Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
ENE

Thailand i februari!

Recommended Posts

Bokat och klart, nja nästan i varje fall.

Har bokat biljetter för mig och frun på Norwegians 787 4 februari med hemresa 26 februari (får se om det blir deras kärra eller en inhyrd...)(Vi är i övre 40-årsåldern så vi hoppar nog disco till 05 och liknande... god mat och dryck är vi annars väldigt glada i...)

Nåväl...

Vi landar på morgonen 5 februari i Bangkok och har planerat en övernattning där. Tanken är att jag ska kontakta en skräddare för lite måttagning för kostymer och skjortor. Tips på skräddare nära MBK center? Dagen efter flyger vi inrikes ner till Koh Samui och tar båt vidare till Koh Tao för "semester"... Inget hotell bokat ännu så jag tar gärna emot tips. Önskemål är nära tillgång till bra snorkling och dykning på Koh Tao men ändå hyggligt nära enklare gatushopping och restaurangutbud. Planen är att lägga 7 dagar på Koh Tao och hotellbudgeten kan max få vara 7-800 sek/natt (om hotellet är väldigt fint). Vi har hört att finaste snorklingen är norrut på västsidan... stämmer det?

Efter 7 dagar på Koh Tao åker vi över till Koh Samui för ytterligare 10 dagar "semester". Här hoppas vi få lite närmare till restauranger och "gatu"-shopping men givetvis är snorklingen och dykningen fortfarande i fokus. Jag antar (rätta mig om jag har fel) att jag kan boka fina dykutfärder från Koh Samui också så jag behöver inte bara fokusera på Koh Tao avseende detta?? Vart på Koh Samui bör vi bo? Öst, väst, nord?? Budget här är väl ungefär samma 7-800 sek/natt. Tips på dykutfärder och annat vi inte får missa mottages tacksamt. Den 22 februari flyger vi tillbaka till Bangkok där vi stannar tills den 26 februari då vi flyger hem. Jag har sett ett hotell "Pathumwan Princess hotel" nära MBK center som verkar bra. Har ni tips om vad som bör planeras i Bangkok så tar jag gärna emot en hel uppsats. Vi har aldrig varit i Bangkok förut men hoppas hitta en del läckra inredningsprylar, väskor etc (bättre kopior) och framförallt Kostymer och skjortor.

Tacksam för alla tips.

Har bara varit på Koh Samui i 4 dagar för snart 10 år sedan så kan tyvärr inte säga något om det, men vet ju att det finns goda hjälpare som kan "allt" om ön här på forumet så dom hjälper dig nog :)

Men jag älskar Bangkok, och kan ge några tips därfrån :)

China town, Grand palce och What po. Tycker jag är värt ett besök.

På Siam Paragon  ett lyx köp center nära MBK finnes ett jätte stort Ocean world, blev positivt överraskad av det. Var hur stor som hälst och massa kul att se :)

Intill har ni Siam Discovery och Siam center som är köpcenter det med, allt ligger "ihop" med MBK nästan :)

Har varit på och bott på Koh San road, och är en upplevelse det med med allt folket och är man fört i närheten ( china town, Grand Palce och Wat po ligger i närheten)

Har också hört mycke positivt om "Bangkok by bike" så kan vara värt att kolla upp :D

Angående skräddare så finn det otroligt mycket skit! Nickermanns har fått mycket bra recensioner och sarto di moda som ligger på sukhumvit road 22.

Glöm inte besöka terminal 21 för lite roligare varuhus sol inte är enbart dyrt sol vissa av lyxgalleriorna.

Är du efter att dyka/snorkla/boende på Koh Tao välj med fördel Sairee beach - när du kommer i land gå bara till vänster så finns det ett överflöd på allt.

Jansom beach även detta på Koh Tao kan också vara en pärla, kanske lite ödsligt men ett underbart dykställe.

Dykutflykter från Samui, inget jag kan rekommendera, de kör ofta till sämre ställen.

Boende på Samui beror alldeles på hur du vill ha det. Livligast mest utbud av allt Chaweng beach, något lugnare är Lamai beach. Dock finns det ett stort utbud av det mesta på dessa beacher. Finast och dyrast är dock Choengmon beach dock är det lite skralt kvällsliv, du får åka taxi/songtaew till Chaweng. MaeNam är också en hyfsad beach något större kvällsliv men ändå ganska begränsat.

Suneast bungalow på Chaweng kanske kan vara något, ligger centralt hyfsad prissättning, Al,s resort är också ganska ok.

Lamai Inn 99 eller Lamai Wanta på Lamai Beach

Sök själv på TripAdvisor och bilda dig en egen uppfattning, jag kanske bara lurar dig, vet inte vilka krav du ställer.

Tack för alla svar,

jag kommer att kolla upp de och även följa lite fler trådar. Har ni fler tips är jag jättetacksam för att ni delar med er av dem.

Phatumwan Pricess ligger inte bara nära MBK, det sitter ihop med MBK. Perfekt läge m a o. Alla stora lyxiga gallerier ligger i det kvarteret. Det är ca 2-3 kvarter därifrån ligger Pratunam med marknad från morgon till kväll om man orkar. MBK är ju 7 våningar stort så det räcker till många dagars shopping  ;)

Vi bodde 5 nätter på Sairee Hut på Koh Tao i april i år. Det passade oss utmärkt med fin pool precis på stranden och olika typer av boende.

2 minuter till shopping och olika restauranger om man inte stannar på stranden för Barbeque på kvällen. Rekommenderas!

Tack för alla tips.

Jag gör nog så att jag struntar i skräddare i Bangkok och löser det På Koh Samui istället. Det verkar ju finnas gott om skräddare där...

På så sätt slipper vi stressa med provningar på de få dagar vi är där utan kan ägna oss åt lite allmän sightseeing istället.

Ska försöka hitta hotell som passar på Sairee Beach på Koh Tao och på Chaweng på Koh Samui, kanske norrut på stranden för att få lite lugnare...

/Magnus

Ene, du bör ha i åtanke att stranden, eller badet är inte lika fint norrut på Chaweng beach. Gränsen går ungefär vid Al's resort.

Ok, du kan fixa boende nästan längst norrut, lite långgrunt men för övrigt ok, bara lite långt att gå till kvällslivet.

Exempelvis utanför OP bungalows  blir det inte djupare än 70 - 80 cm sedan är botten full av koraller, ja mer eller mindre hela stranden norrut från Al's resort till strax söder om Pappilion resort är havsbadet HELKASS.

Som jag tidigare gett info om,  gör ett besök på Suneast bungalow, ingen frukost men verkligen prisvärt och läget ganska optimalt, du behöver bara gå något hundratal meter söderut för att få fint havsbad.

För övrigt är annars stranden på Chaweng beach lugn, enda stället där det är drag på så är det på Ark Bar. Lite vattenskotrar körs då och då men prisbilden är så hög att det blir inte så mycket (o)väsen.

Tack det var bra info,

Jag fick uppfattningen att det var väl livat mitt på stranden (typ som centrala delarna av Pattong) och att man bör hålla sig i utkanterna om man vill ha lagom. Vi bodde på Karon beach (Phuket) förra året och tyckte att det var lagom tempo, men för lite butiker och resturanger. Vi vill ju gärna ha lite enklare snorkling direkt utanför hotellet (vardagssnokling) så stranden bör vara hygglig där vi bor. Då är det lite söderut på Chaweng vi ska välja boende om jag fattat det rätt?

Tack det var bra info,

Jag fick uppfattningen att det var väl livat mitt på stranden (typ som centrala delarna av Pattong) och att man bör hålla sig i utkanterna om man vill ha lagom. Vi bodde på Karon beach (Phuket) förra året och tyckte att det var lagom tempo, men för lite butiker och resturanger. Vi vill ju gärna ha lite enklare snorkling direkt utanför hotellet (vardagssnokling) så stranden bör vara hygglig där vi bor. Då är det lite söderut på Chaweng vi ska välja boende om jag fattat det rätt?

Någon snorkling utanför Chaweng är nog svårt att hitta. Stranden är betydligt finare än Karon och butiker lär ni hitta utan problem. Satsa på mellersta till södra strandremsan för bäst beach.

Bokat och klart, nja nästan i varje fall.

Har bokat biljetter för mig och frun på Norwegians 787 4 februari med hemresa 26 februari (får se om det blir deras kärra eller en inhyrd...)(Vi är i övre 40-årsåldern så vi hoppar nog disco till 05 och liknande... god mat och dryck är vi annars väldigt glada i...)

Nåväl...

Vi landar på morgonen 5 februari i Bangkok och har planerat en övernattning där. Tanken är att jag ska kontakta en skräddare för lite måttagning för kostymer och skjortor. Tips på skräddare nära MBK center? Dagen efter flyger vi inrikes ner till Koh Samui och tar båt vidare till Koh Tao för "semester"... Inget hotell bokat ännu så jag tar gärna emot tips. Önskemål är nära tillgång till bra snorkling och dykning på Koh Tao men ändå hyggligt nära enklare

gatushopping och restaurangutbud. Planen är att lägga 7 dagar på Koh Tao och hotellbudgeten kan max få vara 7-800 sek/natt (om hotellet är väldigt fint). Vi har hört att finaste snorklingen är norrut på västsidan... stämmer det?

Efter 7 dagar på Koh Tao åker vi över till Koh Samui för ytterligare 10 dagar "semester". Här hoppas vi få lite närmare till restauranger och "gatu"-shopping men givetvis är snorklingen och dykningen fortfarande i fokus. Jag antar (rätta mig om jag har fel) att jag kan boka fina dykutfärder från Koh Samui också så jag behöver inte bara fokusera på Koh Tao avseende detta?? Vart på Koh Samui bör vi bo? Öst, väst, nord?? Budget här är väl ungefär samma 7-800 sek/natt. Tips på dykutfärder och annat vi inte får missa mottages tacksamt. Den 22 februari flyger vi tillbaka till Bangkok där vi stannar tills den 26 februari då vi flyger hem. Jag har sett ett hotell "Pathumwan Princess hotel" nära MBK center som verkar bra. Har ni tips om vad som bör planeras i Bangkok så tar jag gärna emot en hel uppsats. Vi har aldrig varit i Bangkok förut men hoppas hitta en del läckra inredningsprylar, väskor etc (bättre kopior) och framförallt Kostymer och skjortor.

Tacksam för alla tips.

Hej! Vi åker 7 februari- 7 mars men våra kompisar åker hem lite före oss alltså den 26 feb. Våra planer är också att åka till Saumi och Tao så jag följer gärna denna tråd så jag får mera tips om boende och dylikt.

Utanför Chaweng Garden, 150 meter söder om Ark Bar, börjar eller slutar korallrevet, beror lite på hur man ser det, där är i princip enda stället man kan snorkla och få en viss behållning, ja mäskar man lite kommer det massor av fiskar, förstås mest tigerfisk.

Fortsättningsvis söderut är det bara öppet hav, med ibland ganska grov sjö och diverse ripströmmar.

Absolut bästa badet är så långt söderut du kan komma på Chaweng beach, nere där fiskarna har sina båtar är en udde och badet ligger då lite i lä vilket gör att vattnet blir klart, inga problem att se tånaglarna i 1.3 meters djupt vatten.

Hej,

Beträffande skräddare är det vanligt att många skräddare använder samma arbetskraft, dvs ett antal lågbetalda "sömmerskor" som sitter i samma stora lokal och syr upp kostymerna efter försäljarnas och kundernas instruktioner. Många av skräddarna är alltså i första hand försäljare. Det är inte alltid de själva som syr upp kläderna.

Jag har personligen bevittnat detta på Samui och har även pratat med skräddare som erkänt detta.

Därför kan det i många lägen bli litet intetsägande om "vilken som är bra, respektive dålig".

Tack för tips. Det löser sig säkert med skräddare, om de håller ungefär samma kvalitet så spelar det ju mindre roll vilken man väljer.

Jag satt och kikade på hotell och har ett "förslag" som i min ögon verkar vettigt. Har ni erfarenhet från något av hotellen eller platserna så "varna" gärna.

Ankomst Bangkok 5/2 kl 06:35.

Istället för att tillbringa första dagen i Bangkok tar vi flyg till Koh Samui för att acklimatisera oss vid beachen.

Flyg Bangkok – Koh Samui går väldigt ofta har jag sett och tar ca en timma. Avresa från Bangkok vid lämplig tid alltså… 09:00 - 10:00? (Gissar att det är samma flygplats?)

Väl på Koh Samui (ca 10-11) tar vi taxi (10 min) till hotellet.

5/2 – 8/2 (3 nätter)

Hotell World Resort på Bophut Beach i en Deluxe Beachfront Villa.

http://thailandguiden.se.r24.asia/677216/World-Resort

8/2 Tar vi Speedbåt till Koh Tao (ca 90 min) och en taxi (10 min) till hotellet på Saire Beach.

8/2 – 15/2 (7 nätter)

Hotell Coral Grand Resort på Sairee Beach i en Deluxe Pirate Cottage Beachfront.

http://thailandguiden.se.r24.asia/677612/Koh-Tao-Coral-Grand-Resort

15/2 Tar vi Speedbåt till Koh Samui (ca 90 min) och en taxi (ca 10 min) till hotellet på Chaweng Beach.

15/2 – 24/2 (9 nätter)

Hotell Malibu Beach Resort på Chaweng Beach i en â€Baan Thai†eller â€Thai Villaâ€.

http://thailandguiden.se.r24.asia/677166/Malibu-Beach-Resort

24/2 Tar vi flyget tillbaka till Bangkok (ca 1 timme) + taxi till hotellet Pathumwan Princess hotel.

24/2 – 26/2 (2 nätter)

Hotell Pathumwan Princess hotel

http://www.thailandguiden.se/hotell/bangkok/Phayathai_Road-q-_Siam_Square/620158/Pathumwan_Princess_Hotel.html

26/2 Taxi till flygplatsen och flyg hem. Avgång kl 09:35, på Arlanda kl 14:55.

Låter det som en plan?

Tack för tips. Det löser sig säkert med skräddare, om de håller ungefär samma kvalitet så spelar det ju mindre roll vilken man väljer.

Jag satt och kikade på hotell och har ett "förslag" som i min ögon verkar vettigt. Har ni erfarenhet från något av hotellen eller platserna så "varna" gärna.

Ankomst Bangkok 5/2 kl 06:35.

Istället för att tillbringa första dagen i Bangkok tar vi flyg till Koh Samui för att acklimatisera oss vid beachen.

Flyg Bangkok – Koh Samui går väldigt ofta har jag sett och tar ca en timma. Avresa från Bangkok vid lämplig tid alltså… 09:00 - 10:00? (Gissar att det är samma flygplats?)

Väl på Koh Samui (ca 10-11) tar vi taxi (10 min) till hotellet.

5/2 – 8/2 (3 nätter)

Hotell World Resort på Bophut Beach i en Deluxe Beachfront Villa.

thailandguiden.se.r24.asia/677216/World-Resort

8/2 Tar vi Speedbåt till Koh Tao (ca 90 min) och en taxi (10 min) till hotellet på Saire Beach.

8/2 – 15/2 (7 nätter)

Hotell Coral Grand Resort på Sairee Beach i en Deluxe Pirate Cottage Beachfront.

thailandguiden.se.r24.asia/677612/Koh-Tao-Coral-Grand-Resort

15/2 Tar vi Speedbåt till Koh Samui (ca 90 min) och en taxi (ca 10 min) till hotellet på Chaweng Beach.

15/2 – 24/2 (9 nätter)

Hotell Malibu Beach Resort på Chaweng Beach i en â€Baan Thai†eller â€Thai Villaâ€.

thailandguiden.se.r24.asia/677166/Malibu-Beach-Resort

24/2 Tar vi flyget tillbaka till Bangkok (ca 1 timme) + taxi till hotellet Pathumwan Princess hotel.

24/2 – 26/2 (2 nätter)

Hotell Pathumwan Princess hotel

thailandguiden.se/hotell/bangkok/Phayathai_Road-q-_Siam_Square/620158/Pathumwan_Princess_Hotel.html

26/2 Taxi till flygplatsen och flyg hem. Avgång kl 09:35, på Arlanda kl 14:55.

Låter det som en plan?

Det låter kalasbra tycker jag. Jag är nästan lite avundsjuk, trots att jag bor på Samui. Jag älskar att bo på (någorlunda bra) hotell.

Får bara hoppas att de är kvitt mögelproblemen på Malibu, är visserligen några år sedan, i den vevan man kunde bo där för 13-1400 baht dygnet.

För övrigt är läget ganska perfekt, i alla fall fint bad utanför.

Länge sedan jag sydde upp något, var dock ute för att det var en riktig gammal thaigubbe som var "min" skräddare. Det kom sig att jag inte blev nöjd med passformen på kavajen och efter flera provningar ämnade jag strunta i alltihop. Då blev försäljaren inte så lite orolig och skaffade hux flux fram skräddaren - eller i alla fall han som hade ansvaret för att det skulle bli riktig gjort. Togs nya mått och jag fick inta lite olika ställningar + återigen nya mått sedan blev allt helt perfekt.

jo... jag ville gå på full moon party men min fru tyckte annat... :'(

Det e ju så mycket mer än fullmoon, har inte vart på det själv men fullständigt förälskat mig i ön ändå....

Är fortfarande inte helt säker på vilket hotell vi ska välja på Chaweng. Vi vill gärna känna lite lyx och få havsutsikt från balkong/terrass, vilket inte gick att få på det hotell vi först tänkte (Malibu beach). Skannar nu verkligen hotellutbudet och det område på Chaweng där det fortfarande finns lite lyxigare boenden med "rimliga priser" (max 1000:-/natt) ligger långt norrut på Chaweng. Enligt Evert (i tråden) är det värdelös snorkling norrut på Chaweng... Min fundering är då om vi inte ska "bry oss om" att försöka få snorkling utanför hotellet utan satsa på bra boende istället. Antar att det går att ta enklare utfärder till snorkelområden även från Chaweng?

Är restaurangutbud och affärer ok även långt norrut på Chaweng? Annat som är positivt/negativt där?

/Magnus

Snorkling på Chaweng är i princip meningslöst.

Boende med havsutsikt satsa på Lamai Beach där är möjligheterna till sådant boende med rimligt pris betydligt större.

Shopping, affärsliv och restauranger är koncentrerat till mitten på Chaweng finns dock i något mindre skala längsmed hela Choengmon rd där den sträcker sig förbi Chaweng beach. Egentligen så finns det matställen och affärer lite varstans på Chaweng alltså även en bit in i gyttret.

Bor du på norra delen av Chaweng, typ Pappilion får du räkna med en kvällspromenad på i runda slängar 1 till 2 km - enkel väg.

Som jag ser det så det enda riktigt negativa med att bo på norra delen av Chaweng är just avståndet till bra shopping och det stora utbudet av bra matställen, för övrigt så är prisbilden mer gynnsam desto längre norrut man söker sig, inte så eftertraktat.

Eventuell snorkling, ja då blir det att ta en tur till Angthong marine park, i mitt tycke är det dock inte värt pengarna, korallreven är rätt så illa medfarna.

Bäst snorkling är annars Koh Tao, Jansom beach eller till grannön Koh Nangyuan.

Personligen tror jag att det kan vara bättre att satsa på ett boende med bra läge, vill ni sen njuta av skymningen (som verkligen är kort) tillsammans med havsutsikt så är det bara att sitta kvar i solstolen med en dryck (drink). Någon gryning lär ni inte hinna med - ni kommer då att sova - min erfarenhet efter snart 40 år.