Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
mandalaki

ATM-problem

Rekommendera Poster

Är på Koh Lanta och har lagt ett par dagar på att försöka ta ut i ATM. Det går inte. Idag har jag varit runt i Saladan och det vanligaste beskedet jag får är Invalid amount or transaction. Någon före mig i kön fick Incorrect pincode på två olika kort. En annan person sa att det varit problem överallt i flera dagar.

Någon annan som har det likadant någonstans just nu? Kan det bero på oron i Bangkok? Funderar om det gjort att de har problem att fylla på sedlar och att felmeddelandet man får är rätt random.

(Med kort och pass kan man få ut på banken i Saladan, ska åka tillbaka dit imorgon).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Om inte jag minns fel var det trassel med ATM vid kuppen 2006. Kanske något liknande på gång.. Var i alla fall glad att ATM maskinen inte svalde ditt kort. Det händer också dessvärre även då förfarandet av en själv är korrekt. Håll hårt i kortet och ta ut max på banken. Reserver är inte fel vid oro även om det känns obekvämt att gå och skrota med stora summor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut inne på banken istället.

Ja, som jag skrev, jag ska göra det. Hade bara inte passet med mig.  :cr

AndersG: Kom hit i söndags, har inte tagit ut förut och kortet är vältankat.

Det här verkar ha drabbat många, har hört folk som pratar om att de sitter och härjar med sina banker på telefon. Men jag tror alltså att problemen är här.

Leijona: jag hade bara med mig mastercard när jag försökte, ska ta med visat också imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som varit så snurrig i huvet som jag; Fattade inte varför det inte gick att betala hotellet med kortet. Jag gick till flertalet ATM och det gick inte där heller! Gick till ett internetcafé och kollade mitt konto. Det var vältankat! Kollade på kortinfo och såg där att jag spärrat kortet att gälla utanför Norden!!!  :o

Hade glömt!  :cr  Olovligt dumt. Jag skämdes för mig själv! :id

Har man bara sin sinnen i fulla bruk, så är det ju annars en toppenidé att ha det spärrat ifall det blir stulet. Bara logga in på sin bank och öppna när man ska använda det.

Låter ju lite otäckt för den som fick texten "fel pin" Det blir ju odugligt efter några försök. Belyser kanske vikten att ha extrakort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här verkar det vara seriösa problem. Var på banken idag, men det gick inte där heller. Prövade med Mastercard, fick nej, "check your bank".  Samma sak med Visa - "check your bank".

Då prövade jag ATM, ett sista försök - och fick ut pengar på Visa. Puh ... Men konstigt är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var stora störningar i all korttrafik med Visa/MC både 20+21 i hela Sverige, många köp kunde inte fullföljas. Inte omöjligt att detta problem är globalt.

De flesta kunder fick då besked att det saknades täckning på kortet.

Det var ju iofs några dagar sen men det kanske är en eftersläpning på detta problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har betalat både med VISA och Mastercard de senaste dagarna och inte märkt av något. Var har du sett det? Enligt Nordea gjorde de en uppdatering mellan 5:00 och 9:00 den 19/1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande att det är din hemmabank eller att du försöker ta ut mer än vad du kan per uttag. Ring banken och fråga.

Ja, fortsätter det får jag göra det. Jag har bara hört så många andra som också har problem. Och när jag var här för två och tre år sedan hade jag inga problem överhuvudtaget, tog ut överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem igår i Bangkok med ATM gula banken inne på Palladium shoppingmall. Uttaget blev avbrutet pga "invalid amount". Jag valde alternativet 30 000 bht istället för 20 000 som jag normalt brukar göra. Det accepterades ej och ATM började pipa att jag skulle ta mitt kort. Problemet var att det kom inget kort. Ringde kundtjänst som lovade att skicka en tekniker inom ett dygn. Fick tillbaka kortet ganska precis efter ett dygn, fick hämta det på ett bankkontor i närheten. Dom sa att jag varit för sen att ta mitt kort så därför behöll ATM kortet. Fast jag är helt säker på att inget kort syntes som jag kunde ta. Lärdom av detta blir att ta ut pengar vid en ATM som är i anslutning till en bank som är öppen. Då hade jag fått hjälp direkt. Nu fick jag svettas ett dygn, sitta i telefonkö, förklara vart ATM fanns, vilket nummer den hade osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Jag hade problem igår i Bangkok med ATM gula banken inne på Palladium shoppingmall. Uttaget blev avbrutet pga "invalid amount". Jag valde alternativet 30 000 bht istället för 20 000 som jag normalt brukar göra. Det accepterades ej och ATM började pipa att jag skulle ta mitt kort. Problemet var att det kom inget kort. Ringde kundtjänst som lovade att skicka en tekniker inom ett dygn. Fick tillbaka kortet ganska precis efter ett dygn, fick hämta det på ett bankkontor i närheten. Dom sa att jag varit för sen att ta mitt kort så därför behöll ATM kortet. Fast jag är helt säker på att inget kort syntes som jag kunde ta. Lärdom av detta blir att ta ut pengar vid en ATM som är i anslutning till en bank som är öppen. Då hade jag fått hjälp direkt. Nu fick jag svettas ett dygn, sitta i telefonkö, förklara vart ATM fanns, vilket nummer den hade osv.

Haha, välkommen i "Swallowing ATM club - SAC. När min fru åkte ner igår hade hon med cash växlat och klart för jag litar inte en sekund på Thailändska ATM. Nu han vi inte ordna med resecheckar och jag vet inte vad det kostar att växla in dom, om det kostar? Men det kan det kanske vara värt för att slippa krångel och huvudbry!?

Glömde tillägga plexus att svalt kort är det minst jobbiga som kan hända, etter värre är då uttaget dubbleras på kontot vilket händer frekvent i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×