Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
agnusdei

Vart åka för sol och bad i mars?

Recommended Posts

Hej!

Jag har tappat bort mig bland alla öar och orter som står till buds och skulle uppskatta lite vägledning  :cr

Jag reser ensam, är kille och 25 år gammal.

Dag 1-12:

Jag landar på Suvarnabhumi och beger mig därefter av till Bangsaen där jag tar det lugnt ett par dgr till en vecka för att acklimatisera mig och träffa på några bekanta. Förmodligen spenderar jag ett par dagar i Pattaya för party osv i samma veva.

Dag 12-17:

Därefter vill jag åka till ett lugnare ställe med riktigt fina stränder osv. Jag kan tänka mig att snorkla lite och sådär men annars inget avancerat, bara ta det lugnt. Jag skulle också uppskatta om det fanns annat att göra än att bara pressa på stranden!   Vart åker jag?!

Dag 17-22:

Efter denna lugnare del av resan så reser jag till Bangkok i ett par dagar innan hemresa. Jag blir borta i tot 3v.

Jag har tittat på de alt. som finns i närheten av Bangsaen/Pattaya dvs Koh Chang, Kho Kood osv. Men jag är nog mer intresserad av Phuket/Krabi/Koh Samui osv. Men vad väljer jag bland alla dessa? Det får gärna vara rimliga priser men det viktigaste är ju att det blir en trevlig vistelse...gärna med mkt god lokal mat...möjlighet till utflykter...men också stränder i toppklass och ffa fint väder! Men vädret är väl inga problem i mars? Eller?!

Tack på förhand!

Guest elglenno

Mars är nog den månaden jag iaf har haft bäst väder när jag varit i landet, lite väl varmt kanske.

Jag gillar Samui och Phangan så rekommenderar det. Ska själv testa Koh Tao i vår också, som jag tror kan vara en bra ö för ensamresenärer då många yngre drar dit för att ta dykcert. Vattnet är klarare runt Tao än Samui och Phangan om det spelar roll. Jag har bara dykt vid Tao och gjort strandhugg men gillar det lilla jag sett.

Vädermässigt är mars en bra månad om man inte är rädd att svettas lite  :)

Åhh tack för svar!

Ingen som gillar Phuket eller öarna däromkring? Similian islands? Phi phi?

Är det någon skillnad generellt sett på öar i Thailandbukten jmf med öar i Andamansjön?

Oops...Similan verkar inte vara så exploaterat :-p Men jäklar vad häftigt det låter med 35-40 meters siktdjup, korallrev och mängder av färggranna fiskar osv  :o:cr En dagstur dit hade varit fint iaf...men var bor man isf?

Vi har varit runt lite i Thailand och min favorit har blivit Samui och absolut Koh Tao om du vill snorkla. Känns lite mindre turistigt på nåt sätt - i alla fall om man jämför med Phuket och Phi Phi.

Där finns allt du efterfrågar.

Jag föreslår Khao Lak om du vill ha det lugnt och skönt på fina stränder. Du kan ju även ta dig till Similian Islands och snorkla för en billig penning därifrån....

Åhh tack för svar!

Ingen som gillar Phuket eller öarna däromkring? Similian islands? Phi phi?

Är det någon skillnad generellt sett på öar i Thailandbukten jmf med öar i Andamansjön?

Oops...Similan verkar inte vara så exploaterat :-p Men jäklar vad häftigt det låter med 35-40 meters siktdjup, korallrev och mängder av färggranna fiskar osv  :o:cr En dagstur dit hade varit fint iaf...men var bor man isf?

Jag gillar västkusten bättre. Vi landar 1:a mars på phuket, tänkte ta en trip till phiphi och en trip till similan.

Har vart på phiphi innan, inte så mycket turister i mars. Phuket e lite varmare i mars än samui. Lite lugnare hav och lite klarare vatten med. Visst har phuket mer turister, men det av en anledning. Samui är med jättefint, och de utflykter man kan göra till angthong, tao och nangyang är sjukt bra. Men phiphi är fint med, och jag tror similan är grymt!

Jag landar (som det ser ut nu, har ej bokat inrikesflyg än) den 18/3 på krabi. Om någon är i närheten då och känner för att språkas lite eller hitta på något så vire det kul :-)

Den här resan....lär bli minnesvärd ;-p Herregud...hujedamig...ojojoj osv

Khao Lak, lugnt och skönt med Similian inom bekvämt räckhåll.

Kombinera med Phuket där du kan hyra en motorcykel och glida runt mellan alla stränder. Bo i Patong så har du en del nöjen också.

Mars är nog den månaden jag iaf har haft bäst väder när jag varit i landet, lite väl varmt kanske.

Mars 2011 var inte så varmt direkt. I Udon Thani var det dagstemperaturer på 13° och när vi kom till BKK och Pattaya var det 20-22°.

Om jag inte minns fel så var det en hel del busväder nere på östkusten också.

Det tillhör ju dock inte vanligheterna, mars brukar ju precis som du säger vara riktigt varmt.

Mina tre senaste resor har skett i mars. Två ggr Phuket och senaste till Samui.

Under dessa tre resor tror jag att det regnade totalt 10 ggr. De flesta gångerna skurar. Bara på Samui kan jag påminna mig att det vid ett tillfälle regnade en förmiddag. På Phuket har det varit 36-37 grader i mars vilket enligt mig är lite för "skönt".

Samui hade klart behagligare temperatur med typ 30-33 grader.

Personligen skulle jag välja Samui alla gånger. Mindre och mycket gemytligare ö, kortare avstånd vid förflyttningar, bra stränder, lugnare. Men du kan festa där precis som på Phuket om du vill. Lamai lugnare än Chaweng och trevligare enligt mig.

Var på PhiPhi ett dygn och det räckte bra för mig.

Ha en bra resa var du nu än hamnar.