Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lager

32 dagar

Rekommendera Poster

Min högst personliga åsikt är att man ska respektera de lager och regler som gäller i det land man besöker oavsett om det "normalt brukar gå bra"

Varför ska man utnyttja gästfriheten i ett land där man är just gäst, det är sånt jag personligen inte förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga åsikt är att man ska respektera de lager och regler som gäller i det land man besöker oavsett om det "normalt brukar gå bra"

Varför ska man utnyttja gästfriheten i ett land där man är just gäst, det är sånt jag personligen inte förstår.

Exakt min åsikt. Thailand har dessutom relativt liberala visumregler för oss svenskar. Det är betydligt omständigare för en thai att få turist/besöksvisum i Sverige.

har hört att försäkringar inte gäller om man är i ett land olagligt

kan bli dyrt om man skulle bryta ett ben t ex

Ytterligare ett argument för att följa lagen i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det har hänt, mer än en gång, att du inte får 30 dgr...28 -29 vet inte hur? men det måste väl ha ned passkontrollernas stämpel typ...å de e just inte läge att argumentera där..

Sen kan jag tycka att det är ju ingen stor summa 260kr för att göra rätt för sig/ va på den säkra sidan... Vi ska själva va i landet 32dgr eller 33 om man ser att flyget går strax efter 00.00

å ska man se de så...att det kan faktiskt hända något, du blir sjuk, inlagd på lasarett å inte kan fixa förlängning...då kan det bli "lite" dyrare än 500thb per dygn..i overstay, då kan de bli problem kanske att förklara varför man inte har visum om man tänkt stanna längre än 30dgr...

Men de e ju bara hur jag/vi tänker... Vilket fall så önskar jag er en trevlig resa ✈ï¸

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2011 så fastnade min pappas frun efter de upptäckt overstay , vilket vi inte alls hade koll på.

Det visade sig att hon som ungersk medborgare inte hade samma rättigheter som oss svenskar, och de blev otroligt dålig stämning då de plockade in henne i ett rum och ville ha en förklaring.

Vi berättade att hon inte kunde engelska, men de brydde de sig inte om utan vi fick vänta några min tills de insåg själva att hon inte kan prata med dem.

När de kom tillbaka så skrek de till pappa att han skulle hämta pengar, så han tar fram kortet.

Men nej, de skulle ha kontanter( rakt ner i fickan)

Medans vi står och väntar så vill de ha våra biljetter oxå, vi säger nej vi har inte gjort något fel, vi har redan kommit igenom alla säkerhetsbås. Då försöker de slita biljetterna ur handen från min

Fru och säger att vi får gå ut till vänthallen annars ska de

Sätta oss i fängelse..

Otroligt obehagligt.

Efter ca 10 min så kommer pappa med fru in till oss, ca 2000 kr fattigare och under hela denna tiden har de inte skrivit ner ett ord eller gjort någon dokumentation.

Jag tror att de enbart va ute efter pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2011 så fastnade min pappas frun efter de upptäckt overstay , vilket vi inte alls hade koll på.

Det visade sig att hon som ungersk medborgare inte hade samma rättigheter som oss svenskar, och de blev otroligt dålig stämning då de plockade in henne i ett rum och ville ha en förklaring.

Vi berättade att hon inte kunde engelska, men de brydde de sig inte om utan vi fick vänta några min tills de insåg själva att hon inte kan prata med dem.

När de kom tillbaka så skrek de till pappa att han skulle hämta pengar, så han tar fram kortet.

Men nej, de skulle ha kontanter( rakt ner i fickan)

Medans vi står och väntar så vill de ha våra biljetter oxå, vi säger nej vi har inte gjort något fel, vi har redan kommit igenom alla säkerhetsbås. Då försöker de slita biljetterna ur handen från min

Fru och säger att vi får gå ut till vänthallen annars ska de

Sätta oss i fängelse..

Otroligt obehagligt.

Efter ca 10 min så kommer pappa med fru in till oss, ca 2000 kr fattigare och under hela denna tiden har de inte skrivit ner ett ord eller gjort någon dokumentation.

Jag tror att de enbart va ute efter pengarna.

Vilken mardröm!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått overstay ett par gånger. Inga sura miner har det varit då jag fått betala en liten slant, tvärt om. Hade inte sökt visum för två dagars overstay.

Ni kommer med planet.

Vad flög du med? SAS kollade mig i alla fall. Men jag hade ju bara exakt 30 dagar i mars så jag fick åka. I juni och augusti så frågade dom inte ens.

Finnair tillhör dem som brukar räkna dagarna. T.o.m. om man har ett visum  :cr

Vi flög med Finnair i april och hade 32 dagar. Jag checkade in hemifrån och ingen kollade något på flygplatsen.

Vid hemresan fick vi betala 1000 baht/person och fick fula stämplar i våra helt nya pass. :-[

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått overstay ett par gånger. Inga sura miner har det varit då jag fått betala en liten slant, tvärt om. Hade inte sökt visum för två dagars overstay.

Ni kommer med planet.

Vad flög du med? SAS kollade mig i alla fall. Men jag hade ju bara exakt 30 dagar i mars så jag fick åka. I juni och augusti så frågade dom inte ens.

Finnair tillhör dem som brukar räkna dagarna. T.o.m. om man har ett visum  :cr

Vi flög med Finnair i april och hade 32 dagar. Jag checkade in hemifrån och ingen kollade något på flygplatsen.

Vid hemresan fick vi betala 1000 baht/person och fick fula stämplar i våra helt nya pass. :-[

Men det betyder ju inte att det går bra varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått overstay ett par gånger. Inga sura miner har det varit då jag fått betala en liten slant, tvärt om. Hade inte sökt visum för två dagars overstay.

Ni kommer med planet.

Vad flög du med? SAS kollade mig i alla fall. Men jag hade ju bara exakt 30 dagar i mars så jag fick åka. I juni och augusti så frågade dom inte ens.

Finnair tillhör dem som brukar räkna dagarna. T.o.m. om man har ett visum  :cr

Vi flög med Finnair i april och hade 32 dagar. Jag checkade in hemifrån och ingen kollade något på flygplatsen.

Vid hemresan fick vi betala 1000 baht/person och fick fula stämplar i våra helt nya pass. :-[

Men det betyder ju inte att det går bra varje gång.

Det har jag väl inte skrivit heller?  :angel: Berättar bara hur det gick för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju lite off :offtopic: men den mest aktuella  tråd, fr.o.m. Den 1/11 så får de som har pass från bl.a dessa länder 30dagar när de går över gränsen UK, USA , Japan, Germany, France, Canada and Italy.... Detta enligt något jag läste, där de hade hämtat info från Bangkok immigration bureau.. Kan ju hoppas att de snart ändrat tbx att vi med Svenskt pass oxå får 30dgr som det var före 2008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju lite off :offtopic: men den mest aktuella  tråd, fr.o.m. Den 1/11 så får de som har pass från bl.a dessa länder 30dagar när de går över gränsen UK, USA , Japan, Germany, France, Canada and Italy.... Detta enligt något jag läste, där de hade hämtat info från Bangkok immigration bureau.. Kan ju hoppas att de snart ändrat tbx att vi med Svenskt pass oxå får 30dgr som det var före 2008

Eller så är de less på svenskar eftersom vi inte är med på listan  :-[

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan så är det väl enklast att förlänga med 7 dagar hos Immigration, kostar 1900 thb.

Jo, om man befinner sig i närheten av ett immigrationskontor, så är det nog det ultimata.

Jag har för mig att man kan lösa det på flygplatsen när man kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×