Tima 1 Report post Posted November 3, 2013 Har varit i Thailand tre gånger och alltid hälsat på dem på thai-vis "sawadeekaa" med händerna ihop trots hur många påsar och attiraljer jag har att bära på. Känns som att...om jag INTE skulle hälsa som man bör, skulle det kännas fel. Hur uppfattar thailändare ifall man bara säger hello eller sawadeekaa utan att köra ihop händerna och buga lätt? Som nonchalant? Share this post Link to post Share on other sites
AndersG 3 Report post Posted November 3, 2013 Som turist är det väl inte så där hemskt ofta man bli "waiad" förutom av anställda på hotell och 7-eleven och liknande? Där finns det väl ingen anledning att waia tillbaka! Share this post Link to post Share on other sites
Mimo 13 Report post Posted November 3, 2013 Jag använder mig sällan av Wai när jag hälsar på någon okänd i Thailand, bugar lätt och hälsar! Hur man använder wai, högt och lågt, beror ju på vem du hälsar på och jag känner inte att jag har den kunskapen och låter därför bli i regel! Av respekt gör jag det när jag känner att det är på sin plats! Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted November 3, 2013 Thailand är ju ett klass-samhälle så det är absolut inget du ska göra i restauranger, butiker etc. Det ska den personen "under" dig göra. Sen blir ju ingen ledsen eller förolämpad om du gör det heller! dom flesta ser det nog som rakt igenom trevligt. Men träffar du folk i vardagliga situationer så ska du alltid waia folk som är äldre och/eller "över" dig. Men sen är vi vita konstiga till att börja med så man kan waia hur man vill ingen kommer som sagt bli upprörd. Share this post Link to post Share on other sites
LantaMas 18 Report post Posted November 4, 2013 ...sedan finns det fem nivåer på waiandet beroende på vilken rang den som tar emot waien har. Händerna högst för Kungen och Buddha osv. Men det där är överkurs och ingen thai förväntar sig att vi faranger ska fatta det där. Men man waiar inte barn, servitriser, taxichaffisar och dörrvakter osv.. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted November 4, 2013 Jag använder way hälsning när jag tex träffar någon som man ska ha kontakt med, möte etc eller bekanta. Men inte alltid. Folk jag träffar ofta skippar man det oftast. Men man kan inte vara för artig i Thailand så det skadar inte att göra det även om folk inte skulle brytt sig om du skippade det eller att det tom skulle ses som konstigt att du använda wai om du va Thai, för så är det ju. Man hälsar inte så på folk som är betydligt yngre. De olika höjderna behöver du inte bry dig mycket om. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted November 4, 2013 Hej, De som waiar på mig är främst de anställda på hotellet där jag tränar. Nästan enbart de kvinnliga för övrigt. Mina thaikompisar waiar aldrig på mig, men min frus väninnor gör det. Själv waiar jag på äldre personer och waiar tillbaka till yngre som gör det åt mig, undantag hotellpersonal etc. Då blir det istället ett leende och en hälsning. Share this post Link to post Share on other sites
nilu 0 Report post Posted November 4, 2013 Hej, De som waiar på mig är främst de anställda på hotellet där jag tränar. Nästan enbart de kvinnliga för övrigt. Mina thaikompisar waiar aldrig på mig, men min frus väninnor gör det. Själv waiar jag på äldre personer och waiar tillbaka till yngre som gör det åt mig, undantag hotellpersonal etc. Då blir det istället ett leende och en hälsning. Upplever likadant.. Möter jag någon äldre, waiar jag extra djup av respekt. I de flesta möten känns ett leende och snabbt ihopslagna handflator a´la Thai, som nog. Här gäller adaptability. Med andra ord anpassningsförmåga.. Share this post Link to post Share on other sites
Tima 1 Report post Posted November 4, 2013 Oj...det blev lite mer intressantare än jag trodde med alla era svar! Hade ingen aning om att det hette att waia heller. Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted November 4, 2013 Waia är ju bara en ren svenskafiering av ordet "wai" så tror knappast det kommer in i akademin dom närmsta åren Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted November 5, 2013 Waia är ju bara en ren svenskafiering av ordet "wai" så tror knappast det kommer in i akademin dom närmsta åren Waiar man aina? Abooo len! Share this post Link to post Share on other sites
diseledvin 4 Report post Posted November 5, 2013 jag drar på smilebanden när jag ser de som ska wai:a alla de ser i Thailand Share this post Link to post Share on other sites