ReGGae 0 Report post Posted September 26, 2013 Vi skickade in sfi-ansökan åt frugan för en vecka sedan, hur lång tid tar det innan man får svar och kan börja skolan? Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted September 26, 2013 Du är garanterad en plats inom 3 månader om det är första gången. Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted September 26, 2013 3 månader var det iaf i Göteborg. Där är man btw tvungen att åka in personligen till yrkesvägledaren för att ansöka. Share this post Link to post Share on other sites
Phatthalung 46 Report post Posted September 26, 2013 Min fru kom hit på UT i december förra året. Vi kontaktade SFI på orten rätt så omgående, och fick en tid hos en handläggare efter helgerna i början av januari. I slutet av januari började hon på SFI. Studierna är uppdelade på olika nivåer. Vilken nivå man börjar på är beroende av vilka studier man har sedan tidigare. Studierna kan t.ex vara 09-12, mån till fredag. Som nyanländ, finns det dessutom mer utbildning om man är flitig. Man kan t.ex studera på Hermods med aktivitetsstöd, vilket är ca 223 kr minus skatt per studiedag (och det kan man ju tycka vad man vill om) Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted September 26, 2013 Hur funkar det att få aktivitetsstöd för att läsa SFI? Trodde inte man kunde få några bidrag för det? Share this post Link to post Share on other sites
Phatthalung 46 Report post Posted September 26, 2013 Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17 Share this post Link to post Share on other sites
ReGGae 0 Report post Posted September 26, 2013 Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17 Jag har hört att man kan få någon typ av aktivitetsstöd när man läser SFI, om ens gemensamma ekonomi är under en viss summa? Jag har t.ex. bara CSN som "inkomst" just nu då jag studerar på högskolan. Stämmer inte detta? Tycker det är konstigt i vilket fall, att få studiebidrag borde väl motivera fler till att läsa svenska, nu slutar väl många eller skiter i det för att de vill jobba och tjäna pengar. Share this post Link to post Share on other sites
Guest elglenno Report post Posted September 26, 2013 Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17 Jag har hört att man kan få någon typ av aktivitetsstöd när man läser SFI, om ens gemensamma ekonomi är under en viss summa? Jag har t.ex. bara CSN som "inkomst" just nu då jag studerar på högskolan. Stämmer inte detta? Tycker det är konstigt i vilket fall, att få studiebidrag borde väl motivera fler till att läsa svenska, nu slutar väl många eller skiter i det för att de vill jobba och tjäna pengar. är inte du skyldig till att försörja henne på något vis? det trodde jag iaf var ett av kraven för att ens få ett UT. Kanske var på PUT 2 år eller dyligt Share this post Link to post Share on other sites
Phatthalung 46 Report post Posted September 26, 2013 Jag är inte säker. Men jag tror att man måste ha PUT för att kunna söka studiebidrag. Share this post Link to post Share on other sites
Guest elglenno Report post Posted September 26, 2013 Jag är inte säker. Men jag tror att man måste ha PUT för att kunna söka studiebidrag. Vore ju rimligt, men jag menar när man blir intervjuad osv belastningsregistret kollas osv är det då ingen som kollar tex ekonomin? Share this post Link to post Share on other sites
JohanR 0 Report post Posted September 26, 2013 Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland. Share this post Link to post Share on other sites
Phatthalung 46 Report post Posted September 26, 2013 Det där med 6 000 i månaden handlar nog ssnarare om socialbidrag. Har dom PUT så har dom säkert rätt till det. Sverige är fantastiskt! Share this post Link to post Share on other sites
ReGGae 0 Report post Posted September 26, 2013 Man får inget bidrag för att studera på SFI. Däremot kan man studera på t.ex Lernia eller Hermods, och då får man aktivitetsstöd. Min fru studerar på SFI mellan 09-12. Därefter åker hon till Hermods och studerar yrkessvenska mellan 13-17 Jag har hört att man kan få någon typ av aktivitetsstöd när man läser SFI, om ens gemensamma ekonomi är under en viss summa? Jag har t.ex. bara CSN som "inkomst" just nu då jag studerar på högskolan. Stämmer inte detta? Tycker det är konstigt i vilket fall, att få studiebidrag borde väl motivera fler till att läsa svenska, nu slutar väl många eller skiter i det för att de vill jobba och tjäna pengar. är inte du skyldig till att försörja henne på något vis? det trodde jag iaf var ett av kraven för att ens få ett UT. Kanske var på PUT 2 år eller dyligt Man är inte försörjningspliktig när det kommer till UT. Share this post Link to post Share on other sites
Phatthalung 46 Report post Posted September 26, 2013 Stämmer bra. Skillnad på 3 månaders visa. Då är man försörjningspliktig Share this post Link to post Share on other sites
Guest elglenno Report post Posted September 26, 2013 Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland. Nej då borde man ju rimligtvis ljuga om hur mycket man läst Share this post Link to post Share on other sites
AndersG 3 Report post Posted September 26, 2013 En absolut majoritet av anhöriginvandring är till Svenskar och då finns inget försörjningskrav men finns en del andra grupper, dock inte många som behöver bevisa att dom kan försörja sin anhörig. Share this post Link to post Share on other sites
toke 0 Report post Posted September 26, 2013 Hej Alla Min sambo började SFI aug - 11, hon går numera på Lernia. Vänligen förklara vad man kan ansöka om studiebidrag/aktivitetsstöd.. CSN ? Hon jobbar 50% via aktivitetsstöd. Kan det hindra eventuellt studiestöd? Share this post Link to post Share on other sites
JohanR 0 Report post Posted September 27, 2013 Det där med 6 000 i månaden handlar nog ssnarare om socialbidrag. Har dom PUT så har dom säkert rätt till det. Sverige är fantastiskt! Nej, inte socialbidrag utan studiebidrag från CSN. Share this post Link to post Share on other sites
JohanR 0 Report post Posted September 27, 2013 Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland. Nej då borde man ju rimligtvis ljuga om hur mycket man läst Ja tyvärr är systemet så konstruerat att många fuskar. Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted September 27, 2013 Det stämmer, för att få studiemedel från SCN behöver man PUT. Min fru började sfi 7 veckor efter hon flyttade hit och har därefter fortsatt med SAS (Svenska som andraspråk) och vårdutbildning. När hon fick PUT i våras så fick hon också lite studiebidrag. Det märkliga är att ju mindre utbildning du har från ditt hemland desto högre bidrag kan du få. Frugan har klasskompisar som får över 6000 kr i månaden i bidrag eftersom de pluggat så få år i hemlandet, medan frugan med universitetsutbildning från Thailand får mindre än 3000 kr. Kanon att hon får det tycker jag, men tycker inte det finns ngn logik i att man får mer om man läst mindre i sitt hemland. Nej då borde man ju rimligtvis ljuga om hur mycket man läst Ja tyvärr är systemet så konstruerat att många fuskar. Ja, men det är ju precis likadant för svenskar. Har man en universitetutbildning så får man bara bidragsdelen från CSN (strax under 3000) om man vill läsa in ämnen på grundskole/gymnasienivå. Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 7, 2013 Hur har det gått för dej? Har hon fått börja plugga ännu? Vilken kurs anmälde ni henne till? Min flickvän fick en plats 13 dagar efter att hon varit å ansökt hos Göteborgs Stad så hon börjar på måndag... Share this post Link to post Share on other sites
Chryzaliz 1 Report post Posted November 8, 2013 Stämmer bra. Skillnad på 3 månaders visa. Då är man försörjningspliktig Är det något man ändrat på nyligen? Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 8, 2013 Stämmer bra. Skillnad på 3 månaders visa. Då är man försörjningspliktig Är det något man ändrat på nyligen? Har la alltid varit så? Share this post Link to post Share on other sites
Chryzaliz 1 Report post Posted November 8, 2013 Stämmer bra. Skillnad på 3 månaders visa. Då är man försörjningspliktig Är det något man ändrat på nyligen? Har la alltid varit så? OK, jag kollade på de blanketter jag hade från juli 2011 och på de så var man tvungen att redovisa inkomstkälla och bostadsförhållande. Det kanske ser annorlunda ut i dag. Jag är å andra sidan inte uppdaterad då det inte är aktuellt. Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted November 8, 2013 Stämmer bra. Skillnad på 3 månaders visa. Då är man försörjningspliktig Är det något man ändrat på nyligen? Har la alltid varit så? OK, jag kollade på de blanketter jag hade från juli 2011 och på de så var man tvungen att redovisa inkomstkälla och bostadsförhållande. Det kanske ser annorlunda ut i dag. Jag är å andra sidan inte uppdaterad då det inte är aktuellt. Jag fick skriva vart jag arbetade men ingenting om hur mycket jag tjänade.. Share this post Link to post Share on other sites