Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
YouOnlyLiveOnce

Flytta till Thailand eller kambodja?

Recommended Posts

1000-2000 kr jag skulle inte överleva på detta omöjligt enligt mig 10,000 kanske.

Om man är bortskämd så... lever på 300kr/veckan just nu i sverige, då jag sparar undan så mycket pengar jag kan, å jag klarar mig hur bra som helst på 300kr så säg inte att det är dyrare i Thailand å att det inte går!!

ja räkna du ut vad det kostar att köpa vatten en månad.

En liter vatten i affär 2 kr x 60 = 120 kr

Inte alls dyrt.

Dock kostar det fortfarande 2 kr per liter? Eller har ja fel? :)

Guest elglenno

Det kommer sluta för dig som för andra det kommer bli tufft du kommer får förslag om att kanske ta en tur till tex japan med ett litet paket eller tjej för en liten bunt pengar sen är du fast i förmodligen värre skit en du var hemma, men lycka till!!! 1000-2000kr är inte realistiskt.

jo, men man vet aldrig men varför ska det vara tufft med 2000kr? Jag har varken familj eller släkt... så har inget kvar i sverige som håller mig fast här så varför inte ta risken och försöka? jag har ju ändå inget att förlora. jag har dock vänner här hemma i sverige som tar i mot mig och lånar ut ett rum ett bra tag ifall det skiter sig i Thailand... eller ja kanske blir Kambodja inte bestämt mig ännu!

Så varför är alla negativ på att detta kommer gå åt pip svängen? :) jag har ju undan sparade pengar och kommer köpa mig en hembiljett som ja kan omboka på 1 år och om jag fortfarande vill stanna så skippar jag biljetten.. å svårare är det inte?

Guest elglenno

absolut kör på, bara du har råd ta dig hem så är det ju lungt gör inget dumt bara.

Guest elglenno

nej jag vet inte kör du på Thai där finns det iaf andra Svenskar som kan ge dig mat om du hamnar i nöd :)

Kambodja borde vara billigare om det är pengar det handlar om. Flashiga stränder går ju bort med den budgeten så önskar dig lycka till. Läs på om visumreglerna då du kommer att behöva lämna landet x antal ggr vilket kostar en del. För Thailand är thaiembassy tydliga m reglerna.

Guest elglenno

Australien om du är under 30 och har lite pengar på fickan kan du åka på ett working hooliday visa och leta jobb, bo med andra personer så man delar på kostnader du skulle nog lyckas bättre där en i Thai iaf. Får ju jobba för skitlön men du överlever iaf.

Guest elglenno

då får de bli Kambodja då?  ???

Klart ja är under 30 år.. jag är kring 20 års åldern ja! men Australien blir det då inte!

nehe varför inte lätt få jobb bra klimat sköna typer som glider runt.

Guest elglenno

Red ut saker här hemma innan du flyr och riskerar att hamna i andra klamerier. Som gosatta sa, man "försvinner" inte i asien längre o kika som sagt upp visumreglerna innan.

går väl hålla sig undan om man har stålars men knappast om man ska springa runt leta jobb :) philippinerna kanske

Guest elglenno

och med det nicket är väl inte Thailand rätt plats :) eller nått buddha land :)

Guest elglenno

Flera har svarat seriöst.

Du måste först ha ett jobb, sedan kan du söka arbetstillstånd. Som utlänning måste du tjäna minst 50000bath/månad (kan ha höjts så den summan är jag lite osäker på) för att få arbetstillstånd.

Jobbar du för en 1000-lapp i månaden jobbar du illegalt och riskerar att hamna i häkte och bli deporterad.

Okej, hm ja då får man leta på tills man hittar ett jobb med den summan pengar.. Alltså man får ju inte ge upp i första taget. och det kommer inte jag göra iaf kommer ge 100% för att få ett LAGLIGT jobb. Jag kan även mycket inom webbutveckling så kan nog få jobb inom det kanske? kan även mycket om datorer(hårdvara). kan även fundera på att öppna eget? typ import eller nå? ja jag får nog ta en funderare...

öppna eget med vad 20.000 på kontot lycka till!! men drömma får man :) åk du ner och häng där tills pengarna är slut. 

Klart jag har varit i thailand.

elglenno, du är fan bitter du? Inte fått nå på länge???? och 20 000kr klarar man sig visst med att öppna eget, du kanske inte tänker samma sak som jag men jag menar nu typ inom Webbutveckling göra hemsidor, koda program osv. och då jobbar man ju hemifrån? och det kan man få rätt bra pengar för!

Guest elglenno

Klart jag har varit i thailand.

elglenno, du är fan bitter du? Inte fått nå på länge???? och 20 000kr klarar man sig visst med att öppna eget, du kanske inte tänker samma sak som jag men jag menar nu typ inom Webbutveckling göra hemsidor, koda program osv. och då jobbar man ju hemifrån? och det kan man få rätt bra pengar för!

ja men då är det ju bara köra på!! Go 4 it!!

Hej,

Tror du på det själv (och inte "vill göra rätt för dig" i Sverige) så är det ju bara att köra, men jag kraxar som en olyckskorp även jag och tror du kommer att ångra dig. Att få jobb utan adekvat utbildning och erfarenhet är i princip att glömma, om du inte kan tänka dig att "utnyttjas" med riktigt tufft ställe för svarta småpengar. Man anställer bara i undantagsfall faranger (dyrt, krångligt och thai blir allt bättre utbildade) här och de flesta lågkvalificerade jobben är inte ens tillåtna för oss utlänningar.

Kan du dock jobba via nätet mot svenska kunder är ju det ett alternativ.

Precis som gosatta har jag sett folk det gått illa för här när pengarna börjat tryta. Har man inga pengar hamnar man på gatan och får tigga ris. 7000 kronor är "ungefär lika lite som noll kronor här i realiteten. Att vara utan pengar i Sydostasien är ett helvete för en farang.

Jag har ju själv bott i Thailand i tio år utan en krona från Sverige, men åkte hit med en redan fungerande och relativt lönsam internetbaserad verksamhet och ett visst startkapital (minns inte, men det var under 100,000 kronor).

Jag skriver detta av omtanke, inte för att vara "negativ" eller stjälpa. Om du skulle lyckas är jag den första att gratulera och medge att mina farhågor var felaktiga.

Tillägg:

Du behöver även en försäkring och visum. Räkna med ca 20,000 baht om året.

Om du skall starta firma går det loss på sisådär 20-50,000 baht (beroende på om du fyller i alla blanketter själv, givetvis på thai, eller anlitar en revisor etc).

Man kan hitta små spartanska hus, eller små lägenheter i enkla radhuslängor för 3-4000 baht i månaden. Internet och el tillkommer.

Jag vet en svensk som gjorde av med bara 15,000 baht i månaden (3500 kronor på den tiden), inklusive hyra, TV och internet. Men han var nykterist och lagade 95% av maten hemma, eller köpte billig thaimat.

Jag gör av med 50-60,000 baht i månaden ca och lever då ungefär som i Sverige. Ett ordinärt medelklassliv. Dessutom har jag förmånen att kunna spara lite varje månad inför pensionen (om 23 år). Jag unnar mig sällan någon "lyx" (bor på hyfsat bra hotell och har köpt någon "bättre" klocka och så), men heller ingen nöd. Jag dricker inte mycket alkohol heller (längre).

Australien om du är under 30 och har lite pengar på fickan kan du åka på ett working hooliday visa och leta jobb, bo med andra personer så man delar på kostnader du skulle nog lyckas bättre där en i Thai iaf. Får ju jobba för skitlön men du överlever iaf.

Tror knappast han får visum till Australien med tanke på hans bakgrund, de har ju ganska strikta regler