på över 30 år i Thailand just nu och i Bangkok var det knappt 15°C i går morse.

Här i Jomtien Beach ligger vi stadigt på 18-20°C på morgonen(8-tiden)

http://www.nationmultimedia.com/national/Coldest-weather-in-decades-hits-Thailand-30224972.html

I norra och i nordöstra håller kylan i sig. I Phu Reu, Loei där jag har varit och tältat några gånger uppe i nationalparken har det varit minusgrader.

Jag som tyckte det var kallt med 4-5°C

http://www.nationmultimedia.com/national/Temperatures-plummet-further-in-North-Northeast-30225046.html

Kanske läge att köpa en Canada Goosejacka ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit ännu kallare i Bangkok?

Strax före jul var det kallaste jag vart med om i Bangkok! Funderade rent av på om man för första gången skulle behöva långbyxor i Bangkok!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ovanligt starkt högtryck över Kina tillsammans med monsunen trycker ner kall luft norrifrån ovanligt långt söderut.

Under morgondagen tror man att högtrycket kommer försvagas och temperaturerna stiger.

Världens väder är helt upp-och-ner.

KAPTENEN, Läs din mail tack! :) Jag åker imorgon ju

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit ännu kallare i Bangkok?

Strax före jul var det kallaste jag vart med om i Bangkok! Funderade rent av på om man för första gången skulle behöva långbyxor i Bangkok!

I Bangkok har man väl nästan alltid långbyxor, eller är det jag som är konstig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit ännu kallare i Bangkok?

Strax före jul var det kallaste jag vart med om i Bangkok! Funderade rent av på om man för första gången skulle behöva långbyxor i Bangkok!

I Bangkok har man väl nästan alltid långbyxor, eller är det jag som är konstig?

Det är nog inte många icke Thai som utanför arbetstid springer omkring i långbyxor i Bangkok...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blivit ännu kallare i Bangkok?

Strax före jul var det kallaste jag vart med om i Bangkok! Funderade rent av på om man för första gången skulle behöva långbyxor i Bangkok!

I Bangkok har man väl nästan alltid långbyxor, eller är det jag som är konstig?

OM jag ska ut på party så har jag typ alltid på mej Jeans både i Bangkok och i Pattaya och Phuket..

Jag skulle aldrig gå ut i shorts och singhalinne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns väderprognoser:

http://www.tmd.go.th/en/

Ska man tro prognoserna där, så ser läget ut att vara återställt några dagar in i Feb.

En fråga till er som bor/befinner sig i landet. Har havstempen påverkats nämnvärt? Med tanke på att tempen varit "låg" i 3 månader tycker man att det borde märkas, i alla fall ngt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns väderprognoser:

http://www.tmd.go.th/en/

Ska man tro prognoserna där, så ser läget ut att vara återställt några dagar in i Feb.

En fråga till er som bor/befinner sig i landet. Har havstempen påverkats nämnvärt? Med tanke på att tempen varit "låg" i 3 månader tycker man att det borde märkas, i alla fall ngt.

Inte här iaf. i Jomtien/Pattaya/Bang Sare/Sattahip.

Däremot så är det svalt i poolerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns väderprognoser:

http://www.tmd.go.th/en/

Ska man tro prognoserna där, så

En fråga till er som bor/befinner sig i landet. Har havstempen påverkats nämnvärt? Med tanke på att tempen varit "låg" i 3 månader tycker man att det borde märkas, i alla fall ngt.

Inte här iaf. i Jomtien/Pattaya/Bang Sare/Sattahip.

Däremot så är det svalt i poolerna.

Chryzaliz ,har du nån koll på vädret  på Koh Samet?

Vi tänkte sticka antingen till Chang eller Samet inom

ett par dagar.

Tittat på de väderprognoser jag hittat och där ligger

Koh Chang runt 23-24 C och Koh Samet stabilt runt 30 C.

Sen om dessa prognoser stämmer är ju en annan femna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller ser ju nu att Jomtien är en bit ifrån Samet så det kanske

skiljer sig en del.

Tycker dock det verkar lite märkligt att det ska

skilja 7-8 C varje dag mellan Chang och Samet.

Men det dessa prognoser är inte direkt sannigen

alla ggr.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot så är det svalt i poolerna.

Ja, verkligen! Det gäller att bita ihop när man ska ner i poolen. Är i Pattaya just nu. Jag har aldrig upplevt detta i Thailand tidigare. Känns som semester i Europa, Kanarieöarna och liknande. En del tycker det är skönt att slippa svettas när man är ute på dagarna och kvällarna, men jag saknar den tryckande värmen. Tur jag ska ner till Phuket sen. Hoppas på varmt längre söderut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller ser ju nu att Jomtien är en bit ifrån Samet så det kanske

skiljer sig en del.

Tycker dock det verkar lite märkligt att det ska

skilja 7-8 C varje dag mellan Chang och Samet.

Men det dessa prognoser är inte direkt sannigen

alla ggr.. :)

Vädret är nog ganska lika, var ner till Ban Phe en sväng förra helgen och där var det ingen skillnad mot här.

Ute på Samet är det nog ungefär som på Koh Larn, lite svalt på morgonen och varmt och gott när solen gjort sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BKK är nog varmt jämfört med där jag är, Isaan (nära Roi Et) och +10 på morgonen var nog en överskattning.

Råkade vara på en begravning så vi höll igång ganska länge (tänk typ 3 dagar med 8timmar sömn totalt), fy fan vad kallt även om +10 inte ska vara ett problem för mig så var det jäkligt kyligt.

Nåja, det gick ju att göra upp en eld och värma sig med alkohol. Men jag har inte sett så många vintermössor och vinterjackor tidigare i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är bra mycket svalare säger Thailändarna själva, ingen vet riktigt varför. Själv tycker jag att det är otroligt

behagligt på dagarna men framför allt på kvällarna när man är på stan, typ inte svettats någon gång kväll denna resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är bra mycket svalare säger Thailändarna själva, ingen vet riktigt varför. Själv tycker jag att det är otroligt

behagligt på dagarna men framför allt på kvällarna när man är på stan, typ inte svettats någon gång kväll denna resa.

I januari när jag var i norra Thailand och även i februari på Ko Samet så tycker jag att det var kallare än normalt. Har nu varit några veckor på Ko Lanta och det har varit runt 34 gr, alltså precis så varmt som det brukar vara den här tiden. Har hört att det är lika varmt på Phuket. Så jag undrar om det verkligen är kallare än normalt just nu i södern. Fast jag hörde att det var svalare i jan/feb även på Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju svalt för nån vecka sen, men säg den lycka som varar... Nu är det 32-35grC uppåt mot 38 verkar det som i Isaan. Vilka temeraturomslag när jag hade förväntat mig runt 30 året runt.

Var här 3 månader förra året men vad jag kan komma ihåg så var det inte lika kallt i alla fall.

Fläkten har fått gå nästan dygnet runt, men blir det varmare så går ACn på. (Snål som jag är så vill jag inte starta den pga att jag betalar för elen)

Lite kul att jag klagar både på kylan och värmen, men det är väl typiskt Svenskt. Man ska klaga på vädret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja du har helt rätt, vi klagar alltid på vädret. Men det blir väl så när man bor i ett rätt väder uselt land,

Man blir nog lite "trasig" av kort solsommar, mycket mörker etc. Någon svensk som jobbar här kallade oss

Skandinaver för sol utsvultna... Typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×