Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
YouOnlyLiveOnce

Flytta till Thailand eller kambodja?

Recommended Posts

Hej, nu är det så att jag ska ta å flytta från sverige har för mycket saker på mig...

Varför ska jag flytta? Jo jag har stora problem med kronofogden, polisen, och olika folk som är efter mig. hm ja nu tycker ni varför inte fixa detta ist för att flytta? Jo jag har försökt men går inte alls bra..

Jag vill veta olika saker om thailand å kambodja.

Typ vad kostar det billigaste rummet i Thailand å kambodja utan ac å tv? bara det finns en egen toa o dusch så klarar jag mig

Kan man söka jobb utan att ha "jobb visum" och finns det mycket jobb inom bilar å mopeder osv? Jag kan skruva hur bra som helst på motorer bilar å allt man kan tänka sig.

och en sista och viktigaste frågan klarar man sig med 7000kr(1 månad kanske 1.5 månad) innan man hittar jobb? eller hur mycket måste man ta med sig? Alltså min standard i dag är inte alls bra lever typ på billig mat osv så för mig så gör de inge om man köper skit billig mat utomlands... och vart jag bor bryr ja mig inte om heller.. bara det finns en säng, toa å dusch..

Och vart ska man bosätta sig? Thailand eller Kambodja?

Seriösa svar uppskattas...

/ Patrik

Du vill alltså ha hjälp med hur du kan smita från polisen och kronofogden?

Jag tycker du ska tänka om... Det finns redan för mycket löst folk i Thailand och jag tror inte det finns nån på detta forumet som vill hjälpa till så det kommer dit ännu mer...

Lite korta svar. Du MÅSTE ha arbetstillstånd för att jobba i Thailand och dom flesta jobben får du inte utföra och jag är ganska så säker på att bilmekaniker är ett av dom.

Billigaste rummet? 150 baht (30) natten har jag set rum för i Pattaya.

Nej vill inte ha hjälp att smita från polisen. men alla polisen i denna stad vet exakt vem jag är och kollar varenda steg jag tar så känns inte alls bra... å kronofogden har ja anmärkningar hos osv men idag kom dom hem till mig å kolla vad jag ägde? Jag har inga skulder men dom ville endå kolla vad dom kunde ta? Känns inte alls bra. å sen är det för mycket skit med olika saker som ja inte kan säga... så vill bara bort härifrån..

Okej, angående visum så förstod ja att man måste fixa jobb visum eller vad det heter men det gör man ju innan man åker eller hur är det går man in på närmaste tull eller vart går man för att ansöka jobb visum?

okej, 150 baht är inte alls mycket :)

/ Patrik

verkar tufft att åka enkelbiljett med 7000 kr på fickan

strula inte till det ändå mer för dig i Sverige har du i alla fall rätt att gå på sos

Jo, men var bara en fråga.. kommer säkert ha med mig över 20 000kr men måste först sälja allt jag äger så får vi se vad som blir över!

Och sos? Du menar Soc? dom vill inte jag ha att göra med vill bara dra från sverige..

Arbetstillstånd kan man inte söka innan man har ett jobb.

Varför inte flytta till Norge istället? Där finns det både okvalificerade jobb och dessutom är det inga jobb som är förbjudna för utlänningar där.

Varför inte flytta till Norge istället? Där finns det både okvalificerade jobb och dessutom är det inga jobb som är förbjudna för utlänningar där.

För jag vill till Thailand eller Kambodja.... :)

/ Patrik

precis min tanke

skulle du kunna tänka dig att jobba i thaiiland för 1500-2000 kr i månaden om du skulle ha tur och hitta jobb

Ja, klart jag skulle göra det! vill bara här ifrån just nu så 1500-2000kr/Månaden fungerar då allt är billigt i Thailand eller Kambodja...

/ Patrik

skulle du kunna tänka dig att jobba i thaiiland för 1500-2000 kr i månaden om du skulle ha tur och hitta jobb

Ja, klart jag skulle göra det! vill bara här ifrån just nu så 1500-2000kr/Månaden fungerar då allt är billigt i Thailand eller Kambodja...

/ Patrik

Du måste vara ett troll eller ovanligt naiv.

/ Patrik

Du måste vara ett troll eller ovanligt naiv.

Ja eller så är det du som är troll eller naiv. Kan någon svara lite seriöst eller... försöker faktiskt få fram lite info så inte allt går åt pipsvängen...

/ Patrik

/ Patrik

nja tror inte det är så kul att leva på de pengarna

/ Patrik

nja tror inte det är så kul att leva på de pengarna

Nej, kul kommer det ju inte vara.. Men man kan nog leva på det iaf..

Flera har svarat seriöst.

Du måste först ha ett jobb, sedan kan du söka arbetstillstånd. Som utlänning måste du tjäna minst 50000bath/månad (kan ha höjts så den summan är jag lite osäker på) för att få arbetstillstånd.

Jobbar du för en 1000-lapp i månaden jobbar du illegalt och riskerar att hamna i häkte och bli deporterad.

Finns gott om folk som jobbar olagligt i båda länderna och väldigt många flyr från något..

Många av dom har en hel del pengar då klarar dom sig ett ta men dom flesta trillar dit på droger/alkohol eller myndigheterna efter ett tag.

Åker du ner utan pengar kommer du troligtvis trilla dit snabbare å spendera något halvår i fängelse å sen bli hemflugen.

det är inte 70/80 talet längre när man kunde försvinna i Asien. Har du inga pengar glöm dina tankar det kommer enbart gå åt helvete!

Känner en del folk som har "flytt" på samma sätt . . hälften dog hälften hamnade i fängelse. Tänk över dina "drömmar"

Flera har svarat seriöst.

Du måste först ha ett jobb, sedan kan du söka arbetstillstånd. Som utlänning måste du tjäna minst 50000bath/månad (kan ha höjts så den summan är jag lite osäker på) för att få arbetstillstånd.

Jobbar du för en 1000-lapp i månaden jobbar du illegalt och riskerar att hamna i häkte och bli deporterad.

Okej, hm ja då får man leta på tills man hittar ett jobb med den summan pengar.. Alltså man får ju inte ge upp i första taget. och det kommer inte jag göra iaf kommer ge 100% för att få ett LAGLIGT jobb. Jag kan även mycket inom webbutveckling så kan nog få jobb inom det kanske? kan även mycket om datorer(hårdvara). kan även fundera på att öppna eget? typ import eller nå? ja jag får nog ta en funderare...

berätta lite mer om de där andra som jagar dig förutom fogden och polisen

Varför? Om vi säger så här jag har sagt och gjort fel saker samt är det alltid folk som snackar skit om saker man inte ens har varit inblandad i.

Och till er som säger alkoholen eller droger.. jag varken röker, snusar, dricker, eller tar droger...

Sen kommer jag spara pengar så jag lever ett bra tag där utan jobb då det kommer vara svårt att få tag på jobb...

Guest elglenno

1000-2000 kr jag skulle inte överleva på detta omöjligt enligt mig 10,000 kanske.

Det är ren fantasi att man kan leva i nått av länderna som vit på 1000-2000kr i månaden.

1000-2000 kr jag skulle inte överleva på detta omöjligt enligt mig 10,000 kanske.

Om man är bortskämd så... lever på 300kr/veckan just nu i sverige, då jag sparar undan så mycket pengar jag kan, å jag klarar mig hur bra som helst på 300kr så säg inte att det är dyrare i Thailand å att det inte går!!

Guest elglenno

Om man är bortskämd så... lever på 300kr/veckan just nu i sverige, då jag sparar undan så mycket pengar jag kan, å jag klarar mig hur bra som helst på 300kr så säg inte att det är dyrare i Thailand å att det inte går!!

ja räkna du ut vad det kostar att köpa vatten en månad.