Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Guest Hemvändare

Sveriges svängdörrar öppna igen!

Recommended Posts

Idag har vi 400000 åldringar över 80 år, om 35 år kommer det att vara över 1 million 80 åringar och äldre. Vem ska ta hand om dessa och vart ska pengarna komma ifrån. Inte kommer det att bli bättre om vi stänger våra gränser och försöker minimera folkmängden, tvärtom här gäller det att få en befolkningstillväxt.

Sverige måste satsa på en ordentlig tillväxt, invandringen kan vara en del i  lösningen. Förklara för mig hur ni främlingsfientliga annars tänker er att lösa denna problematik.

Och så fortsätter spiralen och tillväxten av folk måste ständigt öka, inte i samma antal utan i % dvs en progressiv kurva. Precis som med ekonomin. Detta resonemang bör alla kunna räkna ut att det inte håller.

Livet är mer än ekonomisk tillväxt. Eller, det kan vara men idag är det inte det för de flesta.

De flesta har inte ens förmågan att tänka utanför de ramar som de placerats i. Jag beskyller ingen för det heller, hur ska man kunna tänka på något man inte vet existerar?

Det är det som är så perfekt för de som byggt ramen.

Guest elglenno

Idag har vi 400000 åldringar över 80 år, om 35 år kommer det att vara över 1 million 80 åringar och äldre. Vem ska ta hand om dessa och vart ska pengarna komma ifrån. Inte kommer det att bli bättre om vi stänger våra gränser och försöker minimera folkmängden, tvärtom här gäller det att få en befolkningstillväxt.

Sverige måste satsa på en ordentlig tillväxt, invandringen kan vara en del i  lösningen. Förklara för mig hur ni främlingsfientliga annars tänker er att lösa denna problematik.

Och så fortsätter spiralen och tillväxten av folk måste ständigt öka, inte i samma antal utan i % dvs en progressiv kurva. Precis som med ekonomin. Detta resonemang bör alla kunna räkna ut att det inte håller.

Livet är mer än ekonomisk tillväxt. Eller, det kan vara men idag är det inte det för de flesta.

De flesta har inte ens förmågan att tänka utanför de ramar som de placerats i. Jag beskyller ingen för det heller, hur ska man kunna tänka på något man inte vet existerar?

Det är det som är så perfekt för de som byggt ramen.

det sjuka är att vi har ju sätt vad som sker om dessa ekonomiska system rubbas lite och ändå går vi tillbaka att leva som vanligt ett ohållbart levande med ständig tillväxt och vinst intresse på börsen.

Guest elglenno

Är man politiker i Kommun, Stat och Landsting kan man gå i pension vid 50 år och bibehålla 80% av sin lön livet ut!

Men vi vanliga knegare (efter 40 års kneg) skall jobba till 67+ och få max 14500:-Brutto/mån livet ut....

det handlar ju bara om 4 års perioder för dem allt annat kvittar ju värkar det som inget långsiktigt tänk där inte. Med alla hjälpmedel datorer mm och arbetslöshet så borde det räcka jobba till 40-50 men nej det går inte.

Slå två - tre flugor i en smäll, låt någon förvärvsarbetande anhörig till den gamla(e) stanna hemma och ta hand om åldringen, låt den omsorgstagande få motsvarande ersättning som kommun sparar in. Samtidigt blir det då ett arbetstillfälle ledigt för någon arbetslös.

Nu bor en hel del gamla i s.k. servicelägenheter, inte direkt billigt, låt också dessa pengar komma till den omsorgstagande partnern.

På detta vis kanske en hel del ungdomar skulle kunna hitta boenden.

Mothugg, ja för det får jag ju alltid på mina idéer.

Guest elglenno

Slå två - tre flugor i en smäll, låt någon förvärvsarbetande anhörig till den gamla(e) stanna hemma och ta hand om åldringen, låt den omsorgstagande få motsvarande ersättning som kommun sparar in. Samtidigt blir det då ett arbetstillfälle ledigt för någon arbetslös.

Nu bor en hel del gamla i s.k. servicelägenheter, inte direkt billigt, låt också dessa pengar komma till den omsorgstagande partnern.

På detta vis kanske en hel del ungdomar skulle kunna hitta boenden.

Mothugg, ja för det får jag ju alltid på mina idéer.

om inte annat kan dom som är långtids arbetslösa/arbetsskygga gå ut med dom äldre och kanske hälsa på dom som är själva utan att ha ett vård krav sen kan dom få medborgarlön istället för att behöva söka 30 jobb i veckan som det är 5000 sökande på, vissa personer är ju inte skapta att arbeta "hårt" eller att man rullar på "skitjobben" 1 år jobba 1 år mysa lite med ensamma pensionärer som behöver stimuleras 2 dagar i veckan mot medborgarlön. Självklart om personerna har råd att gå ner i lön, att vara ledig längre perioder kan säkert sänka sjukskrivningar/depressioner osv kanske samhället tjänar pengar på det. Tycker lite synd om folk som har skit/slit jobb som ska jobba till 70 kul för dom.

Från P-1 Morgon idag: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5656911

Ett längre reportage i radion.

Hasse

Att sånt skulle hända visste man när Migrationsverket öppnade dörrarna. Det finns inga lagliga vägar att ta sig till Sverige. Med en sådan här regeringen med Reinfeldt o Ullenhag i spetsen så uppmuntrar man kriminella flyktingssmugglare att behandla folk som dom gör.

Det har ju fullständigt spårat ur. Hörde på radion idag att en båt per dygn med flyktingar från Syrien lämnar Egypten för att komma till Europa för att vidare smugglas till Sverige, där alla får stanna. Sén kommer anhöriginvandringen. På ambassaden i Amman står anhöriga i kö för att komma till Sverige, väntetiden för en intervju är f.n. fem månader!

Hasse

om 35-40 år då springer det väl runt husrobotar/arbetsrobotar så då blir det ännu mindre jobb till Svensson så tillväxt i befolkningen kanske man inte vill ha, kan nog blir som i Kina ett barn per hushåll :) Nej vi kanske skulle ta det lite försiktigt med denna tillväxt alla politiker pratar om för planetens bästa kanske :) 

Redan på sjuttio och åttiotalet pratade man om att robotar och datorerna skulle göra att vi människor skulle kunna dra ner på arbetandet runt milleniumskiftet. Hur blev det? Vi jobbar på som vanligt! Kanske mer än någonsin.

Att vi människor/företag generellt skulle börja prioritera långsiktig hållbarhet istället för att eftersträva maximal tillväxt tror jag dessvärre också är en utopi. Vi är helt enkelt inte funtade så. Tävlingsinstinktens centra verkar utgöra en alltför betydande del av hjärnbarken.

Guest elglenno

om 35-40 år då springer det väl runt husrobotar/arbetsrobotar så då blir det ännu mindre jobb till Svensson så tillväxt i befolkningen kanske man inte vill ha, kan nog blir som i Kina ett barn per hushåll :) Nej vi kanske skulle ta det lite försiktigt med denna tillväxt alla politiker pratar om för planetens bästa kanske :) 

Redan på sjuttio och åttiotalet pratade man om att robotar och datorerna skulle göra att vi människor skulle kunna dra ner på arbetandet runt milleniumskiftet. Hur blev det? Vi jobbar på som vanligt! Kanske mer än någonsin.

Att vi människor/företag generellt skulle börja prioritera långsiktig hållbarhet istället för att eftersträva maximal tillväxt tror jag dessvärre också är en utopi. Vi är helt enkelt inte funtade så. Tävlingsinstinktens centra verkar utgöra en alltför betydande del av hjärnbarken.

ja sjukt, det sjuka är ju att om tex ett företag gör 10 miljoner i vinst ett år då blir förväntningarna att det ska gå med säg 15 miljoner nästa år med tillväxt osv lyckas det sen bara göra 11 miljoner då sjunker aktien, sjukt system. Igentligen skulle jag bara vilja ta mina pengar och lära mig odla min egen föda så man inte längre blir

Lika beronde av andra men jag är för lat för detta :)

Guest elglenno

Sen pratar alla om utbildning, utbildning det är vägen ja visst men någon stackare bör ju ändå göra skitgörat och nu ska den stackaren jobba längre för vi dör inte i den takt vi gjorde förr med all bra sjukvård osv, sjukt det är sjukt, om allt var som det skulle så borde "vanligt" folk kunna sluta jobba tidigare men nej du.

Det kommer att gå åt he**te i vilket fall som helst. Tur att man är så gammal som man är och beräknas hinna dö innan det riktiga kaoset brutit ut.

Hörde i dag på radion att hälften av de flickor som i dag föds beräknas bli 100 år eller äldre.

Synd att man inte är lika smart som Bertil Hult - han som "bjöd" Victoria på bröllopsresan.

Miljardär som av princip inte betalar någon skatt.

Guest elglenno

Det kommer att gå åt he**te i vilket fall som helst. Tur att man är så gammal som man är och beräknas hinna dö innan det riktiga kaoset brutit ut.

Hörde i dag på radion att hälften av de flickor som i dag föds beräknas bli 100 år eller äldre.

Synd att man inte är lika smart som Bertil Hult - han som "bjöd" Victoria på bröllopsresan.

Miljardär som av princip inte betalar någon skatt.

ja när oljan tar slut så är det iaf om inte slut kaos

ja när oljan tar slut så är det iaf om inte slut kaos

Nej du. Allt som behövs finns redan men det är inte små makter som styr vad du ska ha tillgång till och inte.

Ju fortare den tar slut ju bättre. Tyvärr tar nog makten över nästa steg också om folk bara går efter den framför.

Håll i ditt vatten om du har något ;)

Guest elglenno

solenergi, vattenkraft, elbil :) sådant viktigt man får lära sig om i skolan :)

Invandring

Flyktingar

Integration

Arbetsinvandring

Frihet

Politik

Det är många värdeladdade ord när man börjar att diskutera "flytt/flykt över gränser" så det gäller att hålla tungan i rätt mun...

Din egen då förmodar jag ;)

jag försöker alltid ha min tunga i rätt mun  :D