Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
gOOgle

Behöver lite hjälp angående Visum/flyg/etc för tjejen.

Recommended Posts

Är meningen tjejen ska komma hit under jul & nyår på Turistvisa (90dagars)

men jag blir förvirrad och har några frågor...

1: Jag är bosatt i Sverige men närmsta flygplats är Gardermoen, Oslo. Det gör väl inget om hon landar där? Det tillhör ju Schengenområdet.

2: På skatteverkets hemsida finns blankett "personbevis - Inbjudan", är det den enda man behöver? Hade för mig man skulle skicka med någon där det stod man var "singel" osv? Det står ju "Civic Registration (personbevis) &

("Invitation (Referent’s Appendix)"

3: Räcker det med kopior på de senaste 6 månadernas lönespecs och en för årsinkomsten från 2012?

4: Alla mina papper skickas till hennes adress i REK-brev antar jag? Inget till migrationsverket?

Tacksam för hjälp, då jag vill att inget ska krångla/glömmas eller liknande :)

Har läst mig blind på massa hemsidor, även hon har förvirrat mig så jag vill bara va 100% säker.

Mvh

Det lättaste hade varit om hon istället söker besöksvisa.. om hon söker turistvisa så är det hon som mste kunna visa att hon har opengar och det är inte säkert att hon blir beviljad 3 månader som turist..

2. På ditt personbevis står det ju om du är singel eller inte...

3. Det ända jag skickade med för att styrka min inkomst var ett kontoutdrag från mitt sparkonto... Men lönespeccccar och årsinkomst borde räcka...

4. mihgrationsverket är inte inblandade när det gäller turistvisa/besöksvisa..

Hej gOOgle.

Ska försöka svara dej, Har själv gjort en inbjudan till min tjej i våras men tyvärr den svåra vägen för hon hade lite lik i garderåben så ta reda på allt om henne innan du/ni gör en ansökan.

Först svar på dina frågor:

1: Ja hon kan ankomma till Schengenområdet via Norge för vidare till Sverige men när hon lämnar Schengenområdet så måste det vara ifrån det land hon inkom till.

2: Ja personbevis för inbjuda.

3: Lönespec för 3 månader eller årsinkomst eller pengar på sparkonto kolla på migrationsverkets websida vad som krävs angående pengar men du ska kunna försörja både henne och dig själv.

4: Jag din inbjudan samt övriga intyg/papper skickas till henne så hon kan lämna in dem i original när hon gör sin ansökan.

Bifogar lite info om vad som behövs för att göra en inbjudan/ansökan.

Hoppas att det går bra vilket det säkert gör men hör av dig om du har några mer frågor.

/matz

Visa for Visiting Friends VFS.pdf

Questionnaire.pdf

Här kommer lite mer info om hur man ska gå till väga:

Visum för att besöka Sverige enligt de nya reglerna!

För att öka servicen för de personer som vill ansöka om visering till Sverige har ambassaden ingått ett avtal med serviceföretaget VFS Global om att ta emot ansökningar om schengenviseringar för kortare vistelse än tre månader.

Ansökan om schengenvisering kan göras mot en avgift utan föregående tidsbokning på det svenska ansökningscentret som är beläget i Amarin Tower i anslutning till BTS stationen Chid Lom på följande adress:

Swedish Visa Application Centre

Unit 4, 8th Floor

Amarin Tower, no. 496-502

Ploenchit Road

Lumpini, Pathumwan

Bangkok 10330

Karta finns här: http://www.vfsglobal.com/sweden/thailan ... amarin.JPG

Information om processen, vilken service som erbjuds samt vilka handlingar som krävs kan fås via VFS Globals hemsida på följande webbadress http://www.vfsglobal.com/sweden/thailand/index.html

Ansökningscentret är öppet måndag – fredag mellan kl. 08.00 – 12.00 samt 13.00 – 15.00. Utlämning av pass och viseringar sker samma dagar mellan kl. 13.00 – 16.00.

Beslut i ansökningar inlämnade kommer att fattas inom 5 – 7 arbetsdagar beroende på säsong och arbetsbelastning.

Om du redan har lämnat in en ansökan om visering vid Swedish Visa Application Centre kan du följa din ansökan här genom att ange ditt kvittonummer och födelsedatum: http://www.vfsglobal.com/sweden/thailand/track.html

Visum för att besöka vänner, flick- eller pojkvän.

Dessa handlingar behöver du:

Ansökningsblankett för Schengenvisum. Blanketten finner du här: http://www.vfsglobal.com/sweden/thailan ... %20VAF.pdf

Appendix D - Family Details (familjebilaga). Blanketten finner du här: http://www.vfsglobal.com/sweden/thailan ... 239011.pdf

Ett ifyllt frågeformulär (krävs inte för gifta par). Blanketten finner du här: http://www.vfsglobal.com/sweden/thailan ... nnaire.pdf

Pass med en giltighetstid av minst tre månader efter den planerade avresan från Sverige samt kopia på första sidan i passet samt ev. förlängning eller namnbyte.

Tidigare pass om ett nytt pass har utfärdats under det senaste året.

Kopia av thailändskt identitetskort.

Två nytagna (ej äldre än 6 månader) passfoton i färg med storlek 45 mm x 35 mm. Fotona ska vara tagna rakt framifrån mot ljus bakgrund.

Kopia av betald medicinsk reseförsäkring.

Handlingar som styrker tillräckliga medel för hela besöket, t.ex. kontoutdrag eller kopia på bank bok. Medlen skall motsvara 370 kronor per dag dag (Om sökanden betalar för vistelsen).

Kopia på flygbokning (ambassaden uppmanar till att inte betala flygbokningar innan visum är beviljat)

Följande handlingar skall tillhandahållas av referentstudie och får inte vara mer än 3 månader gamla:

Bilaga E - Referentbilagan, vilken ska vara i original. Blanketten finner du här: http://www.vfsglobal.com/sweden/thailan ... _visit.pdf

Personbevis med ändamål inbjudan. Beställs hos Skatteverket.

Finns thailändsk medborgare i referentens hushåll ska även dennes personbevis bifogas ansökan.

Passkopia av första sidan tillsammans med kopior av sidor i passet med inrese- och utresestämplar till och från Thailand.

Om referenten står för försörjningen under vistelsen krävs kontoutdrag, lönebesked eller pensionsbesked för styrkande av att medel finns för hela vistelsen motsvarande ca 370 kronor per dag/person.

OBS: Sökande kan få lämna in ytterligare handlingar eller kan kallas till en intervju om det bedöms nödvändigt av ambassaden.

Ansökningsavgiften för Schengenvisum är 2.660 Bath och serviceavgiften 535 Bath

Här finns en checklista där du kan kontrollera att alla handlingar finns med vid en ansökan: http://www.vfsglobal.com/sweden/thailan ... %20VFS.pdf

/matz

Det lättaste hade varit om hon istället söker besöksvisa.. om hon söker turistvisa så är det hon som mste kunna visa att hon har opengar och det är inte säkert att hon blir beviljad 3 månader som turist..

Ja det var ett vanligt upp till 90 dagars jag menade där jag står för försörjningen.

2. På ditt personbevis står det ju om du är singel eller inte...

Det står inte i "personbevis - inbjudan" men i "folkbokföring" gör det så. Kan skicka med båda ifall att.

Först svar på dina frågor:

1: Ja hon kan ankomma till Schengenområdet via Norge för vidare till Sverige men när hon lämnar Schengenområdet så måste det vara ifrån det land hon inkom till.

2: Ja personbevis för inbjuda.

3: Lönespec för 3 månader eller årsinkomst eller pengar på sparkonto kolla på migrationsverkets websida vad som krävs angående pengar men du ska kunna försörja både henne och dig själv.

4: Jag din inbjudan samt övriga intyg/papper skickas till henne så hon kan lämna in dem i original när hon gör sin ansökan.

Ok då behöver jag inte oroa mig för Norge biten.

Då ska jag skicka henne alla papper till veckan så får jag hoppas allt är i sin ordning.

Tack för hjälp både Jimmieboy & matz det är guld värt  :)

Hejsan alla.

Fick svar igår angående visat.

De sa nej.

§ Justification for the purpose and conditions of the intended stay was not provided §

[... Ni har lämnat in mycket begränsade uppgifter om er bekantskap  och hur mycket ni träffats under den tiden som ni känt varandra.

...Utöver stämplar i referentens pass har det heller inte i övrigt lämnats in någon dokumentation som styrker att ni träffats eller har kontinuerlig kontakt..

...Det har uppgivits att X försörjer dig men några handlingar som styrker detta har inte inlämnats... och vad som i övrigt framkommit kan du inte anses ha styrkt ändamålet med din vistelse, ambassaden anser därför att det saknas. Din ansökan avslås därför.]

Hon fick hjälp av företaget som är i samma byggnad med alla papper och när hon ringde dom så blev dom förvånade att det inte blev godkänt.

Hur ska man bevisa att vi träffats?`Genom bilder som inte har datumstämpel? Varför måste inte ALLA göra det isåfall? Hennes kompis träffade en kille i 2 veckor som hon senare följde med till Norge utan bilder eller något liknande, exakt samma ifyllnad som min tjej (kompisen jobbar med visa, så hon fick hjälp av henne).

Känns så jävla surt att det är så lätt för andra men krångligt för en själv... vi som hade sett fram emot en julafton här kan nog bara glömma det nu.

Det står att man kan skicka brev till ambassaden i Göteborg om man vill klaga, men det tar ju minst 3 dagar innan dom får brevet. Sen kunde hon åka till Bangkok och göra en ny ansökan sa dom på företaget, men det kommer ju ta lång tid...

Tråkigt att det blev avslag på sådana grunder som är så lätta att förutse.

Ett företag som erbjuder sådana tjänster bör ju se till att de mest grundläggande kriterierna är uppfyllda.

Vanliga orsaker till avslag är just att man inte kan styrka ett förhållande eller att det inte är ordning på dokumenten kring hennes familj.

Det är ju dock sådant som företaget som hjälpte henne borde ha hjälpt till med.

Bättre att ordna allt själv så man har kontroll över situationen.

Ja jag tycker att företaget kunde sagt ifrån om ansökan var tunn angående vår relation och om vi skulle behöva styrka det med t.ex bilder.

Men som sagt, dom tyckte det var konstigt att det blev ett nej.

Väldigt konstigt eftersom en av de anställda fyllde i uppgifterna medans hon frågade min tjej.

När min flickvän skulle hämta sitt pass var det flera andra som hade fått vslag på sina ansökningar...

Jag vet att dom blivit hårdare och oftast kräver att man känt varandra minst 6 månader även om det inte är nåt formellt krav...

När min flickvän skulle hämta sitt pass var det flera andra som hade fått vslag på sina ansökningar...

Jag vet att dom blivit hårdare och oftast kräver att man känt varandra minst 6 månader även om det inte är nåt formellt krav...

Så sant och det är inte heller lika enkelt som tidigare efter t.ex. en 2-veckors "semesterromans"

De som hjälpte henne sa att det kommit in ett par som känt varandra mindre än en vecka och fått godkänt utan problem, verkar vara på vilket humör den som har hand om ansökan har...

Har ju känt henne i 2 år nu så..

Har skickat lite bilder från alla gånger vi träffats nu + kontoutdrag så får hoppas det räcker.

De som hjälpte henne sa att det kommit in ett par som känt varandra mindre än en vecka och fått godkänt utan problem, verkar vara på vilket humör den som har hand om ansökan har...

Har ju känt henne i 2 år nu så..

Har skickat lite bilder från alla gånger vi träffats nu + kontoutdrag så får hoppas det räcker.

Då borde det inte ha varit några problem. Då tror jag att ni måste formulerat er väldigt fel..

Vi skrev nån mening på varje fråga.

Det viktigaste är att ni förklarar var och hur ni träffades första gången och dom datumen måste stämma överens med visumstämplarna,,,

Guest elglenno

låter ju konstigt om det var ett företag som skall kunna sådant får ett nej på ett besöksvisum. 

Lite sent nu kanske, men https://www.visumservice.se/

Alternativt http://www.allavisum.se/ som jag hört mycket bra om.

Även för att få visa till Sverige... Tja, det borde dom väl kunna fixa. Har inte hört nåt om dom i alla fall, annat än för att för dubbla priset fixa visum för Svenskar ner till Thailand.

Och det klarar vilken idiot som helst av, alltså att få ett visum till Thailand. Jag vet eftersom jag lyckades.  ;)

Det är oxå viktigt att skriva varför hon måste vara 3 månader i Sverige..

Skriver ni att hon har jobb måste ni även skicka med intyg från hennes arbetsgivare att hon har fått beviljad semester..

Viktigt att oxå skriva att hon INTE har planer på att flytta till Sverige.

låter ju konstigt om det var ett företag som skall kunna sådant får ett nej på ett besöksvisum. 

Inget företag kan garantera framgång i visum ärenden men när dom jobbar med den hör typen av ärenden dagligen så ska dom veta vad som behövs och vad chanserna är och inte spela förvånade när det inte går igenom.

Här verkar dom ha släppt igenom en ansökan där enda dokumentationen att dom ens har träffats består av stämplar i passet? Utan att veta vad som brukar lämnas in så låter det lite märkligt!

Inget företag kan garantera framgång i visum ärenden men när dom jobbar med den hör typen av ärenden dagligen så ska dom veta vad som behövs och vad chanserna är och inte spela förvånade när det inte går igenom.

Här verkar dom ha släppt igenom en ansökan där enda dokumentationen att dom ens har träffats består av stämplar i passet? Utan att veta vad som brukar lämnas in så låter det lite märkligt!

Om det är samma som vi använde oss av så hade ni kanske otur för oss hjälpte dom riktigt bra.. Sa till oss att formulera om oss på vissa frågor och mer eller mindre ändra svar etc..

Om det är samma som vi använde oss av så hade ni kanske otur för oss hjälpte dom riktigt bra.. Sa till oss att formulera om oss på vissa frågor och mer eller mindre ändra svar etc..

Nu var det inte vi för ingen av oss behöver visum för att besöka Sverige men annars är det den typen av hjälp som man ska få när man betalar för det!

Kan tyckas att stämplar i pass etc är begränsad info av att vi träffats men då tycker man att de kunde ha sagt "skaffa fotografier/mer bevis" isåfall.

Det verkade som om de visste vad dom gjorde, men tydligen inte...

Får skicka henne dit igen då med några foton från de gånger vi träffats.

Kan tyckas att stämplar i pass etc är begränsad info av att vi träffats men då tycker man att de kunde ha sagt "skaffa fotografier/mer bevis" isåfall.

Det verkade som om de visste vad dom gjorde, men tydligen inte...

Får skicka henne dit igen då med några foton från de gånger vi träffats.

Foton vet jag inte ens om dom tar emot..

Passstämplarna är ju ett bevis på att du faktisk varit i Thailand dom gångerna du säger att du träffat henne.

Det viktigaste är vad ni skriver... Var noga med datum och vad ni gjorde när ni träffades. Var oxå noga med när ni blev ett par.

Guest elglenno

Får åka och träffa familjen och ta ett stort familje kort med dagens tidning i handen :)