Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JEri

Fiske Koh Chang

Rekommendera Poster

Någon som har koll på fisketurer från/kring Koh Chang?

Min man och vår yngste son är väldigt fiskeintresserade och vill såklart prova på fisket i Thailand när vi är där.

Någon som har några bra tips att dela med sig av?

Vi kommer till ön den 8:e februari, och stannar ca 10 dagar.

//Josefin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stone

Finns säkert fisketurer, kolla runt där det säljs diverse utflykter, annars har Nong Bua Seafood på White Sand Beach vällagade färdigfiskade fiskar.  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert fisketurer, kolla runt där det säljs diverse utflykter, annars har Nong Bua Seafood på White Sand Beach vällagade färdigfiskade fiskar.  :dan

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har provat 3 olika fisketurer på Chang. På den första köpte vi turen av vårt hotell, vi var ute med speedboat och hade riktigt bra fiskelycka. Störta fisken såg hajliknande ut och vägde ca 9 kilo.

Andra gången åkte min man och son meden turbåt på kvällsfiske, inga större firar för några på båten.

Senast så hyrde vi privat tur med koh chang big game fishing, tror att det kostade 6000 baht för en heldag. Vi fick 3 barracudor största på ca 5 kilo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har provat 3 olika fisketurer på Chang. På den första köpte vi turen av vårt hotell, vi var ute med speedboat och hade riktigt bra fiskelycka. Störta fisken såg hajliknande ut och vägde ca 9 kilo.

Andra gången åkte min man och son meden turbåt på kvällsfiske, inga större firar för några på båten.

Senast så hyrde vi privat tur med koh chang big game fishing, tror att det kostade 6000 baht för en heldag. Vi fick 3 barracudor största på ca 5 kilo.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får komma med ett önskemål till er som vill ut och fiska när ni är i Thailand.

Försök att välja någon som kör "Catch and release" och som tänker på miljön, och tänker hållbart med sitt turistfiske, tex inte riktar in sig på haj, använder fiskeutrustning som inte innebär risk för "non-target" arter och så.

Thailand har, precis som många andra fiskenationer, stort tryck på fisket, ett tryck som är högre än andelen fisk och i många fall används tex trål som dras över korallrev tex, nät läggs precis vid känsliga områden osv.

Haven runt Thailand blir mer och mer utfiskade, precis som många andra hav.

Vi som turister, tycker jag, har ett ansvar när vi väljer utflykter som kan ha en negativ inverkan på miljö, djur och i slutänden även lokalbefolkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får komma med ett önskemål till er som vill ut och fiska när ni är i Thailand.

Försök att välja någon som kör "Catch and release" och som tänker på miljön, och tänker hållbart med sitt turistfiske, tex inte riktar in sig på haj, använder fiskeutrustning som inte innebär risk för "non-target" arter och så.

Thailand har, precis som många andra fiskenationer, stort tryck på fisket, ett tryck som är högre än andelen fisk och i många fall används tex trål som dras över korallrev tex, nät läggs precis vid känsliga områden osv.

Haven runt Thailand blir mer och mer utfiskade, precis som många andra hav.

Vi som turister, tycker jag, har ett ansvar när vi väljer utflykter som kan ha en negativ inverkan på miljö, djur och i slutänden även lokalbefolkningen.

Så att betala en thailändare för att guppa omkring i 4 timmar och dra upp en fisk eller två till lunch är inte OK.

Trålningen tror jag inte turister kan göra så mycket åt. Då kan vi ju sluta käka fisk helt och hållet både utomlands och hemma. Rovfisket på lax, ål, torsk är väl lika illa här. Men då kan man ju rädda den Svenska laxen genom att förbjuda fisketurismen i älvarna åxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×