Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
ReGGae

SFI ansökan, vad händer nu?

Recommended Posts

Min fru kom hit på UT i december förra året. Vi kontaktade SFI på orten rätt så omgående, och fick en tid hos en handläggare efter helgerna i början av januari.

I slutet av januari började hon på SFI. Studierna är uppdelade på olika nivåer. Vilken nivå man börjar på är beroende av vilka studier man har sedan tidigare.

Studierna kan t.ex vara 09-12, mån till fredag.

Som nyanländ, finns det dessutom mer utbildning om man är flitig. Man kan t.ex studera på Hermods med aktivitetsstöd, vilket är ca 223 kr minus skatt per studiedag (och det kan man ju tycka vad man vill om)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17

Jag har hört att man kan få någon typ av aktivitetsstöd när man läser SFI, om ens gemensamma ekonomi är under en viss summa? Jag har t.ex. bara CSN som "inkomst" just nu då jag studerar på högskolan. Stämmer inte detta?

Tycker det är konstigt i vilket fall, att få studiebidrag borde väl motivera fler till att läsa svenska, nu slutar väl många eller skiter i det för att de vill jobba och tjäna pengar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elglenno

Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17

Jag har hört att man kan få någon typ av aktivitetsstöd när man läser SFI, om ens gemensamma ekonomi är under en viss summa? Jag har t.ex. bara CSN som "inkomst" just nu då jag studerar på högskolan. Stämmer inte detta?

Tycker det är konstigt i vilket fall, att få studiebidrag borde väl motivera fler till att läsa svenska, nu slutar väl många eller skiter i det för att de vill jobba och tjäna pengar.

är inte du skyldig till att försörja henne på något vis? det trodde jag iaf var ett av kraven för att ens få ett UT. Kanske var på PUT 2 år eller dyligt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elglenno

Jag är inte säker. Men jag tror att man måste ha PUT för att kunna söka studiebidrag.

Vore ju rimligt, men jag menar när man blir intervjuad osv belastningsregistret kollas osv är det då ingen som kollar tex ekonomin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17

Jag har hört att man kan få någon typ av aktivitetsstöd när man läser SFI, om ens gemensamma ekonomi är under en viss summa? Jag har t.ex. bara CSN som "inkomst" just nu då jag studerar på högskolan. Stämmer inte detta?

Tycker det är konstigt i vilket fall, att få studiebidrag borde väl motivera fler till att läsa svenska, nu slutar väl många eller skiter i det för att de vill jobba och tjäna pengar.

är inte du skyldig till att försörja henne på något vis? det trodde jag iaf var ett av kraven för att ens få ett UT. Kanske var på PUT 2 år eller dyligt

Man är inte försörjningspliktig när det kommer till UT.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elglenno

Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland.

Nej då borde man ju rimligtvis ljuga om hur mycket man läst :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En absolut majoritet av anhöriginvandring är till Svenskar och då finns inget försörjningskrav men finns en del andra grupper, dock inte många som behöver bevisa att dom kan försörja sin anhörig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Alla

Min sambo började SFI aug - 11, hon går numera på Lernia. Vänligen förklara vad man kan ansöka om studiebidrag/aktivitetsstöd..

CSN ?

Hon jobbar 50% via aktivitetsstöd. Kan det hindra eventuellt studiestöd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med 6 000 i månaden handlar nog ssnarare om socialbidrag. Har dom PUT så har dom säkert rätt till det. Sverige är fantastiskt!

Nej, inte socialbidrag utan studiebidrag från CSN.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland.

Nej då borde man ju rimligtvis ljuga om hur mycket man läst :)

Ja tyvärr är systemet så konstruerat att många fuskar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland.

Nej då borde man ju rimligtvis ljuga om hur mycket man läst :)

Ja tyvärr är systemet så konstruerat att många fuskar.

Ja, men det är ju precis likadant för svenskar. Har man en universitetutbildning så får man bara bidragsdelen från CSN (strax under 3000) om man vill läsa in ämnen på grundskole/gymnasienivå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur har det gått för dej? Har hon fått börja plugga ännu? Vilken kurs anmälde ni henne till?

Min flickvän fick en plats 13 dagar efter att hon varit å ansökt hos Göteborgs Stad så hon börjar på måndag...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer bra. Skillnad på 3 månaders visa. Då är man försörjningspliktig

Är det något man ändrat på nyligen?

Har la alltid varit så?

OK, jag kollade på de blanketter jag hade från juli 2011 och på de så var man tvungen att redovisa inkomstkälla och bostadsförhållande.

Det kanske ser annorlunda ut i dag. Jag är å andra sidan inte uppdaterad då det inte är aktuellt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer bra. Skillnad på 3 månaders visa. Då är man försörjningspliktig

Är det något man ändrat på nyligen?

Har la alltid varit så?

OK, jag kollade på de blanketter jag hade från juli 2011 och på de så var man tvungen att redovisa inkomstkälla och bostadsförhållande.

Det kanske ser annorlunda ut i dag. Jag är å andra sidan inte uppdaterad då det inte är aktuellt.

Jag fick skriva vart jag arbetade men ingenting om hur mycket jag tjänade..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×