Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
syster_cecilia

heltäckande uv-kläder som skydd mot kubmaneter

Rekommendera Poster

Hej! Tänkte bara höra vad ni tycker om att man införskaffar uv-kläder (lång arm/långa ben) från tex Sunmate eller Zunblock för att skydda sig mot kubmanter när vi ska bada i Thailand i vinter? Kommer folk att skratta åt oss? Vi behöver visserligen väldigt högt solskydd i alla fall eftersom vi, i alla fall jag och dottern, som har en nästan genomskinlig hud. Vi har varit i Thailand förut! Men nu har en vänlig vän återigen skrämt upp oss. Tidigare i höstas var det denguefeber, men den oron har lindrat sig rejält nu. Men så kom hon med det här...

Hur skulle ni göra? Det står ju att dessa uvkläder är sköna och svala att bära så varför inte skydda sig egentligen. Dottern älskar att snorkla och då kan det ju vara bra att hon skyddar sin kropp eller hur?

Trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det känns bra för er så är det väl bara att använda dom. Det har ju ingen annan med att göra. Det vimlar av koreaner och japaner som går runt på stränderna med paraply och täckande kläder (i allafall där jag brukar vara) så badkläder smälter säkert in  :D. Jag skulle inte använde det men inte pga av vad andra tycker utan därför att jag inte tycker det känns nödvändigt för egen del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tänkte bara höra vad ni tycker om att man införskaffar uv-kläder (lång arm/långa ben) från tex Sunmate eller Zunblock för att skydda sig mot kubmanter när vi ska bada i Thailand i vinter? Kommer folk att skratta åt oss? Vi behöver visserligen väldigt högt solskydd i alla fall eftersom vi, i alla fall jag och dottern, som har en nästan genomskinlig hud. Vi har varit i Thailand förut! Men nu har en vänlig vän återigen skrämt upp oss. Tidigare i höstas var det denguefeber, men den oron har lindrat sig rejält nu. Men så kom hon med det här...

Hur skulle ni göra? Det står ju att dessa uvkläder är sköna och svala att bära så varför inte skydda sig egentligen. Dottern älskar att snorkla och då kan det ju vara bra att hon skyddar sin kropp eller hur?

Trevlig helg!

Nu är det inte säkert att UV-kläder skyddar mot kubmaneter dock :)

Känner du dig tryggare med det så kör på. Det är praktiskt att ha när man snorklar faktiskt för man behöver inte tänka på att man kan bränna sig.

Jag använder nåt som heter stinger-suit när jag dyker för att slippa bli stungen av konstiga saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för era svar.

Både på Sunmates hemsida (under rubriken press) och på Zunblocks hemsida står det att deras produkter skyddar mot kubmaneter. Dock kan de såklart inte garantera ett 100 procentigt skydd men det tycks som att de kan skydda så pass att man inte blir lika drabbad IFALL man skulle stöta på en sådan!

Stingsuits kanske verkar lite överdrivet om man "bara" ska bada... Och var köper man sådana? Har tittat lite på nätet men bara hittat ett ställe i Australien och ett i England tror jag. Kan man köpa sådana i Sverige? Min man dyker så det kan kanske vara bra att ha koll på!

Det känns ju bättre om man skyddar sig lite än inte allas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske funkar, som sagt känner du dig lugnare så kör på det!

kubmaneter är ju faktiskt extremt ovanligt i Thailand...

Finns ju även sololja som har skydd!

Risken för sting finns, rädslan finns, så gör vad du känner för!

Procentuellt så är det ofarligt i princip!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1 på de tre senaste inläggen.

Alternativt, använd grodmansdräkter, de skyddar garanterat både mot maneter och myggor. Och, kanske bäst att simma dit i dom också, planet kan ju störta. Ajdå, hajar, tänkte inte på det.

Och, drick inget där, alkohol dödar ....... Imorrn är jag nog död  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att tycka det är fruktansvärt opraktiskt med såna kläder. Det är så varmt så man vistas sällan i solen utan i skuggan under nåt träd. Att kränga av och på en sån där dress tror jag inte du kommer att göra speciellt många gånger. Det är tillräckligt att försöka få på sig sina vanliga kläder då man alltid är fuktig på kroppen.

Bada då vattnet är klart och lugnt, titta dig noga omkring så ser du maneterna på långt håll. De som finns är inte kubmaneter utan bruna med eller utan tentakler. Skulle du bli bränd så häll vinäger över, gnugga inte och efter ett tag lägger sig svedan. Jag har sett fler maneter på ett och samma ställe både på västkusten och i Danmark än vad jag sett i Thailand.

Det är så fantastiskt härligt i havet så förstör inte den upplevelsen. På en snorklingstur skulle jag kunna tänka mig att använda en sån dress eftersom man vistas så länge i solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst, som ngn skrev, att vanliga långärmade/långbenta kläder också skyddar mot maneter (liksom mot solen). Jag kommer att ha soldräkter med mig till barnen för att slippa smörja. Om det blir för varm kan man ju bara byta och låta dem ha vanliga bakkläder  :)

Och som någon påpekade är det ju farligt med en massa saker men om man kan skydda sig, varför inte göra det? Man går inte med hjälm för kokosnötter men lägger kanske inte babyn att sova under en palm. Och man använder flytvästar vid båtresor på icke simkunnika liksom man har säkerhetsbälte i den mån det finns.

Kan tipsa om ättika, läste att man ska ha med ättika på stranden att ha på OM man blir bränd.

/Raja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är trafiken du ska vara rädd för! Att vistas där ger en än nära döden upplevelse oftare än du tror. Då är det nog att rekommendera att hela familjen tar med hjälmar ner till Thailand istället för dräkter som skydd för kubmaneter som verkar lysa med sin frånvaro.

Har sett en kärring som brukade springa i plurret med en sådan där dräkt under de gången vi varit där och visst ser det komiskt ut  :rolling on the floor: på en vuxen men var o en gör ju som den vill.

Visst kan det bränna/sticka lite grann i vattnet om det kommer lite manettrådar med strömmarna men inge att oroa sig över.

Att en del ungar har på sig det som skydd mot solen är ju förstås mycket bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är trafiken du ska vara rädd för! Att vistas där ger en än nära döden upplevelse oftare än du tror. Då är det nog att rekommendera att hela familjen tar med hjälmar ner till Thailand istället för dräkter som skydd för kubmaneter som verkar lysa med sin frånvaro.

Har sett en kärring som brukade springa i plurret med en sådan där dräkt under de gången vi varit där och visst ser det komiskt ut  :rolling on the floor: på en vuxen men var o en gör ju som den vill.

Visst kan det bränna/sticka lite grann i vattnet om det kommer lite manettrådar med strömmarna men inge att oroa sig över.

Att en del ungar har på sig det som skydd mot solen är ju förstås mycket bra. 

Det där som sticks i vattnet är väl pyttesmå maneter eller nån annan havsvarelse som inte är synliga för blotta ögat och inte trådar från maneter. Kommer just nu inte ihåg vad de kallas för i Thailand, någon annan kanske gör det? Men som sagt, ofarliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där som sticks i vattnet är väl pyttesmå maneter eller nån annan havsvarelse som inte är synliga för blotta ögat och inte trådar från maneter. Kommer just nu inte ihåg vad de kallas för i Thailand, någon annan kanske gör det? Men som sagt, ofarliga.

Sök på forumet, finns massor av inlägg....

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för era svar.

Både på Sunmates hemsida (under rubriken press) och på Zunblocks hemsida står det att deras produkter skyddar mot kubmaneter. Dock kan de såklart inte garantera ett 100 procentigt skydd men det tycks som att de kan skydda så pass att man inte blir lika drabbad IFALL man skulle stöta på en sådan!

Stingsuits kanske verkar lite överdrivet om man "bara" ska bada... Och var köper man sådana? Har tittat lite på nätet men bara hittat ett ställe i Australien och ett i England tror jag. Kan man köpa sådana i Sverige? Min man dyker så det kan kanske vara bra att ha koll på!

Det känns ju bättre om man skyddar sig lite än inte allas!

Den första jag hade köpte jag härifrån:

http://www.stingersuits.eu/index.php?kat1_id&start=1&lang_id=en

Men det finns sådana som är lite mer hållbara tex Mares och IQ har det.

Denna butiken brukar jag använda mig av för att beställa dykutrustning, de har fungerat mycket bra.

http://www.watersportswarehouse.co.uk/shop/scuba-diving-equipment/rash-vests/mares-trilastic-rashsuit-ladies-722418.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för era svar.

Både på Sunmates hemsida (under rubriken press) och på Zunblocks hemsida står det att deras produkter skyddar mot kubmaneter. Dock kan de såklart inte garantera ett 100 procentigt skydd men det tycks som att de kan skydda så pass att man inte blir lika drabbad IFALL man skulle stöta på en sådan!

Stingsuits kanske verkar lite överdrivet om man "bara" ska bada... Och var köper man sådana? Har tittat lite på nätet men bara hittat ett ställe i Australien och ett i England tror jag. Kan man köpa sådana i Sverige? Min man dyker så det kan kanske vara bra att ha koll på!

Det känns ju bättre om man skyddar sig lite än inte allas!

Om du är sååå rädd kanske ni ska hålla er till poolen!

Jag säger bara att det är 10000 gånger farligare i trafiken än i plurret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för era svar.

Både på Sunmates hemsida (under rubriken press) och på Zunblocks hemsida står det att deras produkter skyddar mot kubmaneter. Dock kan de såklart inte garantera ett 100 procentigt skydd men det tycks som att de kan skydda så pass att man inte blir lika drabbad IFALL man skulle stöta på en sådan!

Stingsuits kanske verkar lite överdrivet om man "bara" ska bada... Och var köper man sådana? Har tittat lite på nätet men bara hittat ett ställe i Australien och ett i England tror jag. Kan man köpa sådana i Sverige? Min man dyker så det kan kanske vara bra att ha koll på!

Det känns ju bättre om man skyddar sig lite än inte allas!

Om du är sååå rädd kanske ni ska hålla er till poolen!

Jag säger bara att det är 10000 gånger farligare i trafiken än i plurret!

Det har ju hänt att folk avlidit i pooler pga elchock. Minns att en rysk stackare gjorde det tidigare i år.

Livet är tufft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för era svar.

Både på Sunmates hemsida (under rubriken press) och på Zunblocks hemsida står det att deras produkter skyddar mot kubmaneter. Dock kan de såklart inte garantera ett 100 procentigt skydd men det tycks som att de kan skydda så pass att man inte blir lika drabbad IFALL man skulle stöta på en sådan!

Stingsuits kanske verkar lite överdrivet om man "bara" ska bada... Och var köper man sådana? Har tittat lite på nätet men bara hittat ett ställe i Australien och ett i England tror jag. Kan man köpa sådana i Sverige? Min man dyker så det kan kanske vara bra att ha koll på!

Det känns ju bättre om man skyddar sig lite än inte allas!

Om du är sååå rädd kanske ni ska hålla er till poolen!

Jag säger bara att det är 10000 gånger farligare i trafiken än i plurret!

Det har ju hänt att folk avlidit i pooler pga elchock. Minns att en rysk stackare gjorde det tidigare i år.

Livet är tufft!

Ja he.. o i duschen är det inte heller riskfritt med elvärmen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som dykare måste jag säga att jag uppskattar en sting-suit. Jag slipper bli bränd av allehanda ting, framför allt praktiskt om man jobbar med korallrestaurering under dyket eftersom det då lossnar nässelceller från diverse varelser ibland.

Sen tycker jag det är skönt att slippa de där sticken. När jag var i Malaysia använde jag inte min stinger-suit de första dagarna, visade sig att jag var allergisk mot nåt av allt det som finns i havet, fick fina utslag över benen :)

När vi snorklade på sköldpaddspatrullerna hade jag alltid dräkten på mig för att slippa bränna mig av solen.

Den är inte snyggt men fungerar bra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som dykare måste jag säga att jag uppskattar en sting-suit. Jag slipper bli bränd av allehanda ting, framför allt praktiskt om man jobbar med korallrestaurering under dyket eftersom det då lossnar nässelceller från diverse varelser ibland.

Sen tycker jag det är skönt att slippa de där sticken. När jag var i Malaysia använde jag inte min stinger-suit de första dagarna, visade sig att jag var allergisk mot nåt av allt det som finns i havet, fick fina utslag över benen :)

När vi snorklade på sköldpaddspatrullerna hade jag alltid dräkten på mig för att slippa bränna mig av solen.

Den är inte snyggt men fungerar bra tycker jag.

Men Syster pratar ju om en dräkt att ha på sig som skydd mot kubmaneter när hon badar vid stranden. Är väl viss skillnad när man dyker vid rev eller dyl.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla!

Tycker faktiskt att det är lite trist med lite onödiga kommentarer när man ställer en fråga här på forumet.

Jag har faktiskt varit i Thailand förut och jag är inte helt dum i huvudet. Som vuxen kan man ju ha lite mer koll men med en 5-åring som älskar att bada och snorkla och som är mer i havet än på land så kan det ju vara kul att höra hur andra har tänkt. Det är ju inte fel att använda en uv-dräkt till ett barn eller hur?

Till alla er med vettiga svar - tack så mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som dykare måste jag säga att jag uppskattar en sting-suit. Jag slipper bli bränd av allehanda ting, framför allt praktiskt om man jobbar med korallrestaurering under dyket eftersom det då lossnar nässelceller från diverse varelser ibland.

Sen tycker jag det är skönt att slippa de där sticken. När jag var i Malaysia använde jag inte min stinger-suit de första dagarna, visade sig att jag var allergisk mot nåt av allt det som finns i havet, fick fina utslag över benen :)

När vi snorklade på sköldpaddspatrullerna hade jag alltid dräkten på mig för att slippa bränna mig av solen.

Den är inte snyggt men fungerar bra tycker jag.

Men Syster pratar ju om en dräkt att ha på sig som skydd mot kubmaneter när hon badar vid stranden. Är väl viss skillnad när man dyker vid rev eller dyl.  ;)

Hon nämnde även att hennes man är dykare och att det kanske var idé med en stinger-suit till honom.

Personligen tycker jag att folk kan ha på sig vad de vill på stranden, det är upp till dom vad som känns bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla!

Tycker faktiskt att det är lite trist med lite onödiga kommentarer när man ställer en fråga här på forumet.

Jag har faktiskt varit i Thailand förut och jag är inte helt dum i huvudet. Som vuxen kan man ju ha lite mer koll men med en 5-åring som älskar att bada och snorkla och som är mer i havet än på land så kan det ju vara kul att höra hur andra har tänkt. Det är ju inte fel att använda en uv-dräkt till ett barn eller hur?

Till alla er med vettiga svar - tack så mycket!

Det tackar vi för  :wi !

Men frågan var väl ursprungligen om hela familjen skulle behöva dra på sig en varsin uv dräkt eftersom din väninna skrämt upp dig??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Frågan kanske missuppfattades men den berör i första hand lilla dottern som är 5-år. Men jag minns från de gånger jag varit i Thailand att det är irriterande att det bränner till då och då på kroppen när man badar men det får man ju såklart ta och det är ju ofarligt! Dottern får i alla fall en uv-dräkt som skyddar henne mot solen och till viss del mot kubmaneter. Sedan får man se hur jag gör! Men  är det någon här som vet HUR vanligt det är med kubmaneter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×